H Hassel1949 skrev:
Till Mikael-L
En halv sekund och 33mA tror jag är vågat.
Jordfelsbrytare för personskydd ska lösa ut på som mest 30 millisekunder (30/1000) för att hjärtats frekvensreglering inte ska störas ut.
Det är OT för tråden som hellre bör logiskt komma i mål felsökningsmässigt men du ligger en faktor 10 fel där, det är 300 ms som längst vid 30 mA för JFB. Kolla och sök lite här på forumet kring sånt det har skrivits mycket och många gånger om liknande.
 
Teorierna spretar en del i alla inlägg och svar.. man blandar ihop funktioner i jordfelsbrytare och skyddsjordning av t.ex VV-beredare.
Det verkar helt klarlagt att PEN i centralen har förhöjd potential mot verklig jord, men helt avbrott kan det knappast vara då hade spänningen varit högre och varierat kraftigt. 2-3V förhöjd PEN är inte ovanligt när man t.ex belastar kraftigt och det blir några volt spänningsfall i serviskabeln till huset.
Även grannarna som matas från samma skåp ute i gatan kommer att påverka med sina belastningar, det blir ju en del spänningsfall mellan skåpets nollskena och trafon några hundra meter bort. Men aldrig att det kan bli så mycket som 30V, det är mysko.
Nästa steg som ger intressant svar är att belasta med annat än en multimeter, går det t.ex att dra lite ström, 1-2A eller mera ur den förhöjda "jordspänningen" i köket, alltså mellan diskmaskin och diskbänk? Gnistrar det ordentligt när man sätter mejseln imellan maskin och diskbänk?
Dessa fel är potentiella brandstiftare, jag skulle omedelbart varsla energibolaget som får göra en ordentlig uppmätning på PEN-ledaren på inkommande serviskabel. Fråga en äldre elektriker eller googla "vagabonderande strömmar" och vad detta kan innebära.
 
  • Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ja, i kopparrören till blandaren är det också spänning. 37 som mest.

Jag försöker luska ut var kopparrören tittar fram i källaren men jag är inte säker på hur rören kringlar sig fram under golvet, och i källaren så råkade vi måla alla kopparrör vita när vi målade källartaket i samband med att vi renoverade där förra året. Kanske måste jag skrapa av den vita källartaksfärgen för att få kontakt?
Du kan också gå runt omkring i hela huset med skarvsladden och mätinstrumentet och se ifall du har denna spänning på alla olika vattenrör och blandare. Inte för att jag direkt vet vad det gör för nytta, vi får troligen inte direkt någon mer information av detta. Men det kan i brist på andra uppslag vara kul att se ifall vissa saker inte har fenomenet.
 
T Tsdoesds skrev:
Som sagt, slå av säkringar en efter en tills spänningen försvinner så kommer vi vidare.
Nu har jag stängt av allt förutom säkringen till ”centralen i köket” som ser så här old school ut.

Gammal säkringscentral med porslinsproppar och gruppbeskrivning för elcentral på papper framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är fortfarande spänning i diskbänken.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan också gå runt omkring i hela huset med skarvsladden och mätinstrumentet och se ifall du har denna spänning på alla olika vattenrör och blandare. Inte för att jag direkt vet vad det gör för nytta, vi får troligen inte direkt någon mer information av detta. Men det kan i brist på andra uppslag vara kul att se ifall vissa saker inte har fenomenet.
Vattenburna radiatorerna verkar inte utsöndra någon spänning. Men den här Dualit-mixerstaven ger 1-4 AC.
 
  • Dualit-mixerstav i rostfritt stål på en köksbänk med sladd och andra köksapparater i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi får även en stöt när vi vidrör brödrosten och vår extrablandare samtidigt. Extrablandaren sitter i samma kök men 3 meter ifrån diskmaskinen.
Verkar ganska farligt att ha en sån brödrost så nära kranen!

skilj på ström och spänning. Det blir ingen ström utan spänning.
Kolla att det finns skyddsjord i uttaget. om diskbänken är kopplad med plaströr kan den vara isolerad från ”jord” och måhända bli uppladdad till någon spänning så att man sen känner detta när man tar i nåt jordat. Då blir det bara en kort stöt. Känns det konstant skall man nog prata med nån sakkunnig som kommer och kollar. El och vatten kan vara en farlig kombination.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Grupp 8 har du inte skruvat ur antar jag för du har väll inte en separat central till köket som du skrev?

Skruva i alla säkringar och skruva ur grupp 8 så försvinner spänningen.

Ring en elektriker imorgon som kan komma och felsöka, tipsa elektrikern om att felet ligger i grupp 8 och att det till 99% är jordkabeln som är felkällan så tjänar du några sköna slantar på felsökningstiden.

Återkom direkt till mig sedan så jag får veta felkällan.

God natt!
 
Mikael_L
T Tomas0087 skrev:
Dvärgbrytare ska man vippa ner och upp helst utan last 4 ggr om året för att säkerställa dess funktion.
Oj.
Var hittar man denna uppgift, detta var okänt för mig.

Kan du länka till någon källa angående detta?

T Tomas0087 skrev:
I ett "vanligt vägguttag" kommer man i kontakt med 230 VAC och en snittperson i test har ca 1350 ohm motstånd genom kroppen. I=U/R där U=230V delat med R=1350ohm ger 0,17A alltså 170 mA
Jag gick precis och "mätte mig själv" med multimetern och jag hade ca 2 Mohm i resistans från ena handen till andra, och då pressade jag hårt mot mätspetsarna. Efter jag hållt hårt ett tag och pressat och haft mig så hade det till sist börjat bli något lite svettigt mellan fingarna och jag kom ner till 1Mohm.

Bara för att med detta ville jag visa att du förenklade alltför mycket.
Kroppen har en inre resistans (impedans är kanske mer korrekt) som är inte helt konstant, men den ändras inte så väldigt mycket av olika faktorer, denna ligger på kanske 0,5 till 2 kohm.
Men den luriga grejen är hudresistansen, som påverkas enormt mycket av diverse olika saker, hur torr huden är, vilken spänning det är som försöker passera osv.

Den kan säkert komma nedåt den uppgiften du skrev, men med torr hud har man åtminstone i allra första delen av förloppet med strömgenomgång betydligt högre resistans, men nedbrytningen av hudresistansen när det väl börjat gå ström genom går trots allt ganska fort, delar av sekund.
Det finns lite mer att läsa här:
https://www.voltimum.se/glossary/elchock

T Tomas0087 skrev:
80% av alla elolyckor med dödlig utgång dom senaste 10 åren har varit lekmän. Dom flesta på fritiden.
Och dom flesta befann sig av någon underlig orsak ovanpå en järnvägsvagn eller höll på och stal kopparkabel. :)
 
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
H Hassel1949 skrev:
Spänningsdifferans mellan eljord och sann jord verkar vara orsaken.
Då borde inte spänningen försvinna när HB slås av ... :thinking:


edit:
Men jag har nu sett en liten möjlighet, som även förklarar detta om det nu skulle vara detta fel. Se inlägg #103
 
Redigerat:
  • Gilla
nixjox och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Brödrosten skall förresten inte stå så där nära vatten, det finns en orsak till att brödrostar och hårfönar tar död på folk i filmer. Fortfarande 30V?
Tack för tipset @pacman42, nu har jag flyttat brödrosten längre från blandaren. Det kändes inte riktigt bra att ha den så nära vattnet.

Jag kommer och tänka på den där gamla bilden i tråden Värsta el-kopplingen där ett gäng grabbar har en elgrill flytande på en badleksak samtidigt som de badade. Jag undrar om det var fejk news eller på riktigt?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Kan vara förenat med allvarlig personskada,
bryt strömmen till diskmaskinen och tillkalla
behörig elektriker för felsökning.

Mvh Janne
 
  • Gilla
GurraGrus och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vet inte om det har någon betydelse men när vi byggde tillbyggnaden så investerade vi i en så kallad potentialutjämnare i den nya bottenplattan(?). Har för mig att den skulle hjälpa till att förhindra att apparater går sönder vid t ex åsknedslag, men jag kan minnas helt fel.
Då borde det finnas någon potentialutjämningsskena någonstans, vet du var?
Eller vart de har dragit ledningen från plattan.
 
Mikael_L
F fp01 skrev:
Det verkar helt klarlagt att PEN i centralen har förhöjd potential mot verklig jord, men helt avbrott kan det knappast vara
Jag har bortsett från möjligheten med PEN-avbrott, men nu när jag läste att det finns en potentialutjämning i en betongplatta så kan jag ju möjligen tänka mig att denna agerar lokalt jordtag såpass bra att det fungerar halvhyggligt.

Men jag tycker nog att familjen skulle ha märkt av flimrande och blinkande lampor av detta. Men så tänker jag nu att LED-lampor kan nog maskera spänningsvariationer mycket bättre ...

Ja det borde kanske försöka mätas mot någon annan potential trots allt, dvs inte förutsätta att PEN och PE verkligen motsvarar elnätets sanna jord.
Men jag har lite dåligt med tips på enkla mätningar för detta ...
 
Mikael_L
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vattenburna radiatorerna verkar inte utsöndra någon spänning. Men den här Dualit-mixerstaven ger 1-4 AC.
Den där har inte jordad stickkontakt och troligen någon liten switchad nätdel som kan skapa lite roliga effekter.
Jag tror inte du behöver bry dig om denna.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då borde det finnas någon potentialutjämningsskena någonstans, vet du var?
Eller vart de har dragit ledningen från plattan.
Nej, jag kan inte minnas att jag sett någon särskild potentialutjämningsskena någonstans. Jag trodde bara det var en sladd som förankrad i något armeringsjärn i plattan. Men så kanske det inte ska vara?

Hittar inte heller något särskilt när jag kollar under proppskåpen.

Fast någon elektriker verkar ha fimpat en eller några sladdar av någon anledning som jag ej vet varför.
 
  • Öppet proppskåp med synliga kablar och saknad potentialutjämningsskena, verktyg och dekorfisk på hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kretsar och säkringsskåp med kablar, rörsystem och elmätare på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.