kristofer12345
ska göra badrum i källaren, har bara betong och block nere i källaren, måste jag då ha tätskikt under kakel o klinker och vad kan hända om jag inte har detta? Behövs det på väggar också?
Tack för svar
 
K
Enligt BBV är våtrum i källare med risk för tillskjutande fukt och som är av massiv konstruktion undantagna den normala omfattningen av tätskikt. Där kan man begränsa tätkiktet till duschplatsen, där kraftig vattenbegjutning sker och låta övrig yta vara otätad, alternativt ett diffusionsöppet tätskikt om man bedömer att det kan vara lämpligt.

Och har man dessutom massiv konstruktion så är ett rollbart tätskikt godkänt.
De rollbara är vad jag förstått inte lika täta som våtrumsfolie och tillverkarna anger att det erfordras viss vikt/m² för att skyddet skall vara fullgott, vilket inte låter helt enkelt.

https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2016/07/BBV.pdf

Är väggar och golv oisolerade?
 
kristofer12345
Golv är isolerat med cellplast o väggar funderar jag på att ej isolera, tror ej det behövs för att hålla en 10-15 grader som det ser ut just nu , men då kan jag rolla tätskikt då tror jag, för vet ej vad som menas med massiv konstruktion allt är ju endast block o betong ,så ja
 
kristofer12345
Ok läste nu, verkar ju som att jag Ej behöver något direkt tätskikt, mer än att rolla i duschområdet..har ingen alls från från golv, som texten säger..
 
K KjellTimell skrev:
Enligt BBV är våtrum i källare med risk för tillskjutande fukt och som är av massiv konstruktion undantagna den normala omfattningen av tätskikt. Där kan man begränsa tätkiktet till duschplatsen, där kraftig vattenbegjutning sker och låta övrig yta vara otätad, alternativt ett diffusionsöppet tätskikt om man bedömer att det kan vara lämpligt.

Och har man dessutom massiv konstruktion så är ett rollbart tätskikt godkänt.
De rollbara är vad jag förstått inte lika täta som våtrumsfolie och tillverkarna anger att det erfordras viss vikt/m² för att skyddet skall vara fullgott, vilket inte låter helt enkelt.

[länk]

Är väggar och golv oisolerade?
Skall renovera en bastu och dusch i just källare från 70 talet. skall man hoppa över tätskikt (golv) i bastun.
 
Om golvet är isolerat så bör du nog ha tätskikt över hela ytan, rollat funkar
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
janwide
En liten följdfråga på det. Vad är egentligen problemet om man helt struntar i tätskikt på oisolerat betongbjälklag även i duschutrymmet? Vad kan egentligen hända? Betongen blir blöt. Och sen då?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Det är väl mest för att inte blöta upp betongen mer än nödvändigt, skulle jag tro...
Går ju fort att blöta men en "evighet" att torka.
Vet inte hur bra det är för vanlig betong att vara helt blöt hela tiden, finns ju så klart betong som klarar det men det är kanske något mer än vatten sand/ballast och cement
 
janwide
En poäng är ju förstås att vattnet försvinner ner i brunnen och inte ligger och blöter ner betongen om man har tätskikt. Blöt betong höjer förstås luftfuktigheten i utrymmet när den torkar och det vill man slippa. Men förutom det då?
 
Nej det är väl för att hålla betongen så torr det går
 
janwide
nino nino skrev:
Nej det är väl för att hålla betongen så torr det går
Ja, men varför?
 
K
Du kan få kalkutfällningar, av att den fria kalken inne i betongen (kalciumhydroxid) transporteras ut till ytan, reagerar med luftens koldioxid och bildar kalksten. Kalkutfällningarna är generellt av estetisk karaktär, och kan vara svåra att tvätta bort då de är ganska hårda (kan nötas bort eller syratvätta). Har man en dålig betongkonstruktion med ensidigt vattentryck kan genomströmmande vattnet ta med sig kalciumhydroxid och på sikt urlaka betongen, vilket kan vara ett problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.