Hej,
Jag har ett problem med att varmvattnet "försvinner" en stund för att sedan komma tillbaka igen. När det väl kommer tillbaka så håller det temperaturen.
Det är nästan så att jag tror att det är säsongsbetonat då jag har upplevt problemet tidigare men jag tror det gick till sig under sommaren.

Jag misstänker att det första jag kan gör är att motioner något reglage, men är osäkert på vilket. Därför bifogar jag en bild på min anläggning.
 
  • Värmesystem med justeringsreglage, rör, cirkulationspump och mätinstrument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så att ni har golvvärme som ger ”falskt varmvatten”?
Tycker mig märka samma fenomen i vårt hus där vatten är ljummet först innan det blir kallt en stund och sen kommer riktigt varmvatten.

Är det likadant i alla kranar?
 
  • Gilla
Masarin
  • Laddar…
Hej,

Nope, ingen golvärme.
Jo det är nog samma i alla kranar. Jag vet att om man har en trasig blandare någonstans i huset så kan varmvattnet "pendla" fram och tillbaka. Men nu försvinner ju varmvattnet bara en gång så att säga.
 
Kan du testa två kranar samtidigt?
Eller direkt efter varandra. Om felet är i värmepumpen borde kran nr 2 inte visa samma beteende.
 
  • Gilla
Masarin
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
Det är inte så att ni har golvvärme som ger ”falskt varmvatten”?
Tycker mig märka samma fenomen i vårt hus där vatten är ljummet först innan det blir kallt en stund och sen kommer riktigt varmvatten.

Är det likadant i alla kranar?
Precis så har vi också. Vi har service-avtal så jag har påpekat fenomenet men det har inte blivit åtgärdat. Eftersom jag egentligen inte upplever det som ett problem har jag därför låtit saken bero. Det är tydligast på andra våningen.
 
P Poxeman skrev:
Kan du testa två kranar samtidigt?
Eller direkt efter varandra. Om felet är i värmepumpen borde kran nr 2 inte visa samma beteende.
Japp det ska jag göra då jag kommer hem
 
När det varit oanvänd några timmar, gå runt och känn på alla blandare om där är någon ljummen. Då är det den blandare som läcker internt. In till blandare finns backventilet som läcker.
 
  • Gilla
Poxeman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.