Klart man ska ha golvvärme i källaren. Sök på ”källarprojekt” här så hittar du all info.
 
S Secharpun skrev:
Tyvärr så verkar själva locket sitta fastgjutet i brunnen. Men vi ska öppna den för att se hur den ser ut närmare.
Sedan blir det att få dit en pump. Sedan får han köra i vinter och se om det torkar ut. Har för mig att källaren torkar
på vintern och blir fuktig på sommaren :)

Hur ställer ni till er att sätta golvvärme i delar av källargolvet, han vill ha varmare golv. Jag försöker avråda min vän det.
Något alternativ? Ir värme?
Om din vän samtidigt har tänkt att isolera golven så varför inte golvvärme. Utan att isolera de med största sannolikhet helt oisolerade golven vore det om inte annat rent ekonomiskt vansinne att installera golvvärme.

Om allt förra ägaren gjort verkar vara fuskjobb så kan man nog anta att dräneringen är gjord på samma sätt... Jag skulle valt ut en kort sträcka och grävt upp bara för att se hur det ser ut just där.
 
Vi ska försöka hitta en liten dränkpump så vi kan få lite automation på det hela. Får bli en liten nödlösning. Locket är nu borta i alla fall :)
 
  • Öppen betongbrunn i ett byggprojekt, locket avtaget, med en synlig dräneringshål och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se där det var ett stort hål under
Pumpa finns på varuhusen så ni behöver inte leta mycket, ta då en som har flotören sittande på sidan fast monterad, den går att ta isär och rengöra. dom som har en vippa med kabel fungerar med, ( vippan kan ställa sig mot väggen och inte flyta upp ) Kabeln till vippan kan gå av invändigt efter några år, Testa med en vanlig slang först som dom säger, innan en fast installation
 
S Secharpun skrev:
Översvämmad kanske var lite drastiskt ord. Det steg upp en del ur Brunnen när han fri la golvet. Hela renoveringen är ett skämt. Tidigare ägaren har inte ens bott i huset. Denne verkar ha köpt huset för att kosmetiskt renovera för att sälja dyrt.
Takstolar avkapade och ej förstärkta för att maximera ytan på övervåningen. 2st ny renoverade badrum verkar endast ha tätskikt vid golvbrunnen där man lättast kan se tätskikten, vid dörröppning samt tröskel går ej att se tätskiktet. En halv trappa var byggd i trycktimpregnerade reglar sedan klädd. Sedan är källaren regällt fuktig har han hittat mattor under flytspakel och sedan klinkers på det, och dessa satt knappt fast. Men det har ju fukten ställt till med. Listan kan köras lång.

Så frågan är ju hur dräneringen är gjord, men tanke på hur allt annat är utfört.
Finns sådana personer också, byggfuskare deluxe..
Men det jag menade med översvämningen, var inte nu när ni frilade golvet och hittade brunnen. Jag menade innan, när ni/kompisen var på visningen osv. När han också tillträdde huset.. om det hade varit hög belastning på vattnet in i brunnen (och det inte kan ta vägen någonstans) borde det ha funnits tydliga märken någonstans.. sprängd kakel där vattnet ville ut.. klättrande vattenpå insidan av väggarna (vatten måste ju ta vägen någonstans om det är mycket). För brunnen har nog varit överklinkrad minst några månader ?

Var kompisen medveten om att det verkade vara problem med renoveringen? (jag menar på andra ställen, brunnen var ju dold så den visste man ju inte om). Eller kom hen på allt i efterhand.. ? trist iaf..

Gjorde fd ägaren dräneringen själv?
 
Snigla Snigla skrev:
Finns sådana personer också, byggfuskare deluxe..
Men det jag menade med översvämningen, var inte nu när ni frilade golvet och hittade brunnen. Jag menade innan, när ni/kompisen var på visningen osv. När han också tillträdde huset.. om det hade varit hög belastning på vattnet in i brunnen (och det inte kan ta vägen någonstans) borde det ha funnits tydliga märken någonstans.. sprängd kakel där vattnet ville ut.. klättrande vattenpå insidan av väggarna (vatten måste ju ta vägen någonstans om det är mycket). För brunnen har nog varit överklinkrad minst några månader ?

Var kompisen medveten om att det verkade vara problem med renoveringen? (jag menar på andra ställen, brunnen var ju dold så den visste man ju inte om). Eller kom hen på allt i efterhand.. ? trist iaf..

Gjorde fd ägaren dräneringen själv?
Allt såg okej ut lite slarvig finnish kanske. Besiktningen av huset fann inte så mycket att inverka på. Men dess då mer hittades när han började riva lite. Och sedan blev det mer och mer.
 
S Secharpun skrev:
Allt såg okej ut lite slarvig finnish kanske. Besiktningen av huset fann inte så mycket att inverka på. Men dess då mer hittades när han började riva lite. Och sedan blev det mer och mer.
Så trist, man tappar lite gnistan när allt man hittar är dåligt.. (räcker ju med ett par saker att åtgärda.. men man vill inte gärna bygga ett helt hus, när man precis betalat för första huset).

:(
 
Snigla Snigla skrev:
Så trist, man tappar lite gnistan när allt man hittar är dåligt.. (räcker ju med ett par saker att åtgärda.. men man vill inte gärna bygga ett helt hus, när man precis betalat för första huset).

:(
Ja speciellt när man köper nyrenoverat för att slippa renovera :(
 
Redigerat:
Så här såg den gamla pumpen ut. Tror vi försöker hitta en annan. :)
 
  • Gammal sliten pump i dammigt utrymme med synliga kablar och rördelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sunnis
Om det är inte är något fel på den gamla varför inte använda den?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Så då har min kompis "pumpat" på ett tag nu. Hur mycket vatten som helst. Körde även lite med en avfuktare. Vilken skillnad det blev! Sedan rev vi en uppreglad vägg i källaren. Nu förstår vi varför värmen har varit dålig i huset. De hade pluggat rör som hade gått till ett element. Det fina med det hela att han har enrörsystem och de hade pluggat rören var för sig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.