Då tänkte jag koppla ur L/V-värmepumpen å koppla in acktankarna.

det är min far som byggt ihop allt efter egen logik.
Tänker mig att det är bättre att de ger halvbra funktion än ingen alls tills vidare.

bästa sätt å lufta systemet på?

Enligt utsago ska det lufta sig själv.
Funderar på om luften klarar å gå via Schunten å upp till elementen?
Både tur/retur rören är högre beläget än tankar, panna och schunt.
Endast röret till expansionskärlet är högre beläget och utan någon avluftning.

tanken är att bygga om allt å även kanske byta panna i sommar som kommer.

bifogar ett gäng bilder på system å rördragningar.
Kanske lite överdrivet vem vet.

mvh
 
  • Värmesystem med ackumulatortankar, rördragningar och en vedpanna i ett rörigt pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördragningar och en Schunte, sannolikt en del av ett uppvärmningssystem, mot en blå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ackumulatortank med rörkopplingar och ventiler i ett pannrum, improviserad installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplex installation i pannrum med värmepump, rördragningar, mätare och ackumulatortank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplexa rörinstallationer med mätare och ventiler för värmesystem i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpsinstallation med kopplade kopparledningar och ventiler, uppbyggt efter egen logik, före ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en del av ett VVS-system, med fokus på en koppling märkt "LADDOMAT" och angränsande rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser trångt ut mot tak, avluftning ska alltid sitta på högsta punkten samt om det går en på varje tank och på ev trycksidan cirkpump, inte på sugsidan av en pump, då kan den suga in luft. Allt är beroende på hur tankarna kommer att laddas och laddas ur, i serie eller paralellt
 
Yes jag vet vart man ska placera luftningar mm. Lite att likna en bils kylsystem.

som bilderna tyder så är dom rena tankarna parallella och seriekopplad med förrådsberedare till pannan.

men nu var det frågan om hur jag luftar systemet på absolut bästa sätt.

men verkar som om jag får inom en månad koppla om systemet fritt för min far då inget stämmer med kopplingarna.

så har faktiskt börjat riva ner dom rör som inte är i bruk nu.
 
Att lufta tankarna kan gå om du har klämringkopplingar och inte presskopplingar. då sättes trycket upp till ca 1,2 bar inga pumpar i drift och lättar lite på en koppling på topp, då går luften ur, sen blir det att lufta på radiatorerna efter start av cirk-pump, glöm inye fylla på så trycket är 1,2 bar vid luftningen
 
Jo men bilderna visar att alla topprören i pannrummet är lödade. Så att det kommer bli stora luftfickor lite över allt innan. Ända sättet är att få luften att gå via pannan och ut i radiatorkretsen vilket känns omöjligt.
och att både retur och matning till tankarna av någon anledning går upp i tacket för att sedan gå ner ca 50cm till pannan så man kanske kan få en chans till att få upp luften så man kan lufta på en radiator.

hade det varit så enkelt som din beskrivning hade jag gjort det helt själv utan att fråga.
 
Men nu är problemet ett minne blott då jag om ca 2 veckor gör om alla rördragningar och även monterar luftningställen på dom platser som behövs då.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Jag har en automatisk avluftare på högsta punkt ovan tankarna.
Den har funkat perfekt i många år och är enkel att byta. Avstängning innan.
Det enda jag måste lufta vid tömning av systemet är pannan, enligt panntillverkaren baxi.
Men det finns en smidig skruv högst upp på den under locket.
 
Är det öppen expansion och rätt byggt behövs ingen separat avluftning.
 
Rätt och rätt... En del vill inte ha expansion på varma sidan och då behöver man separat avluftning.
Många pannor behöver också luftas separat då anslutningar inte sitter på högsta punkt, som på min Baxipanna.
 
Rätt för att få automatisk avluftning. Jag menade inte att det är fel att bygga på andra sätt.
 
Expantionkärlet sitter rätt konstigt med och är slutet. Systemet var ändligt jätte felbyggt helt utan avluftningar och nästan allt är lödat.
Jag vet exakt hur man bygger helt nytt system helt rätt för att få siktning och även kunna lufta på ett smärtfritt sätt. men grund frågan byggde på hur systemet var uppbyggt då. Men nu har faktiskt min riktigt bångstyriga far tagit åt sig mina idéer (med matematiska uträkningar och överdriva genomgångar) gett mig tillåtelse att göra om det och inom rimlig tid.

Varför tråden finns kvar är att jag inte vet hur jag tar bort den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.