Börjar bli dags att skruva gips i tillbygget, eftersom det kommer att bli en del gispsskruv funderar jag på om det kan vara läge att handla en gipsskruvdragare.
- vilka funktioner borde man leta efter? Det jag kan komma på är enhandsmanövrering, bandad skruv och automatisk stopp vid korrekt idragen skruv, nåt annat? Batteridrift verkar inte helt nödvändigt, man är ju ganska stationär och med god tillgång till eluttag när man sätter upp gips.
- några tips på märken, modeller? Eftersom detta förmodligen kommer att bli ett engångsprojekt så vill jag inte lägga flera tusen på en proffsmaskin.

- 007
 
Om du har en bra skruvdragare som du trivs med så testa bitshållare med djupstopp. De är inte helt dumma *ler* och kostar väl kring 35 kronor eller lite uppåt.

/Kent
 
Den verkligt stora fördelen med skruvautomaterna har man när man är ensam och monterar gips. Man kan hålla skivan med ena handen och köra skruvautomaten med den andra.
Sen går det naturligtvis fortare att dra i resten av skruven, eftersom man slipper hålla på och plocka med gipsskruvarna en och en.
Det som jag uppfattar som lite besvärligt med skruvautomaten är att man måste hålla den absolut rakt, annars kan skruven fastna halvvägs. (Detta märks särskilt om man arbetar med skruvautomaten över huvudhöjd.) Så lite tillvänjning behövs.
Tänk också på att den bandade gipsskruven är bra mycket dyrare än den "lösa".
Hur mycket skruv handlar det om? Är det bara något 1000-tal skruvar är det knappt lönt att krångla med en skruvautomat.
Men eftersom det är ett engångsprojekt kan du ju alltid hyra en skruvautomat.
 
Själv köpte jag en för 288 kr på Harald Nyborg. Har iofs inte kört några tusen skruvar än men den funkar. Det jag är mest orolig för är att bitsen kanske inte är standard för den lär slitas. Dock verkar de skruvautomatbitsar jag hittat på nätet vara samma som jag har på min "billigmaskin"
 
jag köpte min på jula men bitsen kan jagsäga slits väldigt snabbt nån som vet var man kan köpa reserver ...va på harald å fråga för dom säljer samma maskin men dom hade inga..?? >:(
 
smogge skrev:
jag köpte min på jula men bitsen kan jagsäga slits väldigt snabbt nån som vet var man kan köpa reserver ...va på harald å fråga för dom säljer samma maskin men dom hade inga..?? >:(
Skulle du anse den vara användbar. Om man får tag på extra bits då? Det man mest är rädd för är ju att automaten skall krångla.

Skall inreda en övervåning snart och en proffsmaskin känns lite dyr för det engångsjobbet. Samtidigt kommer det sträcka sig över en ganska lång tid så det kan bli lite dyrt att hyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.