Jag inreder en bod som snickarverkstad och funderar på värme. Jag tänker mig oljefyllda element, men med tanke på spån och damm, är det lämpligt, eller tillåtet med vanliga oljefyllda elradiatorer, eller krävs något annat?
 
Yttersidan på ett element ska inte bli så varmt att dammet tar fyr.
 
Nej vanliga oljefyllda element är inte godkända i ett snickeri, men där kan man använda KAMFLÄNSELEMENT som finns i lämpligt utförande.
 
E etompau skrev:
Yttersidan på ett element ska inte bli så varmt att dammet tar fyr.
Därför tycker jag att en oljefylld vore bra, men de har taskig IPklass, troligen pga termostaten. Det som är godkänt för riktigt dammiga miljöer som snickerier och stall är värmefläktar med elspiraler som ju blir skållheta, mycket märkligt. Det som också är godkänt är kamrörselement, men de är både fula, dammsamlande och skitdyra
 
E elmont skrev:
Nej vanliga oljefyllda element är inte godkända i ett snickeri, men där kan man använda KAMFLÄNSELEMENT som finns i lämpligt utförande.
Hm fula, dyra och samlar damm
 
Är det hobby eller kommersiell verksamhet du ska hålla på med i boden?
 
S Skärkarln skrev:
Hm fula, dyra och samlar damm
Vad är det som gör att inte en oljefylld radiator är godkänd.
 
Ska du göra det som det ska vara så blir det att lätta på plånboken, men ärligt är det så mycket pengar i sammanhanget?
Ps
När det gäller att samla damm är det inte så stor skillnad och lösningen är att städa ibland.
Och eftersom trädamm är mycket explosivt handlar det både om täthet och yttemperatur.
 
E etompau skrev:
Är det hobby eller kommersiell verksamhet du ska hålla på med i boden?
Hobby
 
E elmont skrev:
Ska du göra det som det ska vara så blir det att lätta på plånboken, men ärligt är det så mycket pengar i sammanhanget?
Pengarna kan jag nog stå ut med men utseendet och att dom samlar en jäkla massa damm klarar jag inte
 
E elmont skrev:
Ska du göra det som det ska vara så blir det att lätta på plånboken, men ärligt är det så mycket pengar i sammanhanget?
Ps
När det gäller att samla damm är det inte så stor skillnad och lösningen är att städa ibland.
Och eftersom trädamm är mycket explosivt handlar det både om täthet och yttemperatur.

Ja nu har jag ju spånsug och filter så så mycket damm bli det inte, jag skall ju överleva själv
 
Och valet är ju ditt men varför fråga om du inte tycker att svaren är bra?
Ps
dammet kommer oavsett fläkteri att leta sig in i termostat om kapslingen inte är bra nog.
 
E elmont skrev:
Och valet är ju ditt men varför fråga om du inte tycker att svaren är bra?
Vill ju se om det finns alternativ till det du och andra föreslår
 
Allt handlar ju om renhet. Mitt snickeri är oftast mindre dammigt än mitt vardagsrum så jag har oljefyllt LVI element.
 
En billig luftvärmepump kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.