Ergorapido sladdlös dammsugare parkerad intill en vit vägg på ett kaklat golv, visar möjligt fel som beskrivits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har någon varit med om att ” Ergorapido ” dammsugaren går i typ 30 sek. sen stannar, men sen att det går att starta igen, och så upprepas det?
Eventuella fel?
Tacksam om svar
Stig
 
Rätt säker på att det är batteriet som är kass. Har förbrukat ett par Ergo-sugare i familjen. Var t.om ett inslag på Plus om det här.

Tror att någon här har bytt batteri med gott resultat.
 
Ok, men det är ju lustigt att det går att starta direkt efter den stannat.
Stig
 
4 49herman skrev:
Ok, men det är ju lustigt att det går att starta direkt efter den stannat.
Stig
Lustigt ja; Men så uppför sig våra också, vid urladdad batteri.
 
Dammsugaren står ju på laddning kontinuerligt. Och detta visar ju sig direkt med nyladdat batteri
Stig
 
4 49herman skrev:
Dammsugaren står ju på laddning kontinuerligt. Och detta visar ju sig direkt med nyladdat batteri
Stig
Batteriet är troligtvis kass.
 
4 49herman skrev:
Dammsugaren står ju på laddning kontinuerligt. Och detta visar ju sig direkt med nyladdat batteri
Stig
Om batteriet blivit dåligt borde du märkt att den går kortare tid på en laddning, men om du aldrig kör tills batteriet är tom lär du inte märka att det blivit dåligt.

När ett friskt batteri tar slut och den stängs av så går det ändå att starta den igen några ggr iaf.
 
Sådär gör vår också. Självdör då och då, även om man precis tagit den från laddstationen. Men stänger man av och startar igen så visar batterimätaren fullt och har man tur kan man köra riktigt länge innan den självdör igen. Det har hänt så många gånger nu så att starta om den sitter helt och hållet i muskelminnet. Tänker inte ens på det.
 
A
Typiskt batterifel.
 
A
Gör ren borsten.
 
4 49herman skrev:
[bild]
Har någon varit med om att ” Ergorapido ” dammsugaren går i typ 30 sek. sen stannar, men sen att det går att starta igen, och så upprepas det?
Eventuella fel?
Tacksam om svar

Stig
ditt inlägg är gammalt men jag svarar ändå.
min dammsugare uppför sig på exakt sätt.
den slår av efter ca 5 sek.
dock kan jag få den att gå kontinuerligt genom att trycka flera ggr på strömbrytaren.
laddning fungerar och jag kan inte tro att batteriet ligger bakom problemet.
Lasse
 
Någon lösning på detta?
 
Ja, i mitt fall har jag livstidsbannat Electroluxprodukter från mitt hem. Det är tyvärr bara att slänga den där leksaksdammsugaren. Istället använder jag Makitaprodukter med betydligt bättre batterier bland annat.

Senast köpte jag en sån här dammsugare med inbyggd cyklon för 18 volt. Borstlös motor. Det går snabbt att byta batteri och perfekt att ha några batterier att "cykla" emellan.
Svart sladdlös stavdammsugare på vit bakgrund, vertikal position, kompakt design, bärhandtag, borsthuvud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dcl286fzb-dammsugare-cyklon-svart-18v
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Tips till er som fortfarande har Elux ergorapid: Vår har utbytbart batteri, det första pajjade efter ca 2 år. Rätt ok ändå. Köpte nytt batteri (har modellen med utbytbart) . Denna har jag sedan dess ALDRIG lämnat i laddaren. Den laddas någon timme och tages sedan ur laddaren och ställs på golvet bredvid.

Detta batteri har hållit i 5 år. Vi använder den bara för kökssmulor så ingen högbelastning direkt. Har inte märkt att sugtiden minskat nämnvärt. Min slutsats (kan vara fel) är att det är trickleladdningen som bränner batteriet.
 
Jo jag öppnade upp en bekants Ergorapido och kollade batterierna och de är lödda.
Sen sökte jag jag då därute inkl Amazon och det är nog inte värt jobbet och kostnaden att byta batterierna.
 
  • Närbild av en kretskortsdel framför en elektrisk motor och kablar i bakgrunden, inuti en elektronisk apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.