Lägga trägolv (ekparkett) i hallen med två barn i huset. Ja, jag hör ju själv hur korkat det låter. Till sommaren kommer vi bygga ut huset (om bygglovet blir beviljat) då kommer det bl a bli en rejäl groventré först och den hall vi har i dag (som är fruktansvärt trång) kommer bli en inre "finhall". Efter utbyggnaden kommer alla blöta skor o kläder stanna i den yttre hallen o vi vill då hålla den inre hallen lite finare. Problemet är att den inre hallen måste byggas om redan nu! Här i norrland känns det ju extremt opraktiskt att ha ett fint ekgolv direkt innanför ytterdörren... ska jag kunna stå ut en hel vinter med att jaga blötsnö på golvet efter dels hela familjen och dels alla gäster (ungarnas kompisar) eller hjälps det inte - kommer golvet bli jättefult? :-/

Hur ska vi lösa detta? Ska vi chansa eller ska vi ta det säkra före det osäkra o lägga klinker och sen helt enkelt försöka stå ut med det i vår "finhall"... Erfarenhet någon?
 
Vad då "stå ut" med klinkers ??? Det är ju otroligt vackert och "fint" med stengolv! Vi ska lägga stengolv i alla sällskapsytor samt kök (givetvis kommer vi att ha vattenburen golvvärme). Tänk vad praktiskt, golvet är lika snyggt efter 20 år!!

Klart du ska lägga klinkers i entrén!

Lycka till! :)
 
Om ni väljer trägolv finns det genomskinliga golvskydd av plast att köpa på IKEA. De är visserligen små, kanske 1,2 x1,2 m, men ruskigt praktiska. Vi har ett framför skrivbordet för att inte göra märken i vårt mjuka furugolv med stolen. Två sådana golvskydd bredvid varandra innanför ytterdörren skyddar nog tillräckligt en vinter om ni verkligen vill ha trägolv.

Själva har vi klinker i både "finentrén" och groventrén och det blev jättesnyggt med de omgivande trägolven! (Tycker vi :))
 
Hej!
Jag ville också ha trägolv i hallen, men fick böja mig för makens erfarenheter. (han är snickare) Han har bytt många trägolv både i kök(pgav läckage) och i hall just pgav de saker du nämner. Personligen tycker inte jag det är snyggt att ha ex. plast för att skydda. Då väljer jag hellre ett snyggt klinkers golv. Är glad att jag inte valde trägolv, hade retat ihjäl mig på om det blev skadat och fult.

 
Vi har klinkers i vindfånget. Därefter parkett.
 
I vår lägenhet är det parkett i hallen, vilket har varit uruselt! :-/ Golvet är bara 5 år gammalt och nedslitet av allt grus som släpats in. Nu när vi bygger hus har vi valt granitklinker i hallen, jättesnyggt och praktiskt!

Men jag vet hur svårt det är att byta spår när man har en klar bild av hur man vill ha det. Hoppas ni hittar rätt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.