Istället för att investera i en egen solcellsanläggning kan du idag välja att köpa ägarandelar i en solcellspark. Här berättar vi mer om vad andelsägande innebär och jämför villkoren med egen solelproduktion.

Du kan läsa artikeln här: Så fungerar solandelar – jämfört med egna solceller
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Det är väl inte 100 W/år man får?
 
Kollade lite snabbt på solarpark, och då verkar 250kW toppeffekt leverera ca 250 000kWh på ett år.

Så 100W borde bli 100kWh per år.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
E
13th Marine 13th Marine skrev:
Kollade lite snabbt på solarpark, och då verkar 250kW toppeffekt leverera ca 250 000kWh på ett år.

Så 100W borde bli 100kWh per år.
Man brukar räkna att 1 kW solcellseffekt (Installerad) ger ca 900 kWh/år.
Är man i Vuollerim blir det ca 800 kWh/år.
 
Hur ser totalekonimin ut för en sådan 10kw anläggning för 170 loppor? Är det tänkt att man ska kunna gå med vinst någon gång eller är det mest av ideologiska skäl man väljer detta? Jag är intresserad av solpaneler men inte för ekonomins skull utan som nöddrift om/när Sverige kollapsar. Då infinner sig fråga nummer två. Kan man köra dessa anläggningar vid strömavbrott? Har nämligen hört att vissa anläggningar stänger av sig vid strömavbrott och det låter ju helt bananas.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Humlo
Jag undrar om man kan bli självförsörjande på el? Eller måste man alltid vara uppkopplad till ex. Vattenfall och är beroende av deras nät och att allt funkar från deras sida för jag ska få min el in i huset?
 
M Malmen1 skrev:
Hur ser totalekonimin ut för en sådan 10kw anläggning för 170 loppor? Är det tänkt att man ska kunna gå med vinst någon gång eller är det mest av ideologiska skäl man väljer detta? Jag är intresserad av solpaneler men inte för ekonomins skull utan som nöddrift om/när Sverige kollapsar. Då infinner sig fråga nummer två. Kan man köra dessa anläggningar vid strömavbrott? Har nämligen hört att vissa anläggningar stänger av sig vid strömavbrott och det låter ju helt bananas.
Hej,

Alla anläggningar stänger av sig vid elbortfall dör att inte mata bakvägen in på nätet. Vill du ha energi kvar får du ta en batterilösning vilket är jättedyrt i dagsläget.
 
Humlo Humlo skrev:
Jag undrar om man kan bli självförsörjande på el? Eller måste man alltid vara uppkopplad till ex. Vattenfall och är beroende av deras nät och att allt funkar från deras sida för jag ska få min el in i huset?
Kan det vara därför elbolagen är såpass positiva till det här med solel. Att systemet svingar kunden vara ansluten till deras tjänster för att det ska funka. Rimligtvis borde de inte gilla att folk kan göra egen ström om den inte tjänar på det. Elbolagen skiter ju i miljö och ideologi. De vill tjäna max med stålar såklart och gör inget de skulle förlora på.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
P pour skrev:
Hej,

Alla anläggningar stänger av sig vid elbortfall dör att inte mata bakvägen in på nätet. Vill du ha energi kvar får du ta en batterilösning vilket är jättedyrt i dagsläget.
En sådan anläggning är totalt ointressant för min del. Det får bli en egen lösning med batteribank så man kan hålla det viktigaste i huset vid liv.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Humlo
Men säg nu att jag har ett litet torp ute i skogen där jag vill kunna se på tv ett par timmar per kväll, laga mat och även ha igång kyl/frys och nån tvättmaskin i veckan. Kan jag inte ha egna solceller alls då utan att köpa till batterier som lagar min el?
 
Humlo Humlo skrev:
Jag undrar om man kan bli självförsörjande på el? Eller måste man alltid vara uppkopplad till ex. Vattenfall och är beroende av deras nät och att allt funkar från deras sida för jag ska få min el in i huset?
Det verkar gå, men inte helt lätt. Men håller med, ska jag någonsin ha solceller ska de fungera även vid strömavbrott.
https://www.elinstallatoren.se/inne...s/har-ar-tekniken-som-ger-villaagaren-odrift/
 
Humlo Humlo skrev:
Men säg nu att jag har ett litet torp ute i skogen där jag vill kunna se på tv ett par timmar per kväll, laga mat och även ha igång kyl/frys och nån tvättmaskin i veckan. Kan jag inte ha egna solceller alls då utan att köpa till batterier som lagar min el?
Ska du vara helt självförsörjande på el så förstår jag inte hur du tänkt få ström ur panelerna på kvällen till TVn om du inte har batterier?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Blev lite nyfiken på lösningar som funkar även vid strömavbrott. Denna hybridinverter slår automatiskt från nätet vid strömavbrott och man kan då köra huset från endast paneler, batterier, generator eller en kombination av detta. Verkar helt fantastiskt smart. Om nätet finns tillgängligt kan den även hämta precis den mängd ström som inte paneler eller batterier kan bidraga med själv. Hur den blandar mellan olika källor kan ställas som man vill.

https://www.ebay.co.uk/itm/5kW-48V-...531688&hash=item1cc2cf2e5a:g:TUMAAOSwYo1cB87h
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
F
"Beräkningen bygger på att hälften av produktionen förbrukas och hälften säljs"

Vet inte hur det är med er andra som har solceller, men jag använder inte i närheten av 50% av den egna produktionen.
Använder inte mer än c:a 25% själv
 
M Malmen1 skrev:
Kan det vara därför elbolagen är såpass positiva till det här med solel. Att systemet svingar kunden vara ansluten till deras tjänster för att det ska funka. Rimligtvis borde de inte gilla att folk kan göra egen ström om den inte tjänar på det. Elbolagen skiter ju i miljö och ideologi. De vill tjäna max med stålar såklart och gör inget de skulle förlora på.
Nätbolagen producerar ingen el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.