Panel byttes på sekelskifteshus. Stående tjock panel på gammalt vis. Bakom panel var utrymme 50 mm in till isolering. Liggande reglar 50 mm. Byggfirman tyckte det var bra ide att lägga in en 45 mm isolering innanför nya träpanelen. Känner på mig det var ett misstag.
Gamla isolering kvar under den nya.

Viss ventilation sker via de överliggande lockbrädorna. Avstånd mellan underliggande panelbrädorna är 50 mm. Lockbrädorna ligger väl omlott då inget regn borde kunna komma mellan.
Byggaren satte inte något vindskydd under panelen.
Är nu rädd att jag måste göra om.
Har någon nån erfarenhet av detta?
 
Redigerat:
surris
B Briaxxm skrev:
Panel byttes på sekelskifteshus. Stående tjock panel på gammalt vis. Bakom panel var utrymme 50 mm in till isolering. Liggande reglar 50 mm. Byggfirman tyckte det var bra ide att lägga in en 45 mm isolering innanför nya träpanelen. Känner på mig det var ett misstag.
Gamla isolering kvar under den nya.

Viss ventilation sker via de överliggande lockbrädorna. Avstånd mellan underliggande panelbrädorna är 50 mm. Lockbrädorna ligger väl omlott då inget regn borde kunna komma mellan.
Byggaren satte inte något vindskydd under panelen.
Är nu rädd att jag måste göra om.
Har någon nån erfarenhet av detta?
Vad är du rädd för?
 
Hej
Är orolig att fukt kan tränga in till isolering då papp saknas mellan den extra yttre isoleringen (5cm) och panelen. Kanske obefogat då locket överlappar skapligt.
 
A
Blev underbrädorna kloss i den nya isoleringen utan luftspalt bakom?
 
Ja,tyvärr.
 
surris
B Briaxxm skrev:
Ja,tyvärr.
Det finns alltså ingen luftspalt?
 
Endast hålrum mellan de underliggande och lock dom då bildar kanal nerifrån och upp under varje lock. Isoleringen är i sig luftig . Inga kompakta skivor.
 
surris
B Briaxxm skrev:
Endast hålrum mellan de underliggande och lock dom då bildar kanal nerifrån och upp under varje lock. Isoleringen är i sig luftig . Inga kompakta skivor.
Stor risk att panelen ruttnar inifrån och ut då skulle jag säga...fukt kommer att komma in och eftersom den inte kan ventileras bort pga ingen luftkonvektion mellan underbrädorna och isoleringen. Visste snickaren vad hsn syssla med?
 
A
inget vindskydd på isoleringen?
 
Panelen är alltså monterade med avstånd 5 cm mellan och en panel över .klassisk design gamla hus.
 
surris
surris mattias1jonsson skrev:
Stor risk att panelen ruttnar inifrån och ut då skulle jag säga...fukt kommer att komma in och eftersom den inte kan ventileras bort pga ingen luftkonvektion mellan underbrädorna och isoleringen. Visste snickaren vad hsn syssla med?
Har du tur så har du så dåligt isolerat hus att så mycket värme läcker ut genom väggarna att det torkar bort fukten. Tror dock inte det nu när det är tilläggsisolerat
 
surris mattias1jonsson skrev:
Stor risk att panelen ruttnar inifrån och ut då skulle jag säga...fukt kommer att komma in och eftersom den inte kan ventileras bort pga ingen luftkonvektion mellan underbrädorna och isoleringen. Visste snickaren vad hsn syssla med?
Nej, det tror jag ej
 
surris mattias1jonsson skrev:
Har du tur så har du så dåligt isolerat hus att så mycket värme läcker ut genom väggarna att det torkar bort fukten. Tror dock inte det nu när det är tilläggsisolerat
Får vänta till våren. Ska sen lossa på några lock och undre paneler. Vid minsta tecken på fukt riva ut isolering. Panel har rödfärg falu som också andas.
Alltså ingen tät färg.
 
  • Gilla
Kahn-d och 1 till
  • Laddar…
A
Man monterar inte panel utan luftspalt idag,det har prövats för länge sen med dåligt resultat,är det tilläggsisolerat med vanlig isolering utan vindskydd är det inte så lyckat ur värmesynpunkt.
 
Det är inga som helst problem att ha panel utan luftspalt om man skippar att lägga plast på utsidan, eller annan för tät färg.

Om man däremot kladdar på massa plastfärg på och man har rejäl isolering går det garanterat år skogen.

Det är ganska enkelt, du får aldrig ha tätt på båda sidor om en konstruktion, därav luftspalt i tak och luftspalt under panel om man vill måla med modern färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.