Hej,

Efter att ha haft klipparen parkerad i laddstationen i några veckor tänkte jag idag köra en sista sväng innan vinterförvaringen. Men icke! Laddstationen verkar död, inga lampor lyser/blinkar, inte eller några andra livstecken.

Drar fram multimetern och börjar kolla läget. Slingan är OK. Laddstiften i stationen ger 0 volt, kabeln som går in i stationen ger 0 volt, och även i skarven närmast trafon är det 0 volt.

Min slutsats är alltså inte helt oväntat att trafon har gett upp. Men innan jag beställer en ny trafo för i runda slängar 3000 kr :sweat: måste jag bara kolla av så att min felsökning räcker för att dra denna slutsats.

Det jag tänker på är om trafon ger matning endast då laddstationen begär det. Isåfall skulle det ju även kunna vara laddstationen som dött.

Tack på förhand!
 
Har du säkerställt så du har ström fram till trafon och att inga gnagare har haft fest på kablarna?
 
tttomten TomasJor skrev:
Har du säkerställt så du har ström fram till trafon och att inga gnagare har haft fest på kablarna?
Ja, "tyvärr" är kablaget orört och eluttaget där trafon sitter ger ström :)
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Trafon lägger ut spänning hela tiden, ej "styrd" av laddstationen.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
E etompau skrev:
Trafon lägger ut spänning hela tiden, ej "styrd" av laddstationen.
Tackar, då kan jag helt enkelt konstatera att min transformator är rökt.
 
Har återfått en gnutta hopp om mänskligheten idag, då Husqvarna (via ÅF Hylte Lantmän) återkommit att de ersätter död trafo på godwill/garanti (y)
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.