Hej,

Någon som bytt Expansionskärl i en gammal Nibe Fighter 301 frånluftsvärmepump?
Den är närmare 25 år gammal så jag vill bara att den ska hålla något år till då det ska byggas om och bytas ordentligt, så därför är jag ute efter billigaste möjliga lösning, och hittade en Flamco Contra-Flex som storleksmässigt passar nere i Nibe'n, men jag hittar ingenstans i Nibe manualen om vad de kör med för gänga.

Någon som bytt och vet?
Kan det fungera med Flamco kärlet tro?

https://www.velltra.se/product/flamco-expansionskarl-contraflex-8-300-l
12 liters, 0,5bars förtryck.

Den verkar ha 3/4 tumgänga:
https://flamcogroup.com/ex-en/catal...contra-flex-2-80/26136/groups/g+c+p+a+nr+view

Tack på förhand,
Petter
 
  • Schematisk ritning av en Nibe Fighter 301 frånluftsvärmepump med markerad del för expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på ett rött expansionskärl från Zilmet med tekniska specifikationer, används i värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarar på min egen fråga,
Fightern hade R20 / 0.75tums gänga på sitt expansionskärl, så det gick att hitta en betydligt billigare ersättare som får hålla pumpen i drift tills den ska bytas ut.
/Petter Rött expansionskärl för värmesystem med etikett och 0.75-tums gänga, ersättningsprodukten vid foten av värmepumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd expansionskärl med en R20 gänga för att hitta en ersättare som kan hålla pumpen i drift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött expansionskärl märkt "CONTRA-FLEX" under en arbetsbänk med kopplade rör och etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Jaha..
Tack för tipset!
Det verkar som om jag måste byta min också o det här var ju illustrativt och bra!
Något annat att tänka på vid bytet?
 
Om man inte hittar någon som passar kan man montera den nya utanför och låta den gamla sitta kvar.
 
Till en vanlig villa med VP så behövs inte större kärl än 15 L, finns sådana man hänger på väggen och kopplar i var som helst på returledningen. Är det ved som eldas ska det vara större. Det är inget kul att byta invändigt på en VP, så finns platsen, dit med ett nytt och låt det andra sitta kvar
 
Dessa är busenkla att byta expansionskärl på. Jag har varit med om väldigt mycket värre.

Ett tips är att kolla förtrycket innan man monterar dit det nya.
 
Ja den är ju väldigt lättillgänglig så att komma åt den är inga problem.
Har förstått att det bara är att skruva av den gamla, kolla förtrycket så att det är 0,5 bar på den nya och montera den.
Behöver jag göra något speciellt innan jag skruvar av den gamla och när jag monterat den nya?

Uffe
 
U Ulf Lindberg skrev:
Jaha..
Tack för tipset!
Det verkar som om jag måste byta min också o det här var ju illustrativt och bra!
Något annat att tänka på vid bytet?
U Ulf Lindberg skrev:
Ja den är ju väldigt lättillgänglig så att komma åt den är inga problem.
Har förstått att det bara är att skruva av den gamla, kolla förtrycket så att det är 0,5 bar på den nya och montera den.
Behöver jag göra något speciellt innan jag skruvar av den gamla och när jag monterat den nya?

Uffe
Hej Uffe,
Jag kan ju bara svara för mig själv - och jag tyckte det inte var några som helst problem att byta på denna Nibemodellen iaf.

Jag tror du kommer klart billigare undan att beställa från velltra.se och montera på rätt plats. Ska du montera ett annat expansionskärl på vägg så behöver du ju kapa ledningar och införskaffa fästen och T-stycken m.m.

Inte så mycket att tänka på men det jag gjorde var:
1. Se till att tömma trycket! (vrid och håll vredet på övertrycksventilen under lilla luckan).
2. Jag skruvade bort hela stora frontplåten för bättre åtkomst vid gängorna.
3. Ha rätt verktyg. Stor rörtång kan vara bra, och gärna fasta nycklar i rätt storlek. Alltid bra att ha. Gängtejp (undvik lintråd).
4. Om du som jag fått "punka" på gamla expansionskärlets membran, då är expansionskärlet tungt med allt vatten inuti!!! (närmare 15-16kg). Se till att palla upp med något under kärlet som tar emot smällen när sista gängan skruvas av, speciellt om du råkar ha kakel/klinkers under. Akta fingrarna!
5. För mig lossade den lilla gängadaptern, så jag drog fast den på det nya expansionskärlet med gängtejp medans den stod på golvet bredvid, sen drog fast allt i värmepumpen. Övre gängan var ju konisk tätning och behöver ingen gängtejp.

Lycka till :)
 
  • Gilla
jonaserik och 1 till
  • Laddar…
Oj vad bra!
Tack för den utförliga instruktionen!

Då blir det att beställa o byta så snart jag har den!

Tack!

/Uffe
 
M
Mer en egen fråga, för att slippa starta ytterligare en tråd.
Man säger ju att man ska ha samma dimension på rör som på anslutning till expansionskärlet. Men hur farligt är det egentligen att gå från 22mm (R20) till 15mm?
Rör på 22mm är lite bökiga att hantera och det blir väldigt lätt så att man får lägga flera hundralappar på extra kopplingar eftersom man inte har bockverktyg som klarar 22mm.
 
Inga problem, men då kan inte kärlet hänga i röret, utan måste fästas på annat sätt. Du kan använda flexibel metallslang också, men risken ökar att det sätter igen sig
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.