Jag har ett grovgjutet källargolv som jag tänkte regla upp och lägga plankgolv på reglarna. Men hur pallar man enklast upp reglarna i våg. Om jag använder 45x70-reglar så får jag ca 20-40mm utrymme under reglarna.

Ska jag använda vanliga plastkilar? Då måste man väl slutligen borra takt genom regeln och kilarna ner i betongen och fästa allt på något vis? Det här verkar ju vara lite bökigt. Speciellt om man vill ha ett stadigt golv med många upplagringspunkter.

Jag vill helst inte betala för system som nivell med flera.

Finns det verkligen ingen form av justerbara fötter till 45-reglar? Om det inte gör det så kan man ju fråga sig varför ingen har tänkt på den produkten. Eller ska jag använda terrassfötter kanske?
 
Plastkilar är nog inte så tokigt.
Jag tittade på snickarna för några år sedan. De borrade med borrhammaren rakt igenom syllen och ner i betongplattan. Sen plockade de fram spikplugg och hamrade rakt ner.

Men man måste köpa dyr spikplugg. På den tiden var plasten alldeles för mjuk i det skräpet biltema sålde. Beijer sålde Fischer med hårdare plast, som fungerade som tänkt.
 
Här kan du kanske få lite inspiration.

 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Casaloco
jag byggde upp en liknande konstruktion genom att sätta byggvinklar på sidan om reglarna. Vinklarna fästes till betongen med spikplugg eller skruv. Blev betydligt mycket billigare än nivell systemen även om vinklarna kostar en slant. Hade dock 45x120 regel så behövde färre stödpunkter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Jag gillar iden med den justerbara trallfoten. Frågan är hur tätt man måste sätta dem? Det blir förmodligen en ansenlig kostnad jämfört med virket.

Att ingen kommer på/tar fram en smart produkt för det här. Plastkilar är väl enkelt. Men det blir ju en fördjäkla lång skruv eller spikplugg för att få fast allt i betongen.

Plåtvinklar som någon föreslog längre upp i tråden låter lite rangligt. Speciellt på en grovgjuten platta med skrovlig yta.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag gillar iden med den justerbara trallfoten. Frågan är hur tätt man måste sätta dem? Det blir förmodligen en ansenlig kostnad jämfört med virket.

Att ingen kommer på/tar fram en smart produkt för det här. Plastkilar är väl enkelt. Men det blir ju en fördjäkla lång skruv eller spikplugg för att få fast allt i betongen.

Plåtvinklar som någon föreslog längre upp i tråden låter lite rangligt. Speciellt på en grovgjuten platta med skrovlig yta.
Behöver du verkligen dra en spikplugg rakt igenom ? Varför inte bara lägga kilar och sen dra en skruv som håller fast kilarna.
Sen vänder du bara på hela längden när du vägt in den. Måste man verkligen spika fast själva regeln ? Den borde väl kunna (inkl träkilarna) ligga flytande under golvet.
Spontant kommer den ju inte att komma någon vart i alla fall.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag gillar iden med den justerbara trallfoten. Frågan är hur tätt man måste sätta dem? Det blir förmodligen en ansenlig kostnad jämfört med virket.

Att ingen kommer på/tar fram en smart produkt för det här. Plastkilar är väl enkelt. Men det blir ju en fördjäkla lång skruv eller spikplugg för att få fast allt i betongen.

Plåtvinklar som någon föreslog längre upp i tråden låter lite rangligt. Speciellt på en grovgjuten platta med skrovlig yta.
Klyv lite reglar så det blir 5-10mm glipa. Ta sedan 2st kilar för golvläggning och lägg under. De har hakar som låser ihop och de kan du fixera med lite PL400 mot golvet och mellan kilarna.

Är kostnaden så kritisk? Är det inte viktigare att det blir bra än om det kostar 1000kr mindre och det blir halvbra och du får göra om det för du inte blir nöjd?

Jag har börjat fundera i de banorna när jag bygger och jag är rätt säker på att det blir billigast och effektivast i längden.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Jag tror att man bör fästa regelverket i golvet. Annars får man väl ett golv som klapprar lite om det lyfter någon mm någon stans. Som svar på frågan längre upp i tråden.

Robert-san01: Jag blev lite nyfiken på metoden du beskriver. Men jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Kan du förklara en sväng till tror du? Jag är nog lite trög...

Och, nej. Kostnaden är inte kritisk. Men jag ryggade lite för kvadratmeterpriset om man går på de konventionella nivell med flera. Och det här lilla rummet kör jag som pilotprojekt. Sedan har jag typ 100 kvadrat till efter det. Då blir ju kostnaden en annan femma. Men där kanske jag gjuter. Jag får väl se.
 
Hur många kvm rör det sig om?
 
En nackdel, med dessa system som subflor och nivell med fler är ju att det är förutbestända ställen där avlastingspunkterna ska vara. På en grovgjuten platta som är skrovlig och med div installation med radiatorrör mm är jag inte säker på att det är så smart. Åppe på det så kostar det en hel del.
 
T topmount skrev:
Finns ju färdiga reglar med skruv i att köpa
[länk]
Blir fortfarande 140kr/kvm med ghia-skruvar
 
Det ligger rätt mycket i att välja något billigare system.
Jag tror fortfarande plastkilar med spikplugg blir billigast.
DU kan ju förborra med en 12mm borr, tills det är 45mm kvar av regeln.
Sedan tar du borrhammaren och spikpluggen den sista biten.
 
M magnu skrev:
Blir fortfarande 140kr/kvm med ghia-skruvar
Vad kostar det / kvm med vanliga reglar av god kvalitet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.