Hej
Besiktigade vårt hus vid försäljning för 7 år sedan och tecknade även en dolda fel försäkring. Nu vill köparna försöka nyttja denna på problem som uppkommit på vinden.

Till saken hör att vi endast bodde i huset i 2 år, innan oss bodde de som köpte huset nytt och sen sålde det till oss. (Huset är 10 år i år) Vem är egentligen ansvarig här? Är det vi eller första ägarna?

Ett annat problem är att besiktningsprotokollet krävs för att kunna nyttja Dolda Fel försäkringen och detta dokument gavs till köparna som nu har lyckats tappa bort det. Lite av en härva..

Någon som kan mer om det här med Dolda fel försäkringar? Har googlat mig sömnlös men det är inte det lättaste det här! :thinking:
 
I princip innebär väl försäkringen att köparen får vända sig till erat försäkringsbolag med alla ansvar i stället för till er? Iallafall om man läser annonserna från olika försäkringsbolag...
Kolla upp exakt hur villkoren ser ut i eran försäkring.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
sysmali
Tack för svar. Så det är alltså vi (eller vårt försäkringsbolag) som ansvarar? Inte de som sålde till oss?
Enligt försäkringsbolaget så ska vi skicka in diverse papper, köpekontrakt, frågelista samt besiktningsprotokoll. (som ju ev är borta!) sen tar de över ärendet och sköter all kontakt med köparnas jurist.
 
Hemmakatten
Kontakta besiktningsföretaget. De har förhoppningsvis en kopia.
 
  • Gilla
Ruddelidutt
  • Laddar…
Er köpare reklamerar alltid till er. Om det är ett verkligt dolt fel, och ert försäkringsbolag inte betalar ersättning kan ni i er tur driva det mot er säljare om det gått mindre än tio år och felet fanns redan när ni köpte. Ni bör säkerställa att ert försäkringsbolag notifiera er säljare snarast efter att ni mottagit reklamationen (man måste reklamera rätt snabbt efter att man blivit medveten, eller bort bli medveten om felet). Om ärendet drar ut på tiden ett halvår, och ert försäkringsbolag då säger att de inte betalar och ni inte redan informerat er säljare, är det försent och ni åker på kostnaden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Er köpare reklamerar alltid till er. Om det är ett verkligt dolt fel, och ert försäkringsbolag inte betalar ersättning kan ni i er tur driva det mot er säljare om det gått mindre än tio år och felet fanns redan när ni köpte. Ni bör säkerställa att ert försäkringsbolag notifiera er säljare snarast efter att ni mottagit reklamationen (man måste reklamera rätt snabbt efter att man blivit medveten, eller bort bli medveten om felet). Om ärendet drar ut på tiden ett halvår, och ert försäkringsbolag då säger att de inte betalar och ni inte redan informerat er säljare, är det försent och ni åker på kostnaden.
Tack för svar. Men om det är ett verkligt dolt fel, varför skulle inte försäkringsbolaget betala? Vi har tecknat den stora Dolda fel, ersättning 1,5 miljoner. Köparen började renovera i april, vet dock ej när felet upptäcktes men troligen ganska snart därefter, så 6 månader har redan gått. Dock blev vi uppmärksammade på det första gången för en vecka sedan.
 
Det är där besiktningsprotokollet kommer in. Om det ex. inte gick att besiktiga taket, så gäller försäkringen inte för taket osv.

Att det gått 6 månader sedan felet upptäcktes, tills att det anmäldes kan vara lite gränsfall. När du upptäcker ett fel så måste du omgående anmäla det till säljaren. Gör man inte det så faller rätten till ersättning. Det finns inga tydliga regler för hur lång tid det får gå. Men jag har för mig att det finns rättsfall om att 3 månader inte var för lång tid, men 12 månader är för länge. Sedan kan dte säkert bero på specifika omständigheter. Ex. kanske en köpare upptäcker ett fel, men att felets omfattning kanske inte blir klarlagd förrän efter längre tid.
 
R Ruddelidutt skrev:
Tack för svar. Men om det är ett verkligt dolt fel, varför skulle inte försäkringsbolaget betala? Vi har tecknat den stora Dolda fel, ersättning 1,5 miljoner. Köparen började renovera i april, vet dock ej när felet upptäcktes men troligen ganska snart därefter, så 6 månader har redan gått. Dock blev vi uppmärksammade på det första gången för en vecka sedan.
Läs försäkringsvillkoren

Vilka fel omfattas?
De kanske anser 6 månader vara för lång tid?

En doldafelförsäkring fråntar inte er ert ansvar. Om försäkringsbolaget säger nej, och ni hamnar i rätten med er köpare är det ni som hetalar om ni blir fällda.

Läs länken i inlägg tre!
 
H hempularen skrev:
Det är där besiktningsprotokollet kommer in. Om det ex. inte gick att besiktiga taket, så gäller försäkringen inte för taket osv.

Att det gått 6 månader sedan felet upptäcktes, tills att det anmäldes kan vara lite gränsfall. När du upptäcker ett fel så måste du omgående anmäla det till säljaren. Gör man inte det så faller rätten till ersättning. Det finns inga tydliga regler för hur lång tid det får gå. Men jag har för mig att det finns rättsfall om att 3 månader inte var för lång tid, men 12 månader är för länge. Sedan kan dte säkert bero på specifika omständigheter. Ex. kanske en köpare upptäcker ett fel, men att felets omfattning kanske inte blir klarlagd förrän efter längre tid.
Och? Din andra mening säger det jag skrev. Jag förtydligade det med att TS skyndsamt ska meddela sin säljare och inte vänta, i tron att det ordnar sig. En sån tro kan bli dyr.

Edit: det är extra viktigt att det hörs i detta fall, så de tio åren inte hinner gå! Det är lite oklart i trådstarten exakt hur länge sedan TS köpte fastigheten.
 
R Ruddelidutt skrev:
Hej
Besiktigade vårt hus vid försäljning för 7 år sedan och tecknade även en dolda fel försäkring. Nu vill köparna försöka nyttja denna på problem som uppkommit på vinden.

Till saken hör att vi endast bodde i huset i 2 år, innan oss bodde de som köpte huset nytt och sen sålde det till oss. (Huset är 10 år i år) Vem är egentligen ansvarig här? Är det vi eller första ägarna?

Ett annat problem är att besiktningsprotokollet krävs för att kunna nyttja Dolda Fel försäkringen och detta dokument gavs till köparna som nu har lyckats tappa bort det. Lite av en härva..

Någon som kan mer om det här med Dolda fel försäkringar? Har googlat mig sömnlös men det är inte det lättaste det här! :thinking:
Har inte försäkringsbolaget en kopia av besiktningen? En besiktning brukar ju vara en grundförutsättning för att man ens ska få teckna försäkringen

Har köparen den enda kopian av besiktningen??? De har ju ingen som helst anledning att dpara ett papper som bara du som säljare har nytta av. Och även om de har kvar papperet - tror du på allvar att de skulle ge er ett dokument som minskar deras möjlighet till ersättning?
 
  • Gilla
stenna
  • Laddar…
Var det lång tid mellan tidigare ägare och du flyttat in kan det vara så enkelt att avlagringar och fett stelnat pga användandet upphört en tid.
Spolning brukar lösa problemet.
 
Det framgår endast att säljaren fått reda på det nu. Inte när försäkringsbolaget fick in anmälan. Vi anmälde endast till Anticimex när vi misstänkte dolt fel.
 
  • Gilla
Vasteras
  • Laddar…
L Lane skrev:
Det framgår endast att säljaren fått reda på det nu. Inte när försäkringsbolaget fick in anmälan. Vi anmälde endast till Anticimex när vi misstänkte dolt fel.
Om man anmäler till FB eller säljare är avhängigt vem som är försäkringstagare. Det finns upplägg där köparen tar över doldafelförsäkringen (och få får stå för självrisken) och då anmäler köparen till FB (vilket i princip är fel, eftersom dolda fel ändå kan drivas mot säljaren, t.ex självrisken eller om det blir avslag från FB...), Inte annars.
 
Så kan det vara, att det är olika. Frågan är om det gör nån skillnad. Försäkringsbolaget verkar ju behandlat frågan och nu hört av sig till TS. Hade köparen redan där gjort fel så hade de avvisat direkt. De var väldigt tydligt i materialet vi fick att man skulle kontakta FB och inte säljare. Antagligen för att inte få till en rörig orolig treparts cirkus. Finns ju exempel på sådana trådar här på Byggahus.
Jag tolkar det som att köparen anmält till FB som kommit fram till att det inte ersätts. Därmed har de upplyst säljaren att det ev kan bli process. Men jag tror köparen gjort helt rätt rent formellt och att det är anmälan till FB som räknas som datum. Trots allt är det ju säljaren som tecknat försäkringen och låter företaget representera denne. Så anmält till FB bör vara samma som anmält till säljare.
Vi övertog ingen självrisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.