Hej!
Mor bor permanent i ett fritidshus.
Att dra in fast telefon kostar 975+350kr för en permanentbostad. (Adressen som man är skriven på).

Teknikern sa att den dag hon kommer flytta från stugan kommer hon få betala den faktiska kostnaden för denna inkoppling.

Har Telia (Skoanova eller vem det nu är) rätt att ta ut den avgiften i efterhand? Hur kollar dom det?

Någon som har erfarenhet av detta?
"Råkat ut för", eller hört talas om liknande?

Tacksam för svar! ::)

Mvh
Jonas
 
Bob_the_builder
KVALIFICERAT SKITSNACK, inget annat... Betala struntsumman (som det ändå är i förhållande till kostnaden), flytta och skratta. ;D
 
Tack, jag hoppas det är så ;D



//Jonas
 
Hej

Som jonas1978 skriver så är det mycket riktigt så att priset för inkoppling i permanentbostad är lågt och detsamma för samtliga oavsett var i landet man bor. Priset är reglerat av PTS. Om det är ett fritidshus däremot så ges offert, priset kan vara allt från samma som för permanentbostad till flera hundra tusen (om man bor på skärgårdsö).

Telia kan också vid fel som är dyrt att reparera säga upp befintliga fasta abonnemang i fritidshus, det finns ingen leveransskyldighet mao, även om man har ett abg och betalat för det i alla år.

Numera är detta problem inte så stort iom att det finns mobiltelefon och åtminstone Telia har ju rätt hyfsad täckning även i obygd, speciellt om man kompletterar med extern riktantenn.

MVH/Martar
 
Hej igen

Man kommer alltså inte att tvingas betala i efterskott, bor man permanent vid inkopplingstillfället är det det som gäller. Men som sagt Telia kan säga upp den, men det gör man ju givetvis inte om det inte är befogat.

MVH/Martar
 
Nä, Telia kan inte tvinga dig att betala. De kan ju inte hindra folk att flytta som de vill.

Vem sa detta till dig eller din mor?

Teknikerna som är ute hos folk är inte längre Telia så de vet inte riktigt vad som gäller. Nuförtiden är det antingen Flextronics eller Swedia som agerar tekniker.
 
Hej! Det var den som "Telia" hade bokat in. Någon tekniker av något slag... :-/

Hur djupt ska telelinan grävas ner på den egna tomten??
Snart kommer värsta höstrusket...

Mvh
Jonas
 
En liten nomenklaturfråga: Kan man bo permanent i ett fritidshus?

Det kan självklart finnas olika regler beroende på vilken myndighet eller subjekt det gäller. Skattemyndigheten, kommunen eller Telia kan ha olika nomenklatur.

Men enligt mitt sätt att se det;
Är det inte så att man bor permanent - dvs skriven på den adressen - i ett "permanenthus" och bor man inte på fritiden - ej skriven på adressen - i ett "fritidshus"?

Vilket alltså skulle innebära att det inte kommer an på Telia att avgöra huset karaktär utan anläggningsadressen är det intressanta.
 
Hejsan!

Jo man kan bo permanent i ett fritidshus..
Telia gick efter den adress som hon var skriven på, alltså sommarstugan...

Ska bli intressant att se vad teknikern säger som kommer ut till henne den 20/9...

/J
 
jo jo visst .... :) :)

Frågan är fortfarande; kan man bo permanent i ett fritidshus eller inte?

Som jag ser det kan byggnaden i vilken någon bor permanent inte vara ett fritidshus; åtminstone inte för denne!!!


En liknelse:
Hur mycket är klockan sekunden efter 23:59:59?
Finns klockslaget 24:00:00? Finns klockslaget 00:00:00? Blir klockslaget efter 24:00:00 rätteligen 00:00:01 och 00:00:00 finns inte?

Som jag ser det så finns inte klockslaget 24:00:00 utan sekunden efter 23:59:59 är klockan 00:00:00 och det är en ny dag.


På samma sätt anser jag det råda i bostadsförhållanden. I samma stund som någon bosätter sig och folkbokförs på en viss adress och bostad, blir denna bostad personens permanentbostad.

En annan sak är att man i olika sammanhang (bland annat skattmässiga) kan vara bosatt på flera adresser och i så fall betalas skatt på den adress där man enligt vissa regler kan anses vara permanentbosatt.
 
Telia går på folkbokföringsadressen. Det finns några fall där detta har ifrågasatts, jag vill minnas att det var någon som bosatt sig i en husvagn i skogen och ville ha abg dit, minns inte hur det gick med det.

/Martar
 
Hej!

Dom har inte ifrågasatt något i detta fall :)

Nu är telefonen inkopplad. (Tre dagar innan teknikern skulle komma var det klart!!!)

Nu återstår nedgrävning av rören/kabeln... :-/

/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.