Har nyss börjat eldat i min nya CTC V35 och rökgastemperaturen blir aldrig högre än 155 grader. Är det bra eller dåligt?? Skorstenen är en stålpipa 125mm....
 
ta en ungs termomter.. fira ner det 50 cm ner i skorstenes topp.. där ska det vara ca 80 grader.. har du 120 eldar du för kråkorna. har du 60 får du kondens i pipan..

 
Ok ska göra det.
Men sen då, hur åtgärdar man "problemet"??
 
har du under 80 grader i toppen så har du nog för bra drag i skorstenen..

Lösning = drag lucka  / dragbegränasre. (den släpper in varm källar luft in i skorstenen så luften går den vägen i stället för igenom pannan)  :D

kostar runt 1000:-
ex
http://www.skorsten.org/ved_eldning.html

har du över 80 grader så har du nog för dåligt drag i skorstenen..

lösning = skorstens fläkt
kostnad = dyrare änn en drag lucka
tex
http://www.ventbutiken.se/show_category.asp?category=42

Men ta det lungt du.. jag skulle tro att du har för bra drag..  kolla först din temp.. återkom gärna sedan så får du nog ett bra svar om ev åtgärd eller om det är helt ok..
 
Intressant. Jag fick min v35a installerad i början av veckan och har samma låga rökgastemeraturer.. Kan komma upp emot 150grader som högst.. Men antar att det kan bli lite bättre då man byter termostaten i ladomaten till en högre då pannan tilllåts gå lite varmare då!?

Förövrigt så har jag ett surt problem nu >:( Min startknapp för fläkten har fastnat inne så jag får inte igång fläkten :-/ CTC ska skicka ut en ny panel.. men tills dess blir det jobbigt.. Någon som råkat ut för någe liknande?
 
  • Gilla
Skp68
  • Laddar…
Låga rökgas temperaturer kan bero på en effektiv panna.. vilket troligtvis är en bra gissning i era fall..

Pannan behåller mycket av värmen = hög verknings grad..

Själv har jag i min pelletspanna en verkningsgrad på 93,7 & en rökgas temp på 105 grader (kallt ute) såg jag härrom dagen.. tidigare var den på låga 96 grader max..

Jag håller på o letar en drag lucka.. :) tror nu att det är bra i vilket fall som hellst..
 
Jag har 78 graders ventilen i laddomaten och jag tror att det inte spelar så stor roll. Jag har bara 1000 l ackvolym pga platsbrist
Wizeguy: Hur mycket har du??

Det kanske är så att det är en effektiv panna......

Jag laddar tankarna på 14 vedträn(nästan proppfullt), då står tempen på 45. 30 och 20 grader
 
Bananen skrev:
Jag har 78 graders ventilen i laddomaten och jag tror att det inte spelar så stor roll. Jag har bara 1000 l ackvolym pga platsbrist
Wizeguy:  Hur mycket har du??

Det kanske är så att det är en effektiv panna......

Jag laddar tankarna på 14 vedträn(nästan proppfullt), då står tempen på  45. 30 och 20 grader

Hej igen. Jag har 2000liters ackvolym. Har tyvärr ingen ved med 50cm längd ännu så jag har inte riktigt provat hur många inlägg osv det krävs för att toppa upp.

Känner faktiskt redan att lite mer ackvolym inte hade skadat.. Då vi värmer ca 100kvm källare utan isolering till ca 18-20grader så sjunker värmen fort :p Iofs lite onödigt att ha det så varmt där nere då vi aldrig är där, men just nu är det fortfarande roligt att gå ner o elda så ;D. Har fått elda ca en gång om dagen nu i veckan.. Hoppas det blir lite bättre då jag får upp chuntautomatiken dock..
 
Har precis installerat en carlmarpanna V33 och har en rökgastemperatur på ca 130-140 grader.
(i pappren till pannan står det att det ska vara 220-240 grader)
Men öppnar jag luckan till vedinkastet så stiger temperaturen till 250 grader???
 
Min panna har en rökggastemperatur på ca 180 till 240 grader (210-220 är vanligast). Jag har en v33.
Primärspjället står då på ca 2.5 och sek på 1.5.
V-graden är uppmätt till över 90% vid gynnsamma förhållanden.
Jag har en motdraglucka som står och vippar på 15 pa.
 
Spjällena på min panna står fullt öppna, och dom såkallade "retarderplåtarna" som sänker rökgas temperaturen har jag kapat, enligt instruktionsboken.
Ändå hamnar tempen bara på ca 140 grader.
 
Det kan ju skilja lite vart du sätter rökgastermometern oxå.Det diffade 15 grader på två olika ställen hos mig.Mät i uppe i skorstenen
 
Ju lägre rökgastemp destå bättre! Förutsatt att det är inte lägre än 60-70 grader vid skorstentoppen. För låg temp i toppen ger otrevliga kondensproblem.
gaia
 
super_sam skrev:
Spjällena på min panna står fullt öppna, och dom såkallade "retarderplåtarna" som sänker rökgas temperaturen har jag kapat, enligt instruktionsboken.
Ändå hamnar tempen bara på ca 140 grader.
Stäng spjällen till rekommenderade värden. Nu släpper du på för mycket luft och får aldrig upp en bra gasförbränning i pannan. därav låga temperaturer.
 
Per-Erik skrev:
har du under 80 grader i toppen så har du nog för bra drag i skorstenen..

Lösning = drag lucka */ dragbegränasre. (den släpper in varm källar luft in i skorstenen så luften går den vägen i stället för igenom pannan) *:D

kostar runt 1000:-
ex
draglucka

har du över 80 grader så har du nog för dåligt drag i skorstenen..

lösning = skorstens fläkt
kostnad = dyrare änn en drag lucka
tex
Skorstensfläktar RS9-4-1 Kapacitet 324 m 3 /h RS12-4-1 738 RSV9-4-1 360 RSV12-4-1 Injekt

Men ta det lungt du.. jag skulle tro att du har för bra drag.. *kolla först din temp.. återkom gärna sedan så får du nog ett bra svar om ev åtgärd eller om det är helt ok..

Det där hänger jag inte alls med på ?!?!

Om man eldar med för bra drag för man väl snarare en hög rökgastemp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.