Jag har tagit ner en större ek på tomten. Är det nån som vet om man kan använda sågspånet som strö i komposten? Det är ju mycket garvsyra i ek men jag har hört nånstans att den bara utfälls vid förbränning. Nån som har en idé???
 
Det är väl så att man vill få igång en process av förmultning i komposten. Ek multnar ju inte - kolla bara på eklöv.
Det verkar ju inte vara så lyckat att ha i det materialet i komposten...?


/Total novis på komposter
 
Todeloo,

Ekspån bryts faktiskt ner om än det tar tid. Du har inga trädgårdsgångar Du kan strö ut det i? Om Du tar lite åt gången t ex sparar det till komposttäckning för hushållskomposten på vintern så slipper Du köpa kompostströ.
Själv använder jag mina eklös som komposttäckning på vintern, fyller en hel svart säck med dem. Fungerar kalas med nedbrytningen när eklöven är blandat med matrester!
 
Tack, det var det svaret jag ville höra ;). Då har vi strö till hela kvarteret i 10 år...
 
Min ek på 4,3 meter i omkrets blev en del spån. Vi krattade ut det i jorden innan vi anlade gräsmattan.
Hälla i komposten ??? Njaä. Så här säger den vise:
Allt går att kompostera, det är bara en fråga om tid.
Allt brinner, det är bara en fråga om temperatur.


 
Näe faktiskt inte. I komposten är det en fråga om balans mellan olika material. Tar man lite av eken i samband med hushålsavfall så går allting åt snabbt. Rekommenderar bok om kompost ifall man är osäker. Och om man vill att tempen skall höjas, tillsätt och blanda med gräsklipp - det säger pjutt pjutt pjutt då *LOL* speciellt om man passar på å fuktat allting duktigt med trädgårdsslangen :D

Vart det fint virke Bas?
Ibland tänker jag på hur många köksluckor man bränner upp ;-)

Hälsar ingrid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.