S Sundsbron skrev:
Med tanke på hur Marlen frågar får jag en bestämd känsla av att varken hon eller någon i hennes närhet har kännedom om el och dess risker. Att då börja mäta med miltimeter på ollk sätt är förenat med livsfara. Dessutom är risken stor att hon inte lyckas tolka mätresultaten på rätt sätt.

Mitt bestämda råd till dig Marlen är att kontakta en elektriker för felsöklnlng. Livet är värt det.
Om man har en jordfelsbrytare och den inte löser så kan man vara rätt lugn ändå. Mätning med multimeter är inte farligt så länge man inte har högspänning (en fd elektrikerkollega dog av det). Har man bara en aning respekt för el så är det inte farligt, problemet är oftast att man tappat respekten om man är elektriker eller att man aldrig fått någon om man inte är elektriker.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag får även en elektrisk stöt men när jag vidrör ytan som är runt där man lägger in diskmedlet. Stöten uppstår bara (tror jag) när jag håller med andra handen på diskbänken, vilket jag normalt gör när jag böjer mig ner.

Jag upplever inte att stöten är särskilt stark men det är ändå
 
Redigerat:
  • Gilla
VonVegesack
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har en helintegrerad Miele diskmaskin och sedan några dagar tillbaka får man en elektrisk stöt när man vidrör den rostfria ytan runt instrumentpanelen. Är det någon som vet vad som kan ha hänt och om man borde vidta några åtgärder?

[bild]
När vi hade liknande problem hade skyddsjorden i vägguttaget lossnat, ja eller rättare sagt gått av. Öppna eluttaget och kika, men BRYT STRÖMMEN först
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
L Lennart Felling skrev:
Dra ur sladden direkt på diskmaskinen, få dit en elektriker för att kolla upp uttaget om det finns jordning, och skaffa en ny diskmaskin, (för det har läkt inn vatten på fel ställen = gamla packningar/tätningar). Hälsningar ElLennart
Kan det läcka in vatten på rätt ställe?
 
  • Gilla
Zwampen
  • Laddar…
De har kommit mycket längre i felsökningen, det är diskbänken som är strömförande (runt 30V AC). Orsaken till detta är dock intressant att få veta.
 
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Jag är nyfiken på om spänningen kvarstår med huvudbrytaren frånslagen.
Spänningen kvarstår inte när vi stänger av huvudbrytaren.

Vi provade stänga av dräneringspumpen som jag misstänkte var en felkälla men spänningen kvarstår.

Spänningen finns kvar i diskbänken, diskhoarna och blandarna. Börjar mer och mer tro på att det har något med avloppsrören. Att spänningen kommer därifrån.

Blir inte klok på detta.
 
M
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om man har en jordfelsbrytare och den inte löser så kan man vara rätt lugn ändå. Mätning med multimeter är inte farligt så länge man inte har högspänning (en fd elektrikerkollega dog av det). Har man bara en aning respekt för el så är det inte farligt, problemet är oftast att man tappat respekten om man är elektriker eller att man aldrig fått någon om man inte är elektriker.
Frågan är om dom provat jordfelsbrytare två ggr om året med testknappen som man ska göra eller om den fastnat i sitt läge. Vi pratade om detta på en utbildning idag, 13A hade dom mätdata på en jordfelsbrytare som inte var testad på flera år innan den löste. Så då blir det helt plötsligt lite farligt. Dvärgbrytare ska man vippa ner och upp helst utan last 4 ggr om året för att säkerställa dess funktion.
I ett "vanligt vägguttag" kommer man i kontakt med 230 VAC och en snittperson i test har ca 1350 ohm motstånd genom kroppen. I=U/R där U=230V delat med R=1350ohm ger 0,17A alltså 170 mA
Om man tänker att man med ganska stor sannolikhet har fått hjärtstopp med strömgenomgång 100 mA i 2 sekunder så skulle jag inte rekommendera någon som inte vet mer om el att leta fel själv. 80% av alla elolyckor med dödlig utgång dom senaste 10 åren har varit lekmän. Dom flesta på fritiden.
Sen är frågan vad du menar med högspänning? Vanligtvis pratar man om 1000 VAC eller 1500 VDC då är det riktigt riktigt illa att mäta utan kunskap.
Kunskap om el ger dom flesta respekt för den är min åsikt. Vet man bara lite hur farligt det är leker man inte med den utan vidare.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Spänningsdifferans mellan eljord och sann jord verkar vara orsaken.
Är det pex eller metallrör?
Är varmvattenberedaren skyddsjordad?
Finns det plast/pexrör mellan beredare och kök.
Är det stålrör i mark till huset?
Trolig lösning:
Förbind diskbänken/blandaren (eller metallrör som den hänger ihop med) med skyddsjord - helst till huvudjordningsplinten.
Alternativt lokalt i köket.
 
  • Gilla
KTK och 3 till
  • Laddar…
Det skulle kunna förklara varför jordfelsbrytaren inte löser ut när man mäter mot jord - det finns ingen jord för strömmen att smita ut i. Annars klantar man ju sig ibland och mäter mot jord med utlöst jordfelsbrytare som resultat... :cool:

Påminner en del om den flytande jorden jag refererade till när man körde modem utan jordning i elnätet (inte så förvånande kanske).
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Spänningen kvarstår inte när vi stänger av huvudbrytaren.
Då är ni på god väg. Bryt säkringar en efter en tills spänningen försvinner. Fortsätt sedan med att koppla bort saker som sitter på den gruppen.

Om vattenrören till diskbänken är koppar så kan felkällan sitta långt iväg, i källaren.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om man har en jordfelsbrytare och den inte löser så kan man vara rätt lugn ändå.
Detta gäller för det allra mesta, men mitt råd är ändå att aldrig lita på jordfelsbrytaren. Den ska tillföra ett extra säkerhetslager, inte göra att man kan börja tumma på säkerheten och hoppas att jordfelsbrytaren ska rädda en ur en farlig situation man försatt sig i. Jag vill be dig att inte råda folk att lita på jordfelsbrytaren. Även en JFB kan bli defekt, helt enkelt vara felaktigt inkopplad eller till och med feltillverkad så att den inte alls skyddar.

Eskilssons: Mikael_L har erbjudit oerhört kompetent hjälp men jag förstår att det kan vara svårt om man inte kan något om el att reda ut detta. Som försiktighetsåtgärd, särskilt om ni har barn hemma, skulle jag råda er att vara mycket restriktiva med att använda diskbänken tills ni antingen rett ut detta med Mikaels hjälp eller tagit hjälp av en elektriker på plats. T.ex. kan det vara en god idé att inte handdiska eller egentligen alls vidröra diskbänken när man är ensam hemma. Om det är ett fel utanför huset om ger en spänning in t.ex. via avloppet finns det inget sätt att veta om denna spänning kommer att ligga kvar på otrevliga men ofarliga ~30 VAC. Sannolikt gör den det och stiger inte, men vi kan inte veta.

Let's be careful out there!

/Fredrik

Edit: Såg att Tomas0087 var inne på samma linje som jag gällande JFB...
 
Redigerat:
  • Gilla
Mick13 och 2 till
  • Laddar…
T Tomas0087 skrev:
Sen är frågan vad du menar med högspänning? Vanligtvis pratar man om 1000 VAC eller 1500 VDC då är det riktigt riktigt illa att mäta utan kunskap.
10kV var det min kollega fick genom kroppen. Han glömde bort (?) att bryta 10kV och sedan mätte han med spänningsprovaren. Varför är det ingen som vet. Kan ha varit självmord, klantighet eller något annat.
 
Läser nu att felet/spänningen försvinner är huvudbrytaren slås ifrån.
Det antyder nåt fel på PEN-ledaren.
För klen eller avbrott - kan bli livsfarligt.
Kräver professionell felsökning.
 
  • Gilla
nixjox
  • Laddar…
Mikael_L
S Sundsbron skrev:
Att då börja mäta med miltimeter på ollk sätt är förenat med livsfara.
På vilket sätt? Förklara.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.