Riv- och saneringsföretag. Men var bor du?
 
Det är i Östhammars trakten
 
B
I min kommun får man åka med ca 4kg gratis till återvinningen och större mängder mot en kostnad. Skulle kolla vad man tar för det i din närhet istället och köra dit med det själv. Så länge man inte dammar eller knäcker plattorna så går det bra.

Tog själv ner eternitplattorna på mitt hus. Delade ut munskydd och t-shirts till polarna och vips var allt nere. Slängde kläderna sen.
 
  • Gilla
MarieE00
  • Laddar…
Googla Asbestsanering.

Det behöver dock inte vara så krångligt att göra det själv. Prata med din återvinningscentral och fråga hur du kan gå tillväga. I min kommun gick det bra att lämna in en hel fasad bara det var väl inplastat i korrekt plast. Vi lade allt på pallar och fick hjälp att lasta av. Använd munskydd med P3-filter. Blöt också ned materialet innan nedmontering.
 
  • Gilla
MarieE00
  • Laddar…
J
Köpte ett par sådana här billigt från Tyskland, kom på ett par dagar. Har halvmask med p3 och någon asbestoverall (engångs). Smidigt med bigbag-öglor och stora bags som man kan lägga skivorna i.

Tror jag. Kommer plocka ner taket i helgen om vädret vill sig. Kolla med kommunen först om de kan lasta av större mängder. Min kommun ville bara att det skulle vara dubbelt inplastat, tydlig text på och lätt att lasta av. Lägger bagsen på en pall så får de lyfta av med pall eller i öglor.

https://www.123bigbags.com/asbestos-bags/asbestos-sheet-bag-double-walled
 
Tack för tips!
 
Det är verkligen olika i kommunerna runt om.
Hos oss slänger man eterniten i en container med lock på.
Jag menar skiten ska väll ner i jorden varför ska det plastas in?
Snacka om sätta onödig plast i naturen.
Tog ner 300m² eternittak hade halvmask och såg till att ta ner allt helt. Kasta inte ner plattorna då pajjar dom :)
 
J
Asbest ska transporteras så att det inte dammar, så känns knepigt att kunna köra utan att ha det inplastat oavsett hur kommunen vill ha det på återvinningscentralen

Hur som helst, påsarna fungerade riktigt bra och höll ihop på ett bra sätt, även för skarpa kanter. Mitt tak var oerhört sprött och föll i bitar så fort man tog på det. Försiktig ihopsamling och iläggning i påsen som stod på taket gjorde att det ändå gick bra. Trist jobb, men kan inte avråda TS från att göra själv. Använd hel- eller halvmask med P3-filter, släng skräpkläderna efter användning och duscha direkt.
 
Så skivorna dammar under färd till återvinningen men inte när de sitter på taket?...........:rolleyes:
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Så skivorna dammar under färd till återvinningen men inte när de sitter på taket?...........:rolleyes:
korrekt. Flertalet kan ju vara brutna, de kör ju dessutom ligga och skaka på ett släp.
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
korrekt. Flertalet kan ju vara brutna, de kör ju dessutom ligga och skaka på ett släp.
Överdrivet.
Glad att det inte var det kravet här när man kom med eterniten, fan vilket extrajobb.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Överdrivet.
Glad att det inte var det kravet här när man kom med eterniten, fan vilket extrajobb.
Det får du såklart tycka.
 
J Johan456 skrev:
Det får du såklart tycka.
Japp med tanke på att avgaserna från bilen som drar är farligare än plattorna på flaket :)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
korrekt. Flertalet kan ju vara brutna, de kör ju dessutom ligga och skaka på ett släp.
nja, att det på sina håll ska vara inplastat har nog mer berott på hanteringen på återvinningscentralen. Nuförtiden är det oftast kärl men på många ställen tidigare var det bara en plats man lade det på och sen hanterades det av personalen och då kan det ju vara befogat med inplastning. Har aldrig någonsin hört att det ska plastas in pga transporten.
Vad skulle det liksom spela för roll om det sprids lite fibrer i vinden? Det finns liksom asbest helt naturligt i luften ändå.......
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.