Hej på er, jag har byggt ett pannsystem med 3 tankar varav 1 tank som jag monterat 2st stående kamrörsbatteri i!
Ska värma och blanda vattnet till golvvärmeslingorna med dessa!
Är det bäst att använda sig av shuntventiler eller blandningsventiler för att kunna blanda till lagomtemperatur på turledningen?

Ska jag koppla som solvärmarens slingor i fig 1 eller som tappvattenslingorna med 2 ventiler?

MVH Mike
 
  • Schematiska kopplingsexempel för blandningssystem med akkumulatortank och tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet hur man kopplar på bästa sätt?
 
Är det frysrisk? Eller varför kör du en separat slinga?

Det vanliga är ju att ha en motorstyrd shunt. Men om du ska styra manuellt är nog en blandningsventil bättre.
 
Köpte en cra122 reglering och en vrb143 shuntventil så jag kan reglera mellan dom 2 kamrören!

Hoppas det ska funka bra!
 
Personligen så föredrar jag att koppla solanläggnibgarnas laddslingor i serie, glykolen i solkretsen tenderar att förstöra funktionen i blandningsventilerna.
 
Jag har ingen solvärme !
 
S
En shuntventil är en ventil med tre portar där två portar är variabla.
Shuntventilen kan kopplas som blandningsventil som t.ex. i tilloppsledningen i en radiatorkrets.
Går också att koppla som fördelningsventil i returledningen i samma radiatorkrets.
 
Redigerat:
Två portar justerbara? Hur resonerar du då?
 
S
Du vet mycket väl hur en shuntventil fungerar.
 
Japp, och jag köper inte din beskrivning. Det finns olika konstruktioner. Men det är i allmänhet en rörlig del som fördelar flödet. Om man som du säger påverkar två portar så påverkas även den tredje.
 
M M_Erlandsson skrev:
Är det bäst att använda sig av shuntventiler
GV ska ha en temp i förhållande till utetempen och det går inte med blandningsventiler, då dessa är för konstant temp 24/7.
Klar det går men när det blir kallare ute får du öka på tempen manuellt, inget bra, golvet kommer att variera rätt bra i temp då det är ett trögt system
 
Schematisk bild av en esbe VBR143 bivalent shunt med CRB122 ställdon ansluten till värmesystem.

har beställt esbe VBR143 med CRB122 ställdon!
bivalent shunt är precis vad jag sökte!
Diagram som förklarar funktionen hos en bivalent shunt i ett värmesystem, styrbar manuellt eller via ESBE trådlöst system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.