Men (nu har jag inte läst riktigt alla de senaste inläggen.). Jag uppfattar att det är klarlagt att det var "matande" jord till centralen som betjänar köket. Som var nästan, men inte helt av? Inte PEN. Som jag tolkar bilderna, så sitter här en jordfelsbrytare i matande huvucentral, så undercentralen i köket är (förhoppningsvis) inte matad med PEN, utan med 5 ledar matning.

Och OM nu jord inte var helt av, så är ändå de uppmätta spänningarna skumma. De potentialer som kan uppstår från felfria apparater på en oansluten jord, är oftast från avstörningsfilter, de driver någon enstak mA eller mindre. Men om det finns någon som helst galvanisk kontakt mellan jordledarna så kommer sådana små strömmar att ledas bort, utan att det blir någon potential på apparaterna. Det är bara om jord är helt borta som en felfri apparat kan ge en jordpotential.

Nu låter det ju som här var minst två kardeler inkopplade, det bör räcka med råge (även om det givetvis är väldigt obra att ha en så dålig koppling). Men OM någon apparat ligger och matar ut en stor ström mot jord, då kan man tänka sig att det blir några tiotals volt över en koppling med bara två kardeler. Dvs. det krävs ett fel till för en sådan potential.

Å andra sidan så skulle ju jordfelsbrytaren i så fall ha löst ut, om allt är rätt kopplat.

Med andra ord, jag är inte säker på att felsökningen skall anses som avslutad!
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Kardelerna ser väldigt ärgade ut på bilden, så det har nog inte varit någon vidare bra kontakt.
 
H hempularen skrev:
Med andra ord, jag är inte säker på att felsökningen skall anses som avslutad!
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det hade inte behövs många mätningar till av spänningar för att få en stark misstanke.
Tack för välkomsthälsningen. Jag bidrar gärna i mån av tid och förmåga.
Du föreslog att mäta mellan eljord och sann jord med hjälp av en skarvsladd ut i trädgården. Hade det varit PEN-ledarbrott hade fipplandet med spänni gsprovaren i sladd uttaget varit helt livsfarligt.
I brist på sann jord inne var faran reducerad men att föreslå en amatör att gå ut på gräsmattan - kanske ställa sig på knä - med en skarvsladd som kan ha upp till 230 volt på jordblecket är inte ansvarsfullt.
Du kunde vid det inlägget inte själv helt utesluta PEN-fel så tänk efter vad som kunnat hända.
Att det bara var 30volt till vattenrören kunde bero på att vatten rören inte hade sann jord utan representerade en "egen jordpotential".
QUOTE="hempularen, post: 3441181, member: 13104"]Med andra ord, jag är inte säker på att felsökningen skall anses som avslutad![/QUOTE
Jag är i likhet med hempularen frågande till vad som hittills sagts om felorsak/felets karaktär.
Upprepar frågan till TS och Per Eskilsson om mer detaljerad beskrivning av felet. Tråkigt om inte tråden kan slutföras med en fullständig beskrivning av felets orsak.
Som jag sagt i tidigare inlägg: PEN-ledarens kardeler kan knappast ha brännts av då den bara för ström vid jordslutning.?
 
Vore det en PEN ledare så för den ju ström. Men det verkar ju bara ha varit en PE ledare, som inte skall föra ström.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Notera att om man har en trefas anslutning med gemensam nolla som inte har kontakt med PEN så kan naturligtvis denna leda till flytande spänningar. Denna kan då ligga på runt 30V, eller på något helt annat värde. Jag har sett (felsökt hos en släkting) kopplingar där denna flytande nolla har använts mot fas för belysning. Belysningen fungerade så länge elementen fungerade, när säkringen på en fas löste ut då gick lampan sönder. Hela installationen dömdes ut och gjordes om. Intressant att elementen fungerade dock (de matades egentligen med 400V inte 230V).

Jag undrar om det inte var nollan som var skadad, eller med tanke på centralens ålder så var det väl en gemensam nolla/jord till denna. Undercentralen kan då inte ha suttit under jordfelsbrytaren i huvudcentralen för då måste det ha varit felaktigt kopplat i huvudcentralen.
 
Tack hempularen för din rättelse, ska naturligtvis stå PE-ledare i mitt inlägg.
Jag tror rättstavningsfunktionen och slarvig korrekturläsning får bära skulden.
 
TS har fått hjälp av elektriker med akut felavhjälpning och elektrikern skall byta kabel och gammal central, så det kommer att bli bra och problemet löst.

Men för oss observanta elforumsläsare? Vi vet inte riktigt vad som var fel eller om det var rätt kopplat.
Slutsatserna hitintills bygger motstridiga uppgifter och antaganden.

Var biledaren av eller var det bara några kardeler kvar? TS inlägg beskriver båda alternativen.
Med en bild på centralen utanför köket och inkopplingen av biledare i stora centralen skulle nog dessa frågetecken redas ut.

I centralen utanför köket syns bara en skena med vad jag kan tycka mig se en röd, en vit och några blå. Dock skymmer handen några gulgröna ledarna så man ser inte om de sitter på samma skena eller om där finns en jord-skena.

Skulle den lilla centralen vara så gammal att den inte har separat noll och jordskena så var det väl ok då att använda ”biledare” som PEN (om kabeln var godkänd för det) men då borde den ligga den utanför JFB. :oops: Eller så är den moderniserad på annat sätt. En bild skulle reda ut det frågetecknet...

Uppmätta ca 30V med lite olika last tyder inte PEN-avbrott.
Det faktum att alla prylar fungerade tyder heller inte på PEN-avbrott. ;)

Däremot tror jag inte JFB hade löst ut för fel i tex brödrosten eller diskmaskinen.
Så nu har jag spekulerat lite också...:rolleyes:
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men (nu har jag inte läst riktigt alla de senaste inläggen.). Jag uppfattar att det är klarlagt att det var "matande" jord till centralen som betjänar köket. Som var nästan, men inte helt av? Inte PEN. Som jag tolkar bilderna, så sitter här en jordfelsbrytare i matande huvucentral, så undercentralen i köket är (förhoppningsvis) inte matad med PEN, utan med 5 ledar matning.

Och OM nu jord inte var helt av, så är ändå de uppmätta spänningarna skumma. De potentialer som kan uppstår från felfria apparater på en oansluten jord, är oftast från avstörningsfilter, de driver någon enstak mA eller mindre. Men om det finns någon som helst galvanisk kontakt mellan jordledarna så kommer sådana små strömmar att ledas bort, utan att det blir någon potential på apparaterna. Det är bara om jord är helt borta som en felfri apparat kan ge en jordpotential.

Nu låter det ju som här var minst två kardeler inkopplade, det bör räcka med råge (även om det givetvis är väldigt obra att ha en så dålig koppling). Men OM någon apparat ligger och matar ut en stor ström mot jord, då kan man tänka sig att det blir några tiotals volt över en koppling med bara två kardeler. Dvs. det krävs ett fel till för en sådan potential.

Å andra sidan så skulle ju jordfelsbrytaren i så fall ha löst ut, om allt är rätt kopplat.

Med andra ord, jag är inte säker på att felsökningen skall anses som avslutad!
Fråga?
Efter att jordledningen fixats!
Har TS mätt spänningen mellan apparaterna i köket och diskbänken ?
Tidigare fanns motsvarande problem i dusch i källare? Mättes den spänningen?

Ja du har en poäng i att jorden kan vara dålig på samma sätt på fler ställen i elanläggningen fortfarande!
 
blackarrow blackarrow skrev:
Uppmätta ca 30V med lite olika last tyder inte PEN-avbrott.
Det faktum att alla prylar fungerade tyder heller inte på PEN-avbrott. ;)
Som linjemontör har jag varit med om följande:
Vi bytte serviskabel till en sommarstuga men glömde lägga in koncentriska ledaren =PEN vid stolpen.
Jag mätte vid mätarskåpet med en Duspol = lågohmigt med magneten.
Uppmätte ca 230 och 400 volt.
Anläggnigen hade nu jord genom vattenledning från samfällighetens pumphus.
När kunden vid ett senare tillfälle åkte från huset drog dom ur stickproppen till varmvattenberedaren varvid anläggningen saknade jordförbindelse.
En mängd apparater skadades av överspänning och elverket ersatte. Jag tackar högre makter att ingen människa kom tlll skada. Spänningen mellan diskbänk och spis kan ha varit allt mellan 0 och 230 volt.
Sensmoral 1: När symptomen möjliggör att befara PEN-ledarbrott se till att först av allt säkerställa att PEN är intakt.
Gör ingen annan åtgärd innan det är gjort.

Sensmoral 2:
Mät upp slingimpedansen när arbetet omfattat ingrepp i PEN och PE i huvudledning. Detta är numera ett föreskriftskrav.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Fråga?
Efter att jordledningen fixats!
Har TS mätt spänningen mellan apparaterna i köket och diskbänken ?
Tidigare fanns motsvarande problem i dusch i källare? Mättes den spänningen?

Ja du har en poäng i att jorden kan vara dålig på samma sätt på fler ställen i elanläggningen fortfarande!
Fast det jag menar, är att även OM jorden är dålig, så blir det inte någon större potential på de jordade apparaterna om det inte också går en hög ström i den dåliga jordförbindelsen. Och det skall aldrig gå någon ström i skyddsjord, annat än när det är något allvarligt fel på någon apparat. Så jag misstänker att det kan finna mer som är fel, än dåliga jordförbindelser.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
H Hassel1949 skrev:
Du föreslog att mäta mellan eljord och sann jord med hjälp av en skarvsladd ut i trädgården. Hade det varit PEN-ledarbrott hade fipplandet med spänni gsprovaren i sladd uttaget varit helt livsfarligt.
I brist på sann jord inne var faran reducerad men att föreslå en amatör att gå ut på gräsmattan - kanske ställa sig på knä - med en skarvsladd som kan ha upp till 230 volt på jordblecket är inte ansvarsfullt.
Du kunde vid det inlägget inte själv helt utesluta PEN-fel så tänk efter vad som kunnat hända.
Att det bara var 30volt till vattenrören kunde bero på att vatten rören inte hade sann jord utan representerade en "egen jordpotential".
Du överdriver. Att det var ett potentiellt problem med PEN var med från början i tråden men det fanns inga tecken på en helt frisvävande nollpunkt, dvs ingen omedelbar fara som påkallade det råd jag skriver för tredje gången nu - att utrymma huset med händerna i fickorna. Ingen här nonchalerar PEN-fel.

Om man har spänningsförande delar så finns de risker med att föra in jordkontakt i rummet i form av en mätledning, ja. Men nu är inte Per dum i huvudet och jag ser inte det scenario du målar upp här. Om vi kommit till den punkten att han var beredd på att göra mätningen så hade han fått en procedur beskriven.

Kan vi lämna detta nu? Välkommen till https://www.byggahus.se/forum/forums/el.57/
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Efter att jordledningen fixats!
Har TS mätt spänningen mellan apparaterna i köket och diskbänken ?
Ja, både elektrikern och jag själv har mätt spänningen efter jordledningen fixats och spänningen är borta nu.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ja, både elektrikern och jag själv har mätt spänningen efter jordledningen fixats och spänningen är borta nu.
Bra... berättade ni för elektrikern om duschen i källaren också?
Bra tråd för att visa hur elkunder har det i vardagen och hur riskabel en elanläggning lätt kan bli !
 
Det är som jag har råkat ut för, två elbränder pga elektriker och FLVP-installatör (och/eller tillverkare) som inte ser till att 20A respektive 16A sitter ordentligt.

Jag FÅR inte göra el längre, men jag gör inte dessa misstag...

Edit: Det är ju elektrikern som gjort fel i Eskilssons fall också.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Ofta handlar det om inducerad ström.
Till exempel kan du känna en svag ström eller kanske mera som vibrationer om du rör lätt vid en belysningsarmatur i metall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.