Hej!
Hittat gamla trådar men inte med relevanta svar.

Jag vill gärna bygga min badrumsmöbel av ikea skåp med lådor undertill. 60 djupa är tanken.
Mitt badrum är 11 kvm, så det är ganska stort.

Men hur gör man rent praktiskt? Tänkt att ha underskåp med bänkskiva och handfat "stående" på . Rör osv.. behöver man göra hål i lådorna invändigt?

Anledningen är att jag behöver mycket förvaring då vi är 2 tjejer och 2 killar i hushållet som vardera har en hel massa saker. Och sen hittar jag inget jag vill ha av de vanliga badrumsmöblerna. Vill gärna slippa högskåp.

Jag vet att många säger att dom inte klarar fukten, men lika många säger att med rätt behandling och placering så gör de det.

Alla svar, tankar, funderingar bilder you name it mottages tacksamt !
 
Vi har sedan 10 år Ikea-överskåp som förvaring i vårt badrum, och det funkar utan problem. Det kritiska i ditt fall blir troligen bänkskivan, som ju blir blöt hela tiden.
 
B Bullmorsa skrev:
Vi har sedan 10 år Ikea-överskåp som förvaring i vårt badrum, och det funkar utan problem. Det kritiska i ditt fall blir troligen bänkskivan, som ju blir blöt hela tiden.
Ja, men tänker att en bänkskiva ska ju tåla ganska mycket fukt.
Det som egentligen oroar mig är inuti. Hur mycket måste man göra sönder för att få plats med rören å allt sånt
 
BirgitS
Det beror förstås på vad för bänkskiva du köper. Det är ju många ekskivor i kök som är fuktskadade kring kranen och hon. De flesta handfat för badrum som man monterar ovanpå bänkskivan är gjorda så att det blir svårt att komma åt att torka torrt längst in.

Har du långt till något Ikea-varuhus?
För det är ju lättare att förstå hur rören går om du tittar på hur det ser ut i deras badrumsunderskåp som Godmorgon.
 
Jag har cirka 10 mil till ett varuhus.

Skulle gärna vilja ha bilder på badrum som är gjorda av köksskåp. Så man ser hur det är irl.
 
BirgitS
Det är nog få som har använt köksskåp med lådor under handfatet i badrummet. Du kan ju se hur ett vattenlås och avloppsrör ser ut här: https://www.ikea.com/se/sv/p/tyngen-tvaettstaell-vit-pilkan-kran-s09295173/
Det kan gå bra om du väljer en hög låda överst i köksskåpet så att vattenlåset får plats och sen bör avloppsröret få plats bakom lådorna eller bakstycket. Med ett diskbänksskåp är det ju troligen lättare för det är ju redan gjort för avlopp.

Sen är ju benen till Ikeas köksskåp inte så vackra precis och ha en sockel i ett badrum där golvet blir blött vet jag inte om det är så bra.
 
  • Gilla
Leeten
  • Laddar…
Hemmakatten
Interiör bild av en förstärkt utsågning i botten av en låda under handfatet i ett badrumsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut i vår låda under handfatet. Det är visserligen ett badrumsskåp, men man borde ju kunna såga ur ett hål i en vanlig låda. Vårt hål är stadigt och förstärkt, vet inte hur mycket klenare en låda är i ett IKEAskåp.

Som ben till ett IKEAskåp kan man väl ta vilka man vill.
 
  • Gilla
Leeten
  • Laddar…
A
Det finns grundare lådor också, kanske ett diskbänkskåp vid handfatet? ikea har allt:)
 
  • Gilla
Leeten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog få som har använt köksskåp med lådor under handfatet i badrummet. Du kan ju se hur ett vattenlås och avloppsrör ser ut här: [länk]
Det kan gå bra om du väljer en hög låda överst i köksskåpet så att vattenlåset får plats och sen bör avloppsröret få plats bakom lådorna eller bakstycket. Med ett diskbänksskåp är det ju troligen lättare för det är ju redan gjort för avlopp.

Sen är ju benen till Ikeas köksskåp inte så vackra precis och ha en sockel i ett badrum där golvet blir blött vet jag inte om det är så bra.
Diskbänkskåp! Vilken strålande idé! Har jag inte ens tänkt på :surprised:
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog få som har använt köksskåp med lådor under handfatet i badrummet. Du kan ju se hur ett vattenlås och avloppsrör ser ut här: [länk]
Det kan gå bra om du väljer en hög låda överst i köksskåpet så att vattenlåset får plats och sen bör avloppsröret få plats bakom lådorna eller bakstycket. Med ett diskbänksskåp är det ju troligen lättare för det är ju redan gjort för avlopp.

Sen är ju benen till Ikeas köksskåp inte så vackra precis och ha en sockel i ett badrum där golvet blir blött vet jag inte om det är så bra.
Nja, sanning med modifikation. SÅ HÄR ser vattenlås i kommoder oftast ut, d.v.s. de är "grunda" närmast porslinet och döljer själva låset en bit in i kommoden, därför får man bättre plats med låda.

Detta är absolut inget svårt problem att lösa. Oroar du dig över fukten i bänkskivan så köp en i sten. Eller en helt vanlig i laminat. Tror inte du kommer lyckas förstöra den annat än om du har otur.

Ang. skåpet borde väl vilket som fungera, så länge du modifierar det något. Det du i slutändan är ute efter låter som kombinationen GODMORGON/TOLKEN, så det är ju enklaste rutten!:p
 
Leeten Leeten skrev:
Hej!
Hittat gamla trådar men inte med relevanta svar.

Jag vill gärna bygga min badrumsmöbel av ikea skåp med lådor undertill. 60 djupa är tanken.
Mitt badrum är 11 kvm, så det är ganska stort.

Men hur gör man rent praktiskt? Tänkt att ha underskåp med bänkskiva och handfat "stående" på . Rör osv.. behöver man göra hål i lådorna invändigt?

Anledningen är att jag behöver mycket förvaring då vi är 2 tjejer och 2 killar i hushållet som vardera har en hel massa saker. Och sen hittar jag inget jag vill ha av de vanliga badrumsmöblerna. Vill gärna slippa högskåp.

Jag vet att många säger att dom inte klarar fukten, men lika många säger att med rätt behandling och placering så gör de det.

Alla svar, tankar, funderingar bilder you name it mottages tacksamt !
De flesta badrumskåp jag sett kanske har varit billigare sort, men mig veterligen så är det mesta spånskiva, viljet medför lika väl risk vid väta. Och sådana skador har jag sett. Har läst till rörmokare och säkert vatten. Man ska ha plastskydd i skpp med avlopp och vattenledningar. Det ska vara sådana som till kylskåp, frys eller diskmaskin. Och det finns kit med rörmanscheter för att täta där rören går igenom i bottenplattan.
Nuförtiden krävs detta även i köket under diskhon. Försäkringsbolagen blir mycket glada om man gör det så och kan möjligtvis sänka priset om man iaktar alla sådana försiktigheter.
Kanske kanndu hitta information på Folksam, googla "Säkert vatten" Rörmokarnas riksföreningen, eller en myndighet. Det är bara att gnida de små gråa, informationen finns nog att hämta. Det gäller miljarder per år i vattenskador, så dem ser till att man får veta vad som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.