Tjena

Jag har en Cylinda DM285 FI diskmaskin. För ett par veckor sedan börja den sluta värma vattnet. Det började med att den gick kallt någon enstaka gång men körde man om maskinen så funkade den normalt igen.
Nu värmer den inte alls längre utom på 30min programmet. Inga felkoder.

Jag har kollat lödningar på kretskorten och mätt elementet. Verkar ok. Rengjort och kollat så det inte är stopp någonstans (slangar, spolarmar etc.). Symptomen liknar lite problemet i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-vaerme-i-diskmaskin.290030/ så jag funderade på om den kunde vara samma på min men jag hittar ingen tacho... Var skulle den sitta? Borde det inte vara på cirkpumpen? Eller är det så att den är integrerad i motorn som används, där någon av lindningarna fungerar som tacho?

Tacksam för alla Idéer!
 
A
Finns ingen speciell övervakning på detta.
Men om du har maskinen med borstlös motor så kan det ju finnas ett samband
Det finns ju inte så mycket felkoder i en turkisk maskin men du verkar inte fått nån.
Troligare är väl då att termostaten spökar.
Men det kan ju vara vad som helst.
Ring Cylinda
De kommer säga att du skall byta maskin
Jag kan inte se att de har fel i detta.
 
Jupp, borstlös motor.
"Ring Cylinda / köp nytt"... kanske inte svaret jag önskade mig men jag kanske får bita i det sura...
Som sagt, tacksam för alla idéer och tack för tiden du lägger på att svara i forumet.
 
A
Det jag menar är att dessa turkiska maskiner sällan går att reparera till en rimlig kostnad då cylinda har ocker priser på nyckel komponenter som motorer och kretskort.
Man kan byta en inloppsventil för att den inte tar in vatten för att därefter upptäcka att den inte känner av vattnet som kommer in och då är det inte så enkelt att man kan byta flödesgivare utan något annat som leder till nästa osv.
Därför har inte cylinda mer än 1 års garanti på dessa.
I ditt fall skulle jag gå på kretskortet.
Men displaykortet går inte längre att gå tag på så nästa grej har troligen utgått.
Jag skulle ta tillfället i akt att byta till en bosch serie 8, utan wifi och zeolit.
 
  • Gilla
LooboGuy
  • Laddar…
Ok... tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.