M Mikeson skrev:
Tjenare!

Såg att det var aktivitet i denna tråd senast i mars detta år, så jag testar att väcka den till liv igen

Om jag ska lägga in ett DalaFlodagolv (ek) så är min försts fråga då om det blir bäst att lägga i hela köket, alltså även under stommarna? Min andra fråga är om ett ekgolv är bra eller dåligt att ha i kök?

Tack!
Jag skulle absolut ha lagt golv under köket (har gjort det). De är skönt att ha en plan och slät yta att sätta stommarna på när man monterar köket. helt klart värt de få m2 extragolv som det blir.
Ek är ett relativt hårt träslag och jag la det i köket, det höll sig helt ok de år jag bodde kvar efter att det var nytt.
 
Golv eller inte? Skulle inte lagt golv under skåpen (gör det väldigt svårt att byta golv i framtiden) men skulle se till att skåpen står i golvnivån (alltså att de också står på ett golv).
En del läger ju våtrumsmatta under som fuktskydd
 
Skulle lagt golv i hela köket sen på med stommarna.
Är det en lättare renovering kan man ju lägga framför stommarna men då sänker man ju diskbänken med lika mycket som golvet är tjockt.
 
Ni som vill lägga golv i hela köket hur gör ni när golvet behöver bytas eller tar ni för givet golv och kök håller lika länge? Förstår att det är rationellt vid nybyggnation men vid renoveringe.
Står själv inför ett köksbyte med golvbyte
 
T topmount skrev:
Ni som vill lägga golv i hela köket hur gör ni när golvet behöver bytas eller tar ni för givet golv och kök håller lika länge? Förstår att det är rationellt vid nybyggnation men vid renoveringe.
Den dagen, den sorgen... På längden så kan man ju ha tur och ha skarv på "rätt" ställe i gamla golvet, annars skulle jag klippa av det gamla innanför sockeln med multisåg/sänksåg eller dyl.
 
BirgitS
M Mikeson skrev:
Tjenare!

Såg att det var aktivitet i denna tråd senast i mars detta år, så jag testar att väcka den till liv igen

Om jag ska lägga in ett DalaFlodagolv (ek) så är min försts fråga då om det blir bäst att lägga i hela köket, alltså även under stommarna? Min andra fråga är om ett ekgolv är bra eller dåligt att ha i kök?

Tack!
Gäller det en fristående köksö eller bara stommar som i stor utsträckning hänger på väggen?

Trägolv är känsligt, särskilt skarvarna mellan brädorna, så om det passar i kök beror på hur noga man är att snabbt torka upp allt som spills.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Den dagen, den sorgen... På längden så kan man ju ha tur och ha skarv på "rätt" ställe i gamla golvet, annars skulle jag klippa av det gamla innanför sockeln med multisåg/sänksåg eller dyl.
Hade på känn att de va så de resonerades, vilket kan förstås i nyproduktion de olika hantverkarna behöver inte jobba tillsammans men klara inte av att tänka så i mitt eget hus.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M Mikeson skrev:
Om jag ska lägga in ett DalaFlodagolv (ek) så är min försts fråga då om det blir bäst att lägga i hela köket, alltså även under stommarna? Min andra fråga är om ett ekgolv är bra eller dåligt att ha i kök?
Kanske enklast att lägga i hela köket. De senaste åren har det rekommenderats att lägga plastmatta under bänkskåpen med vatten/avlopp gärna med golvbrunn. Kanske enklare att använda spångolv på valda områden.
Spikade/skruvade/limmade golv expanderar/krymper kring fästpunkterna. Rekommendationen att inte lägga golv under bänkskåpen gäller flytande golv som sitter ihop i ett flak. Hindrar något golvet att expandera trycks det upp.

Vi har massivt oljat ekgolv i köket sedan snart 20 år. Fungerar bra för oss. Har slipat av golvet med 120 papper ett par gånger för att avlägnsa ytliga fläckar och en viss åldring av trät. Katterhundar med blöta fötter kan lämna fläckar om fukten inte torkas upp omgående.
Om du vet med er att ni dräller mycket kanske ett plastgolv är bättre.

Ek är relativt hårt och får mindre intryck än tex furu. Nackdelen är att ek mörknar om vatten får tränga in i virket. Finns många andra träslag som minst lika hårda som ek, tex ask och lönn.
 
M Monterat skrev:
Ooops, glömde en viktig fördel.
Golvet läggs sist, ingen risk för byggskador, målarstänk m.m.
Vid nybygge gör jag ett mellanting. Målning och sånt är ju klart långt innan köket ska på plats. Men jag börjar med parketten längst in där skåpen ska vara, lägger bara så långt att de får plats. Sen packar jag upp köket på betonggolvet och monterar det på plats.

Sist lägger jag färdigt golvet i resten av köket/rummet.
 
Jag blir galen på detta. Känns som det är 50/50 hur man ska göra. Vi ska renovera kök och idag står köket från 2010 på plastmatta. Tänkte riva ut detta och lägga vinylgolv klick från Pergo. Men åsikterna går ju isär om att lägga golv under stommar och kyl/frys, halvöar osv. Hur ska man tänka, någon som kan ge en lista på för och nackdelar? Ser ju verkligen många fördelar att lägga golvet först men vill inte att ska börja bukta när det rör på sig.
 
H
W Wike skrev:
Jag blir galen på detta. Känns som det är 50/50 hur man ska göra. Vi ska renovera kök och idag står köket från 2010 på plastmatta. Tänkte riva ut detta och lägga vinylgolv klick från Pergo. Men åsikterna går ju isär om att lägga golv under stommar och kyl/frys, halvöar osv. Hur ska man tänka, någon som kan ge en lista på för och nackdelar? Ser ju verkligen många fördelar att lägga golvet först men vill inte att ska börja bukta när det rör på sig.
När du ändå skall riva ut köket, lägg hela golvet, allt i samma nivå och inga skarvar framför köksskåp, kyl och frys. Varför skulle du inte lägga golv i hela köket när du ändå river ut köket?
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Därför att golvet inte får låsas. Det skall tydligen kunna röra sig
 
W Wike skrev:
Därför att golvet inte får låsas. Det skall tydligen kunna röra sig
Ring och fråga Pergo...
För många år sedan svarade de iaf mig att de rek. folk att lägga även under inredning då den inte skruvas i golvet utan i väggen och golvet ändå kan röra sig.
 
Ska prata även med dem såklart:). Vårt kök blir som ett L så en liten del av köket blir som en halvö. På andra väggen mittemot skall kyl, frys, micro/ugn finnas. Risken är väl att man låser fast golvet rejält vid halvön. Det är vinylgolv jag lägger isf
 
Jag har lagt Pergo vinylklickgolv i vårt kök. Där jag satte in nya stommar lade jag nya golvet under. Om det sen är mot "reglerna" bryr jag mig inte i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.