Hej,

Ska ge mig i kast med att sätta ihop en himmelssäng. Tanken är att göra en enkel konstruktion där madrassen i princip ligger mot golvet och sängramen byggs runt denne.

Undrar nu om det rent konstruktionsmässigt skulle fungera att använda endast sänghakar på alla sidor?

/ David
 
  • Enkel himmelssäng i trä med madrass mot golvet, utan sänghakar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sänghakar monterade på träbitar för att koppla ihop delar av en sängram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jokmok Jokmok skrev:
Hej,

Ska ge mig i kast med att sätta ihop en himmelssäng. Tanken är att göra en enkel konstruktion där madrassen i princip ligger mot golvet och sängramen byggs runt denne.

Undrar nu om det rent konstruktionsmässigt skulle fungera att använda endast sänghakar på alla sidor?

/ David
Vilken fin!
Min pappa byggde en säng till mig enligt den principen någon gång på 80-talet (dock ej himmelssäng) Den höll väldigt bra och följde med i en massa flyttar. Tillslut, 30 år senare var den dock skev i fästena. Men det kan nog anses som ok livslängd ändå?
Nu var ju det en enkelsäng och ev kan man tänka sig att det blir lite mer belastning och "snedbeladtning" i en dubbelsäng.
 
Okej, det låter ju bra. Det är tänkt till en 120 madrass. :)
 
Jokmok Jokmok skrev:
Okej, det låter ju bra. Det är tänkt till en 120 madrass. :)
120 borde ju inte skilja sig så mycket från 90 kan man ju tycka?
 
Hur ska stolparna sitta fast?
 
Borde funka utmärkt på ramen nertill, bakstycket kommer ge fin stadga.
Upptill skulle jag nog hellre välja att dra en skruv genom regel, regel och ner i stolpe.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jo precis, jag tänkte såga reglarna upptill och lägga dessa omlott och borra ner i ändträt. Funderade på om jag till och med skulle fixa rampamuff till dessa men får se, onödigt jobb men finess. Kan ju också förstärka med vinkeljärn på ovansidan.

Angående bakstycket, ifall jag skulle skippa den hur skulle konstruktionen upplevas då? Som du säger tillför ju den rejäl stabilitet. Skulle man kunna på ett enkelt sätt bygga något liknande utan något bakstycke utan att det faller ihop som ett korthus?

Funderade på om jag skulle använda reglar nedtill istället. Fästa dolda hängbleck i ändträt på varje regel som sen fästs i stolparna. Därefter vinkeljärn i varje hörn.
 
  • Schematisk bild av träkonstruktion med omlott reglar och förstärkningsvinkeljärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husformad sängram i trä med synliga reglar och vinkeljärn, ett inredningsprojekt i ett sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag dessutom lägger reglar i bottenramen borde väl detta stadga upp rätt bra?
 
Jokmok Jokmok skrev:
Jo precis, jag tänkte såga reglarna upptill och lägga dessa omlott och borra ner i ändträt. Funderade på om jag till och med skulle fixa rampamuff till dessa men får se, onödigt jobb men finess. Kan ju också förstärka med vinkeljärn på ovansidan.

Angående bakstycket, ifall jag skulle skippa den hur skulle konstruktionen upplevas då? Som du säger tillför ju den rejäl stabilitet. Skulle man kunna på ett enkelt sätt bygga något liknande utan något bakstycke utan att det faller ihop som ett korthus?

Funderade på om jag skulle använda reglar nedtill istället. Fästa dolda hängbleck i ändträt på varje regel som sen fästs i stolparna. Därefter vinkeljärn i varje hörn.
Tänk på att bakstycket, huvudgaveln, skyddar väggen bakom och om sängen står fritt på golvet hindrar bakstycket kudden från att åka ner.
Men det går säkert att konstruera den utan.
Jag kom på att jag byggde en säng i juniorstorlek till yngste sonen efter liknande modell. Den saknade bakstycke till en början och stod inte direkt in mot väggen. Efter ett antal nätter med kuddjakt satte jag dit ett bakstycke.
 
Haha, ja det är väl inte ett helt orimligt scenario... :)
 
Hej igen,

Tänkte också passa på och fråga angående kopplingen mellan stolpar och ram i nederdelen. Enligt bilden som visar genomskärning uppifrån hade jag ju tänkt att "låsa fast" dom liggande reglarna i stolpen med hängbleck för att sen stadga upp med vinkeljärn på insidan. Vad tror ni om det? Finns det ett enklare sätt kanske? Känns pilligt att sänka 8 hängbleck och få till dom bra, speciellt när dom ofta är långsmala. Hade känts bättre med runda hängbleck så jag bara kunde borra ner så djupt dom behövde fällas in. Några sånna här hade ju varit bra men hittar dom i princip endast på den här sidan, någon som sett någon annanstans?
 
Kanske bättre att fälla in fyra hörnjärn undertill?
 
  • Metalliskt hörnjärn i L-form med flera förborrade hål för montering, isolerad på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.