T
oas skrev:
Grattis till utökningen av familjen! :)

Ja, jag tror du tänker rätt angående fiber. Visst, mobila nätet blir bättre och bättre, men 90% av alla teknikintresserade (och det blir fler och fler i den gruppen) är mer intresserade av att ha fiber i hemmet än enbart mobil uppkoppling.
Ja för han försäljaren som var in här (visserligen försäljare) men han sa att det mobila kommer inte kunna hänga med allt som händer. De ska gå så fort nu o det är mer och mer ad's o det kräver så mycket mer hela tiden så ska folk ha mobil internet då lär vi har master överallt. Sa han.. Sen mena han på dethär med att surfen kan ta slut och det är bättre med fiber. Jag tror han har rätt i det han säger iaf.
Gummans morbror förklarade fiber rätt bra för mig, han sa såhär;
Tänk dig en landsväg, när du surfar idag utan fiber så åker du där, åker du mitt på dagen då flyter det på. Men frammåt kvällen och rusningstrafiken så går det segare.. Fler och fler är ute, de går segt efter vägarna o du kan inte köra om.
Sen sa han, tänk dig fiber, samma princip fast du är helt själv på den där landsvägen hela tiden. Du kan köra hur fort som helst när som helst, inga hinder i vägen plus att du har frifart.
Tyckte jag förklarade fiber rätt bra :)
 
  • Gilla
småstuga
  • Laddar…
Självklart är fiber rätt att välja. Det beror kanske på hur mycket man använder nätet men när barnen blir lite äldre och alla streamar varsitt program, kanske spelar online eller laddar ner så behöver du en stabil lina. Jag missade när de grävde ner i området och får hosta upp för en efter-anslutning snart, men det är det värt. Högsta hastigheten på ADSL räcker inte ens för mig och frugan, och än mindre när barnen ska börja använda nätet :)
 
Ja, vad försäljarna säger är ju ofta en bit från sanningen, men i det stora hela så är deras historier baserade på sanningen i alla fall, för det mesta. Just reklamannonserna på hemsidorna påverkar väl inte så mycket, men det är mer som Ramnemark är inne på. Webb-TV drar mer och mer, särskilt nu när det framöver kommer bli mer och mer material i höga upplösningar. 1080P (Full HD) är ganska litet nu i jämförelse med 4K Ultra HD. I framtiden kommer upplösningen bli ännu högre, och kommer därmed öka behovet av snabba anslutningar ännu mer.

Tror inte du kommer att ångra ditt val i alla fall. Din svär-morbrors förklaring var ganska pricksäker. :)
 
T
Längesen man var här och skrev nu! Lite uppdateringar kommer här:

Dags för lite altanbygge.. Såhär hade tidigare ägare tänkt att deras uteplats skulle vara uppbyggd..
Rivstartat altanbygge med gamla träplankor framför röd husvägg, uteplats i förberedelsefas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivstartat altanbygge med gamla träplankor framför röd husvägg, uteplats i förberedelsefas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riva, returen, Beijer, gräva plintar och sen var man pågång!
Påbörjad altanbygge med träreglar och grävd mark vid husvägg, oordning med byggmaterial runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående bygge av en träaltan med verktyg och byggmaterial synliga, mot bakgrund av en trädgård och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träaltan med vertikal staketdel, viss växtlighet och baksidan av hus, avser renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träaltan under konstruktion med räcken och vått trägolv, gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av en befintlig träaltan med en stolpe och golvbrädor, behöver renovering inför ny altanbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träaltan med kreativt diagonalt plankmönster och verktyg på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En nybyggd altan framför en röd husvägg med en vit uteköksbänk, blomkrukor, en grill och en barnpool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Kylskåp täckt med anteckningar och magneter, köksskåp ovanför och golvyta med föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis byggd träaltan framför rött hus med byggmaterial och verktyg utspridda på gräset i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träaltan i våt efter regn med räcke, grill och bil i bakgrunden, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
småstuga och 2 till
  • Laddar…
T
Äh, bortse från bilden på kyl och frys.. blev nå knas vid uppladdningen!
 
T
Renoverat upp matkällaren, perfekt o ha :)
Renoverad matkällare med trähyllor, köksartiklar och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverad matkällare med vita väggar, hyllor och en frysbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
småstuga
  • Laddar…
T
En oordnad källarlokal med verktyg, en del av ett träramverk, en röd hink, och en värmepanna på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Före och efter bilder av en renoverad röd stuga med vita knutar, nya fönster och uppdaterad trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
småstuga och 1 till
  • Laddar…
T
Jag fick nån idé att lägga klinker med golvvärme i hallen, allt inhandlades o började rivas.
Vid flytspacklingen så köpte ja Finja 260 o började flyta. Första blandningen blev lite torr så jag fick en större rygg vid ytterdörren. Detta upptäckte ja inte förens de var för sent. Resultatet blev att ja fick flyta i omgångar o spackla, blev högt. Jävligt högt..
Tanken har slagit mig väldigt många gånger o bila ur skiten igen, men då sabbar ja troligen elslingan. Kanske värt de?

Saken hör till att jag funderar på o lägga in massivt furugolv (25x167), o tanken har slagit mig att lägga det direkt på undergolvet vilket gör att ja får en rygg på 15 mm istället för 27 som ja har idag.
Vardagsrummet har satt sig så där lär ja ut med allt befintligt golv för att sedan laska på 45x145, sen furugolv direkt på reglarna.
Ska gå med samma golv i vardagsrum, hall o kök. Flytta upp tröskel o kapa innerdörrar. Har tänkt på det här länge och är sugen på att göra det.
 
  • Mätmätare som visar en ojämn golvstruktur med klinker och flytspackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tjockleken på ett nyligt flytspacklat golv mäts med en tumstock, visar ojämn ythöjd vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny klinkerplatta möter högre befintligt golv, orsakar rygg nära ytterdörr, med synligt höjdskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
småstuga
  • Laddar…
T
Såhär :)
 
  • Obehandlade träplankor på ett mörkt golv i vardagsrum under förberedelse för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
småstuga
  • Laddar…
T
Ikväll blev det lite belysning i smygen till ytterdörren och färdigställande av panelen vid entrén :)
 
  • Ljus träpanel i taket med en vit rektangulär belysningsarmatur, och rödmålad vägg med paneler vid en entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen installerad belysning ovanför en vit ytterdörr med fönster och ny panel vid entrén i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
småstuga och 1 till
  • Laddar…
T
Hej alla kunniga.

Håller att renovera tvättstugan i källaren här hemma och har lite frågor kanske nån mer kunnig än mig kan svara på.

Har nån svart beläggning på golvet o socklarna, har skickat in prov på sockel o golv och det är inge asbest. Finns även bakom ett tvättställ o bakom ett element. (skickat där med och det är inge asbests).
Är det någon form av tjära man strukit på? Det är lika tunt som en färg, o de är målat upp på den gröna marmorn som satt på vägg o golv. Skickade även in analys på Fog o fix o de visade också ej asbests, skicka dessutom det två gånger med ett par månader mellan. Har ganska stor asbestsnojja :)

Hade gjutjärnsbrunnen kvar, men en klinker ram i plast, så jag tror någon har renoverat här men jag har svårt att bedöma årtal.
O har man den här strykningen som någon form av fuktskydd?
 
  • Renovering i tvättstuga med svart beläggning på golvet och sockel, ingen asbest, vid gjutjärnsbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det är någon som penslat på fuktspärr vid plattläggning.
 
  • Gilla
thomasbackstrom
  • Laddar…
T
T topmount skrev:
Tror det är någon som penslat på fuktspärr vid plattläggning.
Vet du när man använde plastram till klinker?
Tänkte om man penslat spärr i samma veva :) @topmount
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.