Vi ska renovera köket om några månader och kommer behöva dra om lite rör och ledningar. Har svårt att bestämma mig för vad som är bäst och skulle vilja ha lite input från andra (helst elektriker) om hur man fördelar grupperna bäst.
Är själv elektriker(BB1) men har mest jobbat på industrier och kontor och bytte yrkesbana för ca 5 år sedan så jag hänger inte längre med i svängarna vad som är det senaste som gäller.

Som det ser ut nu så har jag:

Diskmaskinen på egen 10A-grupp. Ska inte flyttas så långt så den låter jag nog vara.

Spisfläkt har en egen 10A grupp. Styr även mekaniska frånluften i huset. Alliance-system.

Induktionshäll 3fas 10A-grupp automatsäkringar. Finns en gammal diazedgrupp 10A i listan som är märkt spis, fast översrtuken. Är det något krav med automatsäkringar för I-häll? Varför är denna bytt till A-säkring? Hällen hamnar på nästan samma plats så jag tror inte jag behöver bråka med den ändå.

Ugnen ligger på 10A 3fasgrupp. Ska flyttas till andra sidan rummet, bredvid mikron.

Mikrovågsugnen ligger på en egen 10A 3fasgrupp!! Körde man mikro på 3fas på åttiotalet? Huset är byggt -83. Mikron ska flyttas till andra sidan rummet.

Kyl och frys ligger på varsin 10A automatsäkring. Ska flyttas över halva rummet, hamnar bredvid mikro och ugn.

Sen finns det ju en uttag och belysningsgrupp till köket och hallen. Finns uttag på samma vägg som kyl/frys och mikro hamnar.

Frågorna är väl framförallt om man måste ha kyl och frys på varsin grupp eller om man kan lägga de på samma? Eller om det är bättra att lägga kylen och mikron på samma och lämna frysen på en annan säkring så att inte båda slocknar samtidigt om det vill sig illa. Är det inte överdrivet att ha mikro på en helt egen grupp? Ifall jag lämnar den gamla mikrogruppen på andra sidan så skulle denna kunna användas till uttag vid köksbänk tänker jag.
I och med att jag måste dra nya ledare till kyl och frys (och mikro), kan det vara en idé att köra 2,5kvadrat istället och säkra upp till 16A

Tacksam för svar och tips
 
Du verkar ha det väl förspänt med ström till vitvarorna :) Det är ovanligt att både ugn och mikro har egna trefasgrupper. Däremot verkar det tunt med grupper till uttag vid köksbänkar? En egen grupp till mikron är inte så mycket överkurs, men en trefasgrupp är det. Där brukar man vilja ha 2-3 grupper.

Det finns ingen teknisk anledning till att byta från diazed till dvärg för en spis så orsaken där är svår att gissa.

Det stod förr i standarden att kyl o frys skulle ha sin egen gruppledning men det är borta. Du kan fritt lägga dem på den grupp (och JFB) du tycker passar.

Försök håll dig till enfas 10 A-grupper för bruksföremålen och uttag. Hellre fler grupper, eller en trefasgrupp, än 16 A till uttag för allmänbruk i kök. Det ska funka med 16 A men det är inte prövat.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du verkar ha det väl förspänt med ström till vitvarorna :) Det är ovanligt att både ugn och mikro har egna trefasgrupper. Däremot verkar det tunt med grupper till uttag vid köksbänkar? En egen grupp till mikron är inte så mycket överkurs, men en trefasgrupp är det. Där brukar man vilja ha 2-3 grupper.

Det finns ingen teknisk anledning till att byta från diazed till dvärg för en spis så orsaken där är svår att gissa.

Det stod förr i standarden att kyl o frys skulle ha sin egen gruppledning men det är borta. Du kan fritt lägga dem på den grupp (och JFB) du tycker passar.

Försök håll dig till enfas 10 A-grupper för bruksföremålen och uttag. Hellre fler grupper, eller en trefasgrupp, än 16 A till uttag för allmänbruk i kök. Det ska funka med 16 A men det är inte prövat.
Ok, tänker att jag lägger kyl och frys på samma grupp och tar den som blir över till mikron på egen enfas 10A grupp. Då får jag gamla mikrouttaget över till köksbänksuttag. Ugnen måste ju dras om, men det räcker väl gott med 3fas 10A som det varit innan? Eller finns det fog för att ha en 16A grupp.
Induktionshäll har jag aldrig haft innan, vad är standardmatning till en sådan? Har hört att det är 2fas 16A som gäller.
 
För ugn behövs vanligen enfas 16 A. Trefasugnar kanske finns, men då pratar vi större ugnar.
Hällar vill ha 2x16 A ja, men dra fram trefas så att du kan sätta ett fullkopplat perilexuttag.
 
Nu hör jag till gruppen ickeelektriker. Men hursomhelst, i vårt kök som är L-format valde vi att dela upp uttagen med en grupp per bänkskivedel så att vi kan köra en vattenkokare på den ena gruppen och en perkulator över den andra.
 
J Jerfed skrev:
Nu hör jag till gruppen ickeelektriker. Men hursomhelst, i vårt kök som är L-format valde vi att dela upp uttagen med en grupp per bänkskivedel så att vi kan köra en vattenkokare på den ena gruppen och en perkulator över den andra.
I denna tråden har även ickeelektriker yttrandefihet. ;) Men iom att vi kör med induktionshäll så försvinner ju behovet av vattenkokare, och därmed även den värsta energislukaren i köket. Om inte mikron heller är på samma grupp finns det inte så mycket mer än moccamastern som drar så värst mycket ström.
 
  • Gilla
Jerfed
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För ugn behövs vanligen enfas 16 A. Trefasugnar kanske finns, men då pratar vi större ugnar.
Hällar vill ha 2x16 A ja, men dra fram trefas så att du kan sätta ett fullkopplat perilexuttag.
Bra tips här. Men får man plats med 5st 2,5kvadrat till hällen om det bara är 16 rör?
 
Nu har ju vi också induktionshäll. Men jag tänker att det är bättre att värma tevatten eller vatten till en presskanna för kaffe i vattenkokare än på hällen. Den ena är något billigare att ersätta än den andra.

Sen finns det väl även andra maskiner som kan vara stora förbrukare. En köksassistent tex.

Men visst, det behöver kanske inte ligga högst upp över bra att ha vad gäller el i ett kök. :D
 
F Fhony skrev:
Bra tips här. Men får man plats med 5st 2,5kvadrat till hällen om det bara är 16 rör?
Det kan bli tajt, men det går om det inte är för många böjar.
Om du inte får med alla tre faser och nolla så kan du inte sätta ett perilexuttag utan måste använda en anslutningsdosa för fast anslutning, och det är väl inte hela världen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan bli tajt, men det går om det inte är för många böjar.
Om du inte får med alla tre faser och nolla så kan du inte sätta ett perilexuttag utan måste använda en anslutningsdosa för fast anslutning, och det är väl inte hela världen.
Trodde inte man fick dra 5st 2,5mm2 i 16 rör?

Tabell över maximalt antal kablar vid rörförläggning med olika areor från 16 mm till 50 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Daaaaaniel skrev:
Trodde inte man fick dra 5st 2,5mm2 i 16 rör?

[bild]
Rekommendation på vad som är vettigt, det är tight att dra 5x2,5 i 16s rör
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Trodde inte man fick dra 5st 2,5mm2 i 16 rör?

[bild]
Många hällar funkar ju med 2-fas
 
Nått förbud eller max antal trådar finns inte, bara råd.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För ugn behövs vanligen enfas 16 A. Trefasugnar kanske finns, men då pratar vi större ugnar.
Hällar vill ha 2x16 A ja, men dra fram trefas så att du kan sätta ett fullkopplat perilexuttag.
Och dra ett rör från spisdosan dit ugnen ska vara. Mata ugnen med L3 och koppla in hällen på L1 och L2.
Få har du en trefasgrupp till allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.