Jag har en 120*90 cm köksö som idag står på IKEAS värdelösa plastben. Jag skall ha en gaswokhäll på köksön och har hört att man skall föränkra köksön till golvet.

Har ni några bra förslag till hur man bäst förankrar en köksö till golvet?
Orsaken är förståss att den skall vara stabil i sidoled.
 
Du har inga frisidor på ön som
Du kan fästa i golvet med vinklar?
Eller skruva en regel under skåpen
som Du sen fäster med vinklar o golvet.

Mvh Putte
 
Jag skulle skruva ihop en ram av stående reglar som jag skruvade i golvet. Ön på det och sen skruva fast skåpen genom botten.
 
Tack för input. Men jag förstår inte helt vad som menas med frisidor? Jag glömde att säga följande: köksön är hopsatt av två 40 cm breda skåp på ena sidan och ett 80 cm bret skåp på andra sidan. Dessa är fäste till varandra i ryggen med genomgående bultar på 4 ställen.

Jag skulle helst vilja klara mig utan sockel på köksön. Tänkte använda Capita rostfritt stålben från IKEA då dessa passar ihop med dito barkonsol på kortsidan av köket.

Jag funderar på att göra som ni föreslår med reglar och balkskor. Sedan skära till en spånskiva med samma mått som köksön (120*90 cm) och fästa denna på undersidan av köksön. Detta för att förstärka stabiliteten mellan dem 3 skåpen som köksön består av.

På denna spånskiva fäster jag sedan reglerna med balkskorna (uppe på regeln och nere på regeln). Till sist förankrar jag balkskon till golvet.

Men hur många reglar behövs det? Jag tänkte sätta dessa i mitten så att dem inte syns.

Vad tror ni om denna lösning?

 
Om skåpen är ihopsatta rygg mot rygg
kan Du ha en sida som täcker springan
och så Du inte ser kanten på dörren.
Frisida.
Och om man vill kan man dra den ner mot
golvet eller sluta där skåpet slutar om Du vill ha synliga ben.

Mvh Putte

 
Långa fransk skruv rakt ned i golvet ? : -)

Hur har du dragit gasen ut till köksön ?, under golvet ?
Hur har du gjort genomföringen genom golv, genom köksön etc ?

Henrik
 
tallmilan skrev:
Långa fransk skruv rakt ned i golvet ? : -)

Hur har du dragit gasen ut till köksön ?, under golvet ?
Hur har du gjort genomföringen genom golv, genom köksön etc ?

Henrik
Golvet är av betong så en franskskruv är inte helt rätt. Gasen till köksön kommer från en 2kilos gasbehållare som står i ett av skåpen i köksön. Större än så får man inte ha inomhus i flerbostadshus.

Elen till köksön kommer från nydragna pexrör på ena väggen. Från väggen till köksön går elen i pexrör som har blivit dolda i en sockel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.