För den ena av mina två kaminer som ska installeras, kommer jag tvunget att behöva leda en rökkanal genom en trävägg. Har läst på mycket i ämnet och även fått instruktion av min sotare hur jag ska gå till väga för godkänt resultat. I korta ordalag ska jag dra ett helisolerat rör i ett horisontellt schakt genom väggen. Detta schakt ska byggas av icke brännbart material. Sotarn talade inte om något avstånd mellan rörets yttermantel och schaktets väggar och tak. Jag har på andra ställen läst om 50mm åt sidorna och så mycket som 300mm uppåt, medan sotaren mer talade i termer om strålningsvärme och då är det likadant åt alla håll.

Nåväl, för att inte behöva bygga schaktet absolut mycket större än nödvändigt så tänker jag i min enfald att om schaktet byggs i ett obrännbart material och om röret dessutom är "helisolerat" dvs med minst 50mm isolering, så känner jag mig nöjd med ett mindre avstånd än 50mm om än inte kloss an mot rörets yttermantel. Med ett 150-rör blir ytterdiametern då 250mm och fyra väggar i schaktet ger vid handen att jag måste ha minst en löpmeter icke brännbart skivmaterial, helst lite mer. Väggens tjocklek vet jag inte, men det kan knappast vara mer än i storleksordningen 25 cm.

Följaktligen behöver jag inte särskilt mycket material, men de allra flesta skivor av tex "kalciumsilikat" är mycket större och med dess höga pris är jag mån om att köpa så lite som möjligt för att minimera svinnet på det dyrbara materialet. Jag har även tittat på vermiculit som verkar gå att hitta i lite mindre bitar, men inte heller där har jag hittat något optimalt mått. Jag är dessutom osäker på vilket material som är enklast att jobba i, vermiculit kanske faller bort direkt på grund av sin skörhet?

Hur hade du gjort utifrån dessa givna premisser? Vilket material hade ni valt? Hur hade ni utformat schaktet? Jag vill uppnå en säker installation, men samtidigt minimera svinnet, kostnaderna och det estetiska ingreppet.
 
Känner mig lite dum som inte kollat upp detta på egen hand, har ju följt anvisningarna både för isokern-skorstenen och för kaminerna, men inte ens tänkt på att "röret" kan ha en installationsanvisning också.:oops:

Eftersom jag inte valt tillverkare än, men det lutar åt Schiedels "permeter" så fick det mig att snabbt kolla upp vad de föreskriver. Och fler en del läsning och googlande så verkar pusselbitarna falla på plats även för en novis som mig. 50mm avstånd till "mineritskiva" och isolerat schakt är det som gäller. Skönt att en sån skiva är avsevärt mycket billigare än de andra material jag tittat på.

Men isoleringen då? Har jag förstått det rätt att det är stenull som gäller? Kan man köpa något material i "lagom stora" förpackningar än de balar som används vid normal isolering?
 
Det är inte lätt att veta allt :)
Men för det mesta inom eldstäder finns det idag typgodkända produkter med tydliga manualer online.
Glasull eller stenull är valfritt, enklast är väl att köpa minsta säcken med lösull och proppa i, lär inte gå åt några större mängder.
https://www.byggmax.se/lösull-isolering-fyllupp-isover-p16076
 
Ser att du bor i Uppsala. Orkar du åka till Gimo så kan du få en drygt halv fibercemetskiva som skräpat i min källare de sista 9 åren. Jag tror det är en 9mm tjock masterboard. Inköpt på den gamla, onda tiden när dylika skivor skulle användas i badrum.
 
Okej, så glasull eller stenull?

Vet inte var jag läst att stenull skulle vara bättre ur brandsäkerhet, men har ngt sådant i minnet. Ska kolla om jag har något liggandes på vinden om det duger även med glasull. En bal är ju lite skrymmande att förvara, annars har jag inget emot att ha lite byggmaterial hemma för framtida projekt.

Tack för svaren!(y)
 
A
PNO PNO skrev:
Ser att du bor i Uppsala. Orkar du åka till Gimo så kan du få en drygt halv fibercemetskiva som skräpat i min källare de sista 9 åren. Jag tror det är en 9mm tjock masterboard. Inköpt på den gamla, onda tiden när dylika skivor skulle användas i badrum.
Ja,visst var de roliga att skruva upp,inte hårda alls!
 
PNO PNO skrev:
Ser att du bor i Uppsala. Orkar du åka till Gimo så kan du få en drygt halv fibercemetskiva som skräpat i min källare de sista 9 åren. Jag tror det är en 9mm tjock masterboard. Inköpt på den gamla, onda tiden när dylika skivor skulle användas i badrum.
Stugan ligger i Heby, så tyvärr inte riktigt åt ganska motsatt håll. Det blir ca tio mil omväg, men hade det inte varit på grund av att min fritid ofta är begränsad, så hade jag inte haft ngt emot den extra turen. Här biter jag i det sura äpplet och köper mig en skiva själv för ca 400kr.

Om jag kommer på andra tankar hör jag av mig. Väldigt tacksam för erbjudandet!(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.