Mikael_L Mikael_L skrev:
På vilket sätt? Förklara.
Lägger mig i lite. =D Sätt fingrarna längst fram på mätspetsen (på den blanka delen) sen mot spänningsatt del. Såg en mindre elkunnig kollega göra detta. Mycket roligt många år efteråt när allt gick bra.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
PEN-ledarfel är svenska elsystemets Akilleshäl.
Det är i så fall inte diskbänken som är farlig utan alla skyddsjordad anläggningsdelar är livsfarliga !!!! om man samtidigt kommer åt "sann jord" som kan finnas på källargolvet, i vattenrör och ute på marken.
 
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
... och för alla som inte vet vad en PEN-ledare är så är det den "sladd" som kommer in i huset (som en del av servisen, inkommande elledning) och som är både jordledare (PE=protective earth) och nolla/neutralledare (N). Nyare installationer har (väl?) ofta eller alltid separata PE- och N-ledare vilket gör anläggningen mycket säkrare.

OM det är ett fel på PEN-ledaren så kan det bli farligt, men jag får känslan att det inte är där felet är, dock utan att kunna belägga det. Den är definitivt inte av för då skulle spänningen variera vilt med belastningarnas distribution över faserna. Det vore intressant att få mätningar mellan diskbänk och en radiator om det finns vattenburen värme, samt mellan diskbänk och något jordat på utsidan, kanske ett metallstaket?
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har en helintegrerad Miele diskmaskin och sedan några dagar tillbaka får man en elektrisk stöt när man vidrör den rostfria ytan runt instrumentpanelen. Är det någon som vet vad som kan ha hänt och om man borde vidta några åtgärder?

[bild]
Jag antar att ni inte har jordfelsbrytare, får då hade den nog lösts ut. Det hände oss med vår Miele. Då sade de sakkunniga att troligen hade en packning börjat läcka, så fukt kom in där det inte borde. Det gick att reparera för ca 3-4000 kr. Eftersom vår maskin var ca 12 år gammal, så valde vi istället att köpa en ny. Min svåger råkade ut för samma sak på en ungefär lika gammal maskin. De valde att reparera, då de inte var så förtjusta i de nya Miele. Den funkar också.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Vi fick stötar av vår diskmaskin på samma sätt som ni beskriver. Det visade sig att jordkabeln inte var korrekt monterad i vägguttaget bakom diskmaskinen där stickkontakten anslöts. Sambon fixade detta och problemet försvann.
Såg att nån skrev om samma erfarenhet tidigare i tråden.
 
Mikael_L
T Tomas0087 skrev:
Lägger mig i lite. =D Sätt fingrarna längst fram på mätspetsen (på den blanka delen) sen mot spänningsatt del. Såg en mindre elkunnig kollega göra detta. Mycket roligt många år efteråt när allt gick bra.
En vanlig multimeter har typiskt 10Mohm i ingångsimpedans, så ifall min kropp består av rent silver kan jag ändå få max 0,023mA ström genom mig, helt ofarligt.

Min fluke T150 voltage tester har betydligt lägre ingångsimpedans för att ge säkrare mätvärden (plockar inte upp så mycket svaga induktivt eller kapacitivt kopplade spökspänningar) så den har 200 000 ohm impedans, det resulterar i max 1,15 mA ström, börjar kännas (ja jag har råkat på det själv någon gång) men inte farligt.

Sen har T150 ett lågimpedansläge som man erhåller genom att trycka in två knappar samtidigt, som kan användas för att trippa JFB eller testa om något är spökspänning eller kommer genom någon ansluten elutrustning.
Detta är på 7 kohm och kan alltså ge en pärla på 33mA och är potentiellt farligt om man låter det fortgå minst en halv sekund.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om vattenrören till diskbänken är koppar så kan felkällan sitta långt iväg, i källaren.
Ja, i kopparrören till blandaren är det också spänning. 37 som mest.

Jag försöker luska ut var kopparrören tittar fram i källaren men jag är inte säker på hur rören kringlar sig fram under golvet, och i källaren så råkade vi måla alla kopparrör vita när vi målade källartaket i samband med att vi renoverade där förra året. Kanske måste jag skrapa av den vita källartaksfärgen för att få kontakt?
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En vanlig multimeter har typiskt 10Mohm i ingångsimpedans, så ifall min kropp består av rent silver kan jag ändå få max 0,023mA ström genom mig, helt ofarligt.

Min fluke T150 voltage tester har betydligt lägre ingångsimpedans för att ge säkrare mätvärden (plockar inte upp så mycket svaga induktivt eller kapacitivt kopplade spökspänningar) så den har 200 000 ohm impedans, det resulterar i max 1,15 mA ström, börjar kännas (ja jag har råkat på det själv någon gång) men inte farligt.

Sen har T150 ett lågimpedansläge som man erhåller genom att trycka in två knappar samtidigt, som kan användas för att trippa JFB eller testa om något är spökspänning eller kommer genom någon ansluten elutrustning.
Detta är på 7 kohm och kan alltså ge en pärla på 33mA och är potentiellt farligt om man låter det fortgå minst en halv sekund.
Förlåt om jag var otydlig, ta en mätspets i vardera hand och prova på samma vis. Då har du två parallella motstånd. =)
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
När vi råkar gräva av jordlinan som löper mellan trafon och elskåpen på jobb så kan det ge upphov till detta fenomen. Det har med nån potentialutjämning att göra.
Samma sak om man får avbrott i PEN-ledaren så kan jordade saker bli strömförande.
[länk]
Det kommer så mycket i tråden.

PEN-ledarbrott är typ det värsta och farligaste som vi kan råka ut för, och du får det att låta som att ni orsakar det lite då och då ... :surprised: :worried:

Om nätägare eller entreprenör skulle orsakat det i vårt hus så skulle jag faktiskt propsa på och kämpa ordentligt för att precis all elutrustning i huset skulle bli bytt på deras bekostnad, inte bara den som redan har gått sönder. Ty mycket pajar sen under åren efter det att överspänning skett.

Förutom detta är PEN-ledarbrott ett riktigt livsfarligt felfall, precis all skyddsjordad utrustning i huset kan komma att få 230V på sina höljen, dvs vem som helst som tar i vad som helst kan dö.


Det har inte direkt med potentialutjämning att göra, men det kan påverka denna.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ja, i kopparrören till blandaren är det också spänning. 37 som mest.

Jag försöker luska ut var kopparrören tittar fram i källaren men jag är inte säker på hur rören kringlar sig fram under golvet, och i källaren så råkade vi måla alla kopparrör vita när vi målade källartaket i samband med att vi renoverade där förra året. Kanske måste jag skrapa av den vita källartaksfärgen för att få kontakt?
Som sagt, slå av säkringar en efter en tills spänningen försvinner så kommer vi vidare.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om det har någon betydelse men när vi byggde tillbyggnaden så investerade vi i en så kallad potentialutjämnare i den nya bottenplattan(?). Har för mig att den skulle hjälpa till att förhindra att apparater går sönder vid t ex åsknedslag, men jag kan minnas helt fel.
 
Hade exakt samma problem att jag fick en strömgenomgång på runt 25-30 volt när jag tog på insidan av locket på diskmaskinen och samtidigt höll i diskbänken. Efter lite felsökning i en kopplingsdosa upptäckte jag att jordkabeln hade gått av i förskruvningen. Efter att ha åtgärdat detta fungera det som det skulle igen utan problem.

Kan nästan sätta min mössa på att det är samma fel här.
 
optimum
Du kan få mitt bästa råd.

Ring en seriös elektriker så undersöker han/hon och åtgärdar vid behov och ni kan sedan vara helt lugna.

Livet blir både bättre och längre.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Till Mikael-L
En halv sekund och 33mA tror jag är vågat.
Jordfelsbrytare för personskydd ska lösa ut på som mest 30 millisekunder (30/1000) för att hjärtats frekvensreglering inte ska störas ut.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har en helintegrerad Miele diskmaskin och sedan några dagar tillbaka får man en elektrisk stöt när man vidrör den rostfria ytan runt instrumentpanelen. Är det någon som vet vad som kan ha hänt och om man borde vidta några åtgärder?

[bild]
fortsätt o använda ingen har ju dött än
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.