Tjena, har gjort om en del hemma och bla då fått nya vattenrör till kall och varmvatten dragit runt om i krypgrunden.

Har inte ägt huset under en vinter innan men vill ju inte riskera att rören fryser så hur fasiken ska jag göra? Bara isolera dom lär ju inte hjälp det köper ju bara tid. Men blivit rekommenderad 2 alternativ

1. isolera rören med värmeslinga och en frostvakt.

2. Sätt in en avfuktare, stäng ventiler och lägg plast

Lutar lite åt alt 2 då det som bonus minskar risken för fuktskador men vad tror ni? Kommer det räcka för att förhindra att det blir minus grader? Tänkte i så fall på en sorptionsavfuktare. Huset ligger utanför Sjöbo i Skåne så vi får inte extremt kallt kanske -10 några få dagar.

Vi har fått huset dumpat på oss rätt snabbt och uppväxt i lägenhet så detta är aldrig något man har tänkt på innan :crysmile:
 
Jag bor i Helsingborg och har krypgrund. Plast på marken och avfuktare. Ingen isolering längs grundmuren. Hyfsat isolerat golvbjälklag.
(huset byggt 1985)
Tempen har aldrig gått under +8 grader under de 7 år jag kollat, så här har inga rör frusit. Har inkommande vatten och ett rör till en vattenutkastare i krypgrunden.
 
F fredrik.johansson skrev:
Jag bor i Helsingborg och har krypgrund. Plast på marken och avfuktare. Ingen isolering längs grundmuren. Hyfsat isolerat golvbjälklag.
(huset byggt 1985)
Tempen har aldrig gått under +8 grader under de 7 år jag kollat, så här har inga rör frusit. Har inkommande vatten och ett rör till en vattenutkastare i krypgrunden.
Okej det låter ju betryggande :) Vårt är byggt 197x och isolerat med ~100mm glasull i golvbjälklaget har sett tecken på att det frusit någon gång för några kopparrör hade expanderat dock så har huset stått utan värme vid något tillfälle på 90-talet så kan ju varit då.

Tror det blir alt 2 känns som många fördelare vs alt 1 tråkiga är att man knappt kommer in under ena halvan av huset men får göra det så gott jag kan. Ta bort allt där ligger och skjuta in plasten med något jag slänger ihop
 
Skaffa en trådlös termometer (och hygrometer) som du kan avläsa inifrån så du kan hålla koll. Skaffa en byggfläkt eller nåt liknande till reserv om du blir en köldknäpp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.