Hej!
Jag vet att det finns många trådar med samma rubrik men jag får inte helt svar på mina frågor.

Vi har idag upptäckt att det droppade vatten från en lysrörsarmatur. Det slutade droppa efter ett tag. Läckan är i köket och ovanför läckan är dusch och toalett. Vi har kontrollerat under duschen och det tycks inte vara några tydliga fel där.

Vidare tog vi bort masoniten i taket och under finner vi som två fläckar i plankorna och pappen som sitter för att hindra sågspån från att falla är riktigt blöt. Även plankorna är blöta men det tycks vara ganska ytligt för det gick att torka ganska bra med en hårfön.

Min fråga är nu kan jag fortsätta att riva bort plankorna? Hur gör jag det på bästa sätt? Ska jag försöka spara sågspånet eller kan jag peta in vanlig isolering där sen?

Huset är från -33 och jag har inga ritningar på var rör eller liknande går...
 
Duttarmajster
Jag hade varit försiktig med att börja riva, är en fegis, kanske be en snickare komma och kolla på det för att lämna ett prisförslag? Att lämna prisförslag bör vara gratis och du kan få tips som göra att du antingen vågar gå vidare själv eller anlitar snickaren.

Jag hade under alla omständigheter inte sparat på gammalt sågspån utan kört på vanlig isolering som är oorganiskt och inte möglar till nästa gång det läcker.

Dessutom mycket enklare att trycka i lite isolering om det nu blir så att du kan komma åt underifrån och fixa läckan utan att du får badkaret/duschkabinen på foten (typ oväntat besök)
 
Har du nu kommit så pass långt att du nästan lokaliserat läckan så tycker jag gott att du kan ta bort några brädor och släppa ner isoleringen. Tar man fack för fack borde det gå hyfsat att få ner det mesta direkt i soppåsar.
Brädorna bör ligga helt löst så de borde du kunna vrida ner en och en.
 
C C.Lundin skrev:
Har du nu kommit så pass långt att du nästan lokaliserat läckan så tycker jag gott att du kan ta bort några brädor och släppa ner isoleringen. Tar man fack för fack borde det gå hyfsat att få ner det mesta direkt i soppåsar.
Brädorna bör ligga helt löst så de borde du kunna vrida ner en och en.
Jag är 95% säker på att det kommer från avloppet från duschen. Tror du att det är någon fara att vänta en vecka? Så min dotter slipper bo i kaos. Om man duschar sparsamt. Min helt oprofessionella gissning är att det är en liten läcka eftersom att det märktes först efter att sambon tog en rejäl lång dusch innan dess har vi inte märkt något.
 
Duttarmajster
Borde väl inte göra någon större skillnad en vecka. Jag skulle bryta strömmen till lysrörsarmaturen.
 
Duttarmajster Duttarmajster skrev:
Borde väl inte göra någon större skillnad en vecka. Jag skulle bryta strömmen till lysrörsarmaturen.
Tack. Det det har jag redan gjort.
 
C C.Lundin skrev:
Har du nu kommit så pass långt att du nästan lokaliserat läckan så tycker jag gott att du kan ta bort några brädor och släppa ner isoleringen. Tar man fack för fack borde det gå hyfsat att få ner det mesta direkt i soppåsar.
Brädorna bör ligga helt löst så de borde du kunna vrida ner en och en.
Jag tog bort innertaket (vet inte vad det kan heta) men jag hittade ingen ände på plankorna så jag lyckades inte riva ner dom. Var jag gjorde istället var att borra lite där det ändå var kvisthåll. Sågspånet som kom ut var på ett ställe kanske lite fuktigt.

Vad tror du? Kan jag såga upp ett håll? Är det nödvändigt?

Hur kan jag täta gjutjärns brunnen där det förmodligen läcker? Jag fattar det som att en tillfällig lösning skulle kunna vara att lägga hård fog runt brunnen. Vad tror du om det ?

Nu ser mitt tak i köket för jävligt ut och jag har inte löst problemet. Så jävla dumt
 
S
Vad är det för golvmaterial i duschrummet?
Det kan vara läckage mellan golv och tätskikt men troligare att det rostat hål i golvbrunnen eller anslutande gjutjärnsrör.
Huvudalternativet är att byta golvbrunnen, vilket medför en totalrenovering av duschrummet vid kakel/klinkergolv inklusive byte av avloppsrör..

Med plastmatta skär man ut en lagom fyrkant av mattan för brunnsbytet och sedan skarvar i en ny bit runt den nya brunnen alt. byter mattan i hela duschrummet.

Ännu ett alternativ är att relina dom gamla gjutjärnsrören inklusive brunnar, vilket sker utan att någon rivning erfordras.
 
S Stegatorparn skrev:
Vad är det för golvmaterial i duschrummet?
Det kan vara läckage mellan golv och tätskikt men troligare att det rostat hål i golvbrunnen eller anslutande gjutjärnsrör.
Huvudalternativet är att byta golvbrunnen, vilket medför en totalrenovering av duschrummet vid kakel/klinkergolv inklusive byte av avloppsrör..

Med plastmatta skär man ut en lagom fyrkant av mattan för brunnsbytet och sedan skarvar i en ny bit runt den nya brunnen alt. byter mattan i hela duschrummet.

Ännu ett alternativ är att relina dom gamla gjutjärnsrören inklusive brunnar, vilket sker utan att någon rivning erfordras.

Ojoj det här låter som att det kommer bli dyrt.
Det är klinkers golv. Du tror inte alls på att täta med hård fog runt golvbrunnen som en provisorisk lösning? Tills vi har råd att renovera hela badrummet?
 
Ring ert försäkringsbolag, de löser sånt här, använd inte duschen alls.
Har ni ingen färsäkring, riv taket i köket omedelbart, köp en sticksåg för att kapa brädorna. Ta reda på var det läcker. Om det är ett rör, en skarv eller brunnen i botten kan det tillfälligt gå att laga.
Ni kan förstöra hela huset om ni inte gör nått nu.
 
Jag skulle också rekommendera dig att ringa försäkringsbolaget så att du kan få råd om vad du ska göra.

/Krille
 
S
Elmo_Tim Elmo_Tim skrev:
Du tror inte alls på att täta med hård fog runt golvbrunnen som en provisorisk lösning?
Utan att ha besiktigat skadan, så nej. Sannolikheten talar emot det.
 
Jag fortsätter att skriva i den här tråden. Nu har jag ringt försäkringsbolaget och dom vill att jag ska såga upp taket för att se var läckan kommer ifrån. Vågar jag göra det själv? Såga bort två-tre plankor för att se hur rören ser ut?
 
Elmo_Tim Elmo_Tim skrev:
Jag fortsätter att skriva i den här tråden. Nu har jag ringt försäkringsbolaget och dom vill att jag ska såga upp taket för att se var läckan kommer ifrån. Vågar jag göra det själv? Såga bort två-tre plankor för att se hur rören ser ut?
Om du vågar kan du nog bara själv svara på :)
Kan dock intyga att jobba med sitt hus är bara lärorikt inget att vara rädd för.
 
Så länge vi pratar om att såga bort plankor (=brädor), så borde det inte kunna bli "farligt". Däremot så skall du inte såga i några bjälkar som finns ovanför brädorna.

Om det gäller att fixa en temporär lösning, och om vi antar att det är brunnen eller rör till brunnen som rostat sönder. Då finns det tätningsmassor av olika typer. Det kan hålla i något år i bästa fall, i andra fall finns risk att det måste tätas mer redan efter någon månad.

För en mer permanent lösning behöver du nog räkna med att hela badrummet måste göras om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.