Hej,

Jag har en fråga ang hydrofor vs hydropress. Har idag en stor 300l hydrofor men skall renovera om källaren och i samband med det flytta hydroforen. Det känns dock som en bättre idé att köpa en mindre hydropress som är mer lätthanterlig.

Frågan är då om det är någon större skillnad att ha en hydropress eller hydrofor?
Kan man få ett högre tryck vatten ut med en hydropress, eller har det med pumpen att göra?
 
En hydropress är helt enkelt ett modernare sätt att lösa snabba till och frånslag av pumpen. fördelarna med en hydropress är att den tar mindre plats, och du slipper fylla på luft i hydroforen.
 
Nackdelen med en hydropress är att den har en förbrukningsartikel i sig, nämligen gummiblåsan, samt att den inte innehåller tillnärmelsevis lika mycket vatten som en hydrofor, något som kan vara riktigt bra att ha vid strömavbrott.
 
T tompaah7503 skrev:
Nackdelen med en hydropress är att den har en förbrukningsartikel i sig, nämligen gummiblåsan, samt att den inte innehåller tillnärmelsevis lika mycket vatten som en hydrofor, något som kan vara riktigt bra att ha vid strömavbrott.
Vad är livslängden på en hydropress? De verkar ju inte vara så fasansfullt dyra.

Jag funderar på att bygga en platå för hydropressen och ställa pumpen under - då tar ju inte grejorna så mycket plats. Vi är i behov att kunna effektivisera golvytan i källaren. Är det någon som har gjort en sådan lösning? Eller är det något ni avråder till?

Jag är en total novis när det kommer till VA - men man måste ju lära sig nu när vi bor i ett hus! :)
 
Jag har bytt blåsor på hydropress-kärl som är allt ifrån 5-10år gamla endel håller ännu längre. Jag skulle personligen föredra en hydrofor med en micronizer så slipper man arbetet med luftpåfyllning
 
Själva hydropressen håller nog en bra stund, men gummiblåsan inuti den måste bytas då och då. Kanske var 10:e år.
Det innebär driftstopp under tiden man jagar rätt på en ny blåsa och får den installerad. Kan man stå ut med det så är hydropressen ett bra alternativ om man saknar plats, den är dessutom billigare än en hydrofor.

Hydroforen är inte underhållsfri då man periodiskt måste se till så att luftmängden är den rätta i den. Men den kräver å andra sidan inga reservdelar alls, det handlar bara om att fylla på luft. Vi har strömavbrott så ofta så jag har en 500 liters hydrofor, det är en riktigt bra vattenreserv. När strömmen gått så har vi oftast minst 200-300 liter trycksatt vatten kvar att ta ut. Har du inga problem med elavbrott behöver du inte fundera så.

Klart du ska sätta dig in i VA nu, det är ju kul :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.