Pratade med lite folk och dem sa att man bara fick låna vad huset kostade.
Men hur gör alla som bygger om och renoverar och byter bort direkt e osv??
Nån som kan förklara?
 
Såhär funkar det. Du kan ta hypotekslån med huset som säkerhet men då är det ju till ca 80% av husets uppskattade värde. Du kan ta "vanliga" lån det man kan kalla för topplån som har högre ränta men utan huset som säkerhet, kanske kan du få säkerhet i en bil istället (knappast troligt) eller en värdepappersdepå.

Skall du låna till förbättringar/renovering så skulle jag om jag vore du prata med din bankman och komma fram till en bra lösning, du vill ju ändå höja värdet på boendet.
 
Nallis skrev:
Men hur gör alla som bygger om och renoverar och byter bort direkt e osv??
Köper billigt, renoverar med egna pengar, säljer med förtjänst.
 
Köper huset, tar medlemslån, renoverar huset, värderar om huset, lånar om med huset som säkerhet och betalar tillbaka medlemslånet.
 
Jag har tagit renoveringen på topplånet... Värderade upp huset direkt vi köpte det.
 
Som flera här skrivit så renoverar nog de flesta med egna pengar (eller lån) och värderar sedan upp huset efter renovering och slipper på så sätt topplånsränta.
 
Vi har just köpt ett hus med renoveringsbehov för 2,6 (vad säger man, Stockholm...). Vi ska låna runt 700 000 extra för utbyggnad och renovering. Inga "större" invändningar från banken utan det som var kruxet var att vi vill göra mycket själva. Utbyggnaden görs av byggfirma och det läggs upp som byggnadskreditiv som betalas ut mot faktura från byggfirman ifråga, däremot renoveringen som vi vill sköta själva ställde till det lite och där vill de gärna ha ett pantbrev på föräldrars hus eller liknande eftersom de inte bara vill ge oss en skopa pengar som de inte vet vad vi ska göra med. Hade en firma gjort även renoveringen hade även det blivit byggnadslån. Omvärdering sker när renovering/utbyggnad är färdig som förhoppningsvis täcker vad vi lånat...
Vi har Nordea, vet att SEB och Länsförsäkringar (på vissa ställen) har samma upplägg.


 
Vi fick utan problem låna 150 000 till renovering hos den lokala sparbanken (köpt hus i en mindre stad). Ligger i topplånet.
SEB i Gbg som vi också diskuterade lån med trodde inte på att vi fått den lösningen utan utan erbjöd ett blancolån till vidrigt hög ränta.

Vi gör (nästan) allt själva och det har inte varit några frågor om det. Kan tillägga att vi lägger 150 000 av "egna" pengar till renoveringen också.
 
jag gick till banken och sa att vi ville göra nytt kök och han sa bara vad hade ni tänkt låna. jag sa 150 000.
Han pratade inte nåt om att man ej får låna till renovering, han sa bara ok.
Så det var inte så svårt som det först lät här inne.
 
Jag renoverade för egna pengar. Banken var inte jättesugna på att låna ut mer pengar för en renovering till en 20 årig ensam kille.
Nu i efterhand känns det skönt att bara ha lån på 500K, men det har varit snåla tider...
 
vi köpte huset och renoverade första 2 åren för egna pengar...

sen då behövde vi lite mer pengar för ny värmelösning + bygga ett till badrum och lite annat...

skickade in dokumentation till banken med bilder på det vi gjort + ny värdering... inga problem what so ever
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.