Låt säga att vi tar in anbud på en utbyggnad av huset och vill ha ett fast pris på detta. Arbetet berättigar till ROT-avdrag men om företaget offerterar ett fast pris på t.ex. 500.000 kr för allt, inkl material och arbete, hur gör man då?

Skall firman speca hur stor del av kostnaden som är arbete?

VId löpande debitering där materialet specas separat är det så klart inget problem. Och jag vet att det finns schabloner för värmepumpsinstallationer, men jag har aldrig hört talas om liknande för totalentreprenader eller liknande upplägg.

Det kan även röra sig om mindre jobb, som t.ex. att lägga om taket för ett fast pris på 25.000 kr.

Någon som vet med säkerthet vilka regler som gäller?
 
BirgitS
M martinradbo skrev:
Skall firman speca hur stor del av kostnaden som är arbete?
Ja, eller rättare sagt behöver de ju inte speca det i offerten men till Skatteverket ska de uppge just vad som är kostnaden för arbete.
Inga problem att få korrekta ROT-avdrag bara för att man anlitar hantverkare till fast pris.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, eller rättare sagt behöver de ju inte speca det i offerten men till Skatteverket ska de uppge just vad som är kostnaden för arbete.
Inga problem att få korrekta ROT-avdrag bara för att man anlitar hantverkare till fast pris.
Misstänkte det.
Men som kund vill man nog veta redan i offertstadiet vad slutkostnaden blir, alltså även hur mycket ROT man kan räkna med.
 
BirgitS
Jag har alltid fått ROT-avdraget redovisat i alla offerterna vi har fått in vid 3 större jobb, d.v.s. i 9 offerter.
 
OCAB sanerade vårt garage från svartlim och offererade utan ROT; de sa att de inte kunde ange det innan då inte visste hur lång tid det skulle ta, och enligt skatteverket så får man bara göra ROT på faktiska arbetskostnader. Jobbet tog längre tid än beräknat vilket gjorde att vi fick mer ROT än de uppskattat från början.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
OCAB sanerade vårt garage från svartlim och offererade utan ROT; de sa att de inte kunde ange det innan då inte visste hur lång tid det skulle ta, och enligt skatteverket så får man bara göra ROT på faktiska arbetskostnader. Jobbet tog längre tid än beräknat vilket gjorde att vi fick mer ROT än de uppskattat från början.
Intressant, höll de ändå sitt avtalade fastpris till er?
 
Ja, fastpris är fastpris.
Summan jag betalade till dem blev således lägre än om det skulle tagit beräknad tid, har dock inte fakturan i närheten så att jag kan kolla.
 
Fast jag undrar om Skatteverket verkligen kräver in en tidrapport för exakt alla arbetade timmar för ett sånt jobb vi pratar om?

OCAB hanterade det tydligen så men jag tror det är väldigt ovanligt.
För grejen med att lämna fast pris är ju dels att kunden vill ha det så klart, men från bolagets sida så slipper man räkna exakt antal timmar, tjafsa med kunden om olika påslag hit och dit, man slipper visa upp kopior på fakturor från distributören och så vidare.
Man offerterar helt enkelt efter erfarenhet med mer eller mindre vinst så klart i varje anbud, och så accepterar man att det totalt sett ibland går snabbare än tänkt, och ibland det motsatta.
Men att firman skulle vara tvungen att räkna exakta timmar liksom materia loch redovisa det till kunden och Skatteverket tror jag helt enkelt inte på.
 
De gör väl stickprovskontroller.

Man kan ha en uppskattning om antalet timmar och utgå från det, och så får man ta exakta timmar när det faktiskt är färdigt.

Oavsett var det så de gjorde och förklarade det.
 
Om det finns regler vet jag inte, men det är ju rätt väsentligt att ROT-avdraget finns med i offerten så att kunden kan kolla så att det inte slår i ROT-taket.
 
Vänd på det, var tror ni skatteverket skulle säga att om ni får ett fastpris och sedan arbetet tar halva tiden men ni får rot för hela?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag kanske ska ringa Skatteverket och fråga, brukar vara den enklaste lösningen :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Sökte lite på skatteverkets hemsida och det är väldigt tydligt att rot ska redovisas på faktiskt arbetade timmar (undantag finns för schablonjobb, tex vp).
Ett fast pris är ett fast pris, det som skiljer är skatteavdraget. Känns förvisso i plånboken men påverkar dock inte priset.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.