Tack för korrigeringen av tidsfaktorn.
Missade att tidskravet varierar med felströmmens storlek.
Så till felsökningen
Mitt antagande om avbrott eller klen area på PEN-ledaren bör vara prio 1 i felsökning en då det kan orsaka omedelbar livsfara.
Enklast för proffs mäter man impedansen i jordfelskretsen (slingimpedansen).
Instrument för denna mätning ska alla elektriker ha tillgång till då mätningen ska utföras vid allt installationsarbete.
- kommer inte på nån alternativ metod då felet kan finnas varsomhelst från eldistributörens nättransformator till elcentralen som matar diskmaskinen.
Är man flera kunder på samma nät grupp kan man få viss kompletterande info genom att fråga grannarna men mätning av slingimpedansen måste göras.
Om elverkets lednng är luftledning kan bristande/avsaknad av jordtag kanske bidra till spänningsskillnad mellan sann jord och PEN.
Stor snedbelastning mellan faserna kan också ge detta fenomen.
Kan mätas fram genom att kontrollera de olika fasernas spänning till PEN. - Har inte uträkningen framför mig men tex mätresultat 230-245-215 ger anledning att gå vidare på det problemet.
Är slingimpedansen för hög mätt från diskmaskinen mäter man stegvis mot transformatorn. Vid elcentralen, vid husets huvudcentral, vid mätarskåpet (villa), vid serviscentral (anläggning med flera mätare).
Är slingimpedansen för hög där felanmäler man till elverket.
Är slingimpedansen ok tror jag att potentialutjämning av något slag är lösningen. Man kopplar helt enkelt ihop vattenrören som har sann jordpotential med PEN/PEN-ledaren.
Vågar inte helt utesluta andra felorsaker men man måste först av allt utesluta PEN-ledarfel.
Inlägget som påstår att jordfelsbrytaren skyddar i alla lägen är fake news.
VID PEN-LEDARFEL ÄR JORDFELSBRYTAREN INGET SKYDD!!!
Här behövs kanske oxå ett förtydligande till Mikael_L:s fina beskrivning av ett lågspänningsnät.
I transformatorn är PEN-ledaren inkopplad till lindningarnas mittpunkten/nollpunkt. Det är därför vi kan mäta slingimpedansen.
 
Mikael_L
Ser du den blanka vajern som går upp och in i centralen, precis bredvid det urtagna hålet i den stora kabelkanalen, på vänster sida av hålet.
Den är troligen potentialutjämningen, dvs andra änden slutar mot armeringen nere i plattan.

Det var öht inte så snygga jobb där, och kanske inte heller helt enligt alla regler ... :thinking:
 
Vet ej om det har någon betydelse men vi har 35 ampere in i huset. Men tjockleken på elkabeln utifrån gatan är samma (tror jag) sedan vi tog över huset för 18 år sedan. Då var det bara 16 ampere in.
 
Mikael_L
Potentialutjämningsvajern skulle man rent teoretiskt kunna lossa på och sen utföra lite mätningar som kanske ger något.
Men ärligt talat vill jag inte råda någon, såhär över ett forum, att ge sig på detta.
Det kräver att man verkligen har tungan rätt i mun och vet precis vad man håller på med, framförallt att se till att allt elektriskt blir bortkopplat, för utifall det är ett PEN-ledarbrott och plattans utjämning agerar lokalt jordtag så blir det direkt en ren katastrof ifall man även kopplar loss detta jordtag.

Egentligen borde det fungera fälla/skruva ur samtliga säkringar, så borde man kunna våga greja. Men samtidigt känns det hela en aning långsökt också, så jag vet inte om man kanske inte ska fortsätta med lite annan felsökning ett tag till först.
 
Aah, där sitter den. Jag kommer ihåg att jag sett den tidigare någon gång.

Kan det vara så att den har satts ur funktion?
Vågar inte peta på den.
 
  • En röra av elektriska kablar och anslutningar inne i en vägg, med synliga skruvar och utan tydlig funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vet ej om det har någon betydelse men vi har 35 ampere in i huset. Men tjockleken på elkabeln utifrån gatan är samma (tror jag) sedan vi tog över huset för 18 år sedan. Då var det bara 16 ampere in.
Det vore lite märkligt ifall er nätägare inte har haft koll på ledningsdimensionen ifall de godkände uppsäkring till 35A

Varför 16A upp till 35A?
Inte har ni väl byggahus serverhall stående i er källare? :)
 
Mikael_L
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Kan det vara så att den har satts ur funktion?
Den vajerns uppgift är att se till att potentialen i betongplattan i huset ska hållas ner till elsystemets nollpotential, dvs det där jag beskrev att både jordskenan i centralen och alla jordbleck i huset, alla apparathöljen på jordade apparater ska ha samma spännings som PEN-skenan i transformatorstationen längre bort på gatan.
Dvs noll volt.

Och så vill man ju gärna att både diskbänkar, betongplattor och badkar är, dvs tryggt bundna till noll volt (alternativt elektriskt helt frikopplade så det inte alls kan uppstå risk för otrevlig spänning i sådana delar)

Och är allt som det ska, så skall det inte spela så stor roll ifall vi klipper denna vajer.

Men just nu har tanken slagit mig att ert hus eventuellt har tappat kopplingen mot transformatorns jord, dvs brott på den ledning som går dit, den s.k PEN-ledaren.
Och det borde i så fall omedelbart lett till en del väldigt roliga ljusfenomen hemma hos er när alla möjliga apparater brinner upp utav överspänning.
Men det finns ju en liten chans att denna vajer ner till plattan istället nu utgör ett s.k lokalt jordtag, men av lite sämre sort, och det är just denna vajer som skyddar er just nu från den totala katastrofen.
Jag skulle i nuläget inte våga röra den, inte utan att se till att allt elektriskt i huset blir bortkopplat först och därmed skyddat.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag har inte läst alla inlägg, men PEN-brott kan uppträda som som beskrivs jag har råkat ut för det två gånger.
Den ena var ett lantbruk där man mätte 48 V till sann jord som var en gjutjärnsbrunn med vatten i.
Felet var under den plomberade kåpan på mätaren där det blivit varmgång i PEN.
Den andra var i en gjutjärnslåda där inkommande kabel var skarvad till en intern kabel.
Samma sak koppar flyter och det blir varmgång i PEN vid snedbelastning.
Förr fanns något man kallade för ”vatten nolla” PEN var ansluten till inkommande vattenrör. Funkar bra tills man bytte till plaströr i gatan.
Det är fullt möjligt att du har PEN-brott in till huset och får din nolla via vattenrör eller fjärrvärmerör om du har det eller potentialutjämning av armeringsjärn i betong.
Prova att lasta en Fas med minst 2000 W (vattenkokare/strykjärn) och mät felspänningen, varierar den när lasten kopplas till/från med 20-30V så har du troligen PEN-BROTT. Typisk är att spänning varierar mellan vattenrör skyddsjord vid stor 1-Fas belastning.
 
  • Gilla
Jolab och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den vajerns uppgift är att se till att potentialen i betongplattan i huset ska hållas ner till elsystemets nollpotential, dvs det där jag beskrev att både jordskenan i centralen och alla jordbleck i huset, alla apparathöljen på jordade apparater ska ha samma spännings som PEN-skenan i transformatorstationen längre bort på gatan.
Dvs noll volt.

Och så vill man ju gärna att både diskbänkar, betongplattor och badkar är, dvs tryggt bundna till noll volt (alternativt elektriskt helt frikopplade så det inte alls kan uppstå risk för otrevlig spänning i sådana delar)

Och är allt som det ska, så skall det inte spela så stor roll ifall vi klipper denna vajer.

Men just nu har tanken slagit mig att ert hus eventuellt har tappat kopplingen mot transformatorns jord, dvs brott på den ledning som går dit, den s.k PEN-ledaren.
Och det borde i så fall omedelbart lett till en del väldigt roliga ljusfenomen hemma hos er när alla möjliga apparater brinner upp utav överspänning.
Men det finns ju en liten chans att denna vajer ner till plattan istället nu utgör ett s.k lokalt jordtag, men av lite sämre sort, och det är just denna vajer som skyddar er just nu från den totala katastrofen.
Jag skulle i nuläget inte våga röra den, inte utan att se till att allt elektriskt i huset blir bortkopplat först och därmed skyddat.
Hur bra skulle ett sådant "jordtag" verkligen fungera. Jag menar plattor nu för tiden ligger ju ovanpå flera dm tjockt lager av isolerande cellplast (både elektriskt och värmeisolerande). Jag ifrågasätter inte alltså, jag bara spekulerar och undrar.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Den dyra uppsäkringsresan började redan när vi flyttat in och strömmen gick titt som tätt. Vi använde huset på ett helt annat sätt än det äldre paret som bodde här före oss.

Att tvättmaskin, ugn, spis, datorer, tv-apparat, belysning, kaffekokare, mixer, hårfön, plattång, strykjärn var igång samtidigt var inte ovanligt. Det var värst under julstöket när det var som mest att göra samtidigt som det hade hunnit blivit kallt ute.
Vi försökte fördela om belastningen på slingorna men lyckades inte få till det så vi säkrade upp till 20 ampere.

Sedan gick åren, vi renoverade och byggde till, skaffade ännu mer knasiga vanor som t ex elektrisk golvvärme i badrum, gästtoa och hall och induktionsspis. Även då gjorde vi ett försök att omfördela men utan något superbra resultat vilket resulterade i en uppsäkring till 25 ampere.

Sedan fick jag för mig att jag skulle bryta kryptovalutor och de servrarna drog jättemycket ström. För att inte tala om hur mycket de väsnades. ;) Och när vi blev med elbil för två år sedan så säkrade vi upp till 35 ampere.

När vi skaffade 35 ampere så tyckte nätägaren att den gamla kabeln var tjock nog.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Hemmakatten
Med stor reservation för mina dåliga elkunskaper. Men Per skrev i inlägg #86 att de gjort en tillbyggnad av huset och att det i den nya plattan finns en potentialutjämning men då följaktligen inte i den gamla plattan. Vart köket ligger i huset framgår inte. Har detta någon betydelse?
 
Jag tycker att du ska ringa en elektriker som kollar på det där.
Om det blir fel på maskinen och skyddsjorden inte är korrekt ansluten kan det sluta med döden!
 
Köket och elskåpet (elskåpen om jag räknar med det gamla härket som sitter strax utanför köket) ligger i den gamla delen men potentialutjämnaren sitter fast i plattan i den nya delen.
 
Har ni några andra jordförbindningar in till huset?
Vattenrör typ galvade järnrör, egen brunn?
Fjärrvärmerör?
Borrad brunn med nedsänkt pump?
Alla sessa kan fungera som lokalt jordtag men inte så effektivt som en koppar ledare till elverket.
 
Hur belastar elbilsladdaren anläggningen?
Enfasigt?
I så fall stor snedbelastning.
Elverkets serviskabel är troligen enligt standard 10kvmm vilket oftast är ok för 35A om anläggningen ligger hyfsat nära nätstationen och serviskabel inte är så lång - slingimpedansmätning ger vägledning om detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.