Har sökt och läst flera andra trådar och svaret kanske blir samma som jag redan läst men tyckte inte jag hittade nåt liknande

Och jag kommer ringa en elektriker imorgon så jag kommer inte försöka avhjälpa detta själv.

Med det ur vägen
Har känt stickningar i fingrarna när jag tvättar händerna i ett av våra badrum
Renoverat 2016, golvvärme, pexslang mellan våningsplanen.
Mätte upp blandaren i handfatet mot ett jordat uttag i samma badrum
50v mellan jord och blandare
12v mellan fas och blandare

Uttaget ger
230v mellan fas - nolla
230v mellan fas - jord
Signal mellan jord - nolla

Mätte även i kök och badrum på bottenvåning men där har vi inte några problem alls

Mest för att jag är nyfiken, vad kan vara fel?
 
I dylika sammanhang är det viktigt att ha koll på vad man mäter med. Använder du en högohmig multimeter så kan man misstänka kapacitivt kopplade spänningar med dessa letar sig normalt inte in i vattenrör. Använder du en spänningsprovare som har en viss grundlast kan man misstänka EMC-filter i div apparater. Symptomet kan t.ex orsakas av en VVB som inte är skyddsjordad efter ordning, eller något annat som är kopplat mot rören som t.ex cirkulationspumpar och dylikt. Man får titta sig omkring och mäta spänningar mellan skyddsjord - vattenkran - sann jord för att ringa in källan.
 
  • Gilla
Akronym
  • Laddar…
Jordfel i elektrisk golvvärme (utan JFB)?
 
VVB var min första tanke. Men då borde väl samma problem uppstå i köket som ligger närmast VVB?(dessutom kopparrör på hela nedervåningen)
Mätaren har jag tyvärr inte koll på.

Golvvärme finns. Om det skulle vara fel där, borde man se någon skillnad om man slår av den
JFB finns och har aldrig slagit ifrån
 
Nu har elektriker varit här.
Badrummet som är renoverat 2016 (innan vi flyttade in) är "jordat"
Jord är hämtad i en dosa i hallen utanför. Där har man antagit att röd är jord men övre plan är ojordat.
Jorden är alltså inte kopplad till jord utan till en tråd som går mellan en trappbrytare och väggdosa.
När man sen kopplat in badrummet så har det inte gjorts någon kontroll alls.
 
Det där lät livsfarligt.
 
Mikael_L
A Akronym skrev:
Nu har elektriker varit här.
Badrummet som är renoverat 2016 (innan vi flyttade in) är "jordat"
Jord är hämtad i en dosa i hallen utanför. Där har man antagit att röd är jord men övre plan är ojordat.
Jorden är alltså inte kopplad till jord utan till en tråd som går mellan en trappbrytare och väggdosa.
När man sen kopplat in badrummet så har det inte gjorts någon kontroll alls.
Det där kan vara riktigt illa, du måste följa var jorden tar vägen (åt båda hållen) en röd tråd är nämligen nästan lika vanligt att det är en tändtråd, och det skulle innebära att du kanske skickar 230V till alla skyddsjordade föremål, det är lika med livsfara.

Det kan t.ex. vara på det viset att du spänningssätter hela golvet genom jordflätan i din golvvärmeslinga.
 
  • Gilla
Akronym
  • Laddar…
Hoppas elektrikern fixade jord när han ändå var där. Skicka räkningen till förre ägarna, och hävda att det är ett dolt fel.
 
Ja dom drog fram jord från centralen och har kollat av så jfb funkar och ingen spänning i blandaren längre

Dolda fel tyckte elektrikern också vi skulle gå på säljaren om. Men hur funkar det med ROT-avdraget då?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ifrågasätt vem som gjort jobbet. Är det ens OK att koppla vidare med gul/grön från en röd jord? Polisanmälan är nog försent (preskriberat)
 
Ja, det är naturligtvis okej. Varför skulle det inte vara det?
 
Mikael_L
O Olle61 skrev:
Är det ens OK att koppla vidare med gul/grön från en röd jord
Jodå, det är t.om att rekommendera.
Dock ska man ju kolla att det verkligen är jord, vilket inte gjordes här ...
 
Framförallt är det inte den vi köpt huset av som gjort renoveringen.
 
A Akronym skrev:
Framförallt är det inte den vi köpt huset av som gjort renoveringen.
Fast det spelar ingen roll vid dolt fel. Han får gå vidare mot den han köpt av osv.

När det gäller ROT dfelen. Om du får ersättning för ett dolt fel. Så är det inte per definition vad det kostar att åtgärda som du för ersatt. Utan vilken skillnad i pris på huset man kan anta, om felet hade varit känt vid köpet. Dvs. att du får ROT avdrag för åtgärden hör egentligen inte hit.

MEN problemet är att formellt har du väldigt liten chans att får ersättning för detta fel. Det låter visserligen som ett solklart dolt fel, men kostar troligen för lite att åtgärda. Om vi antar att du fått betala elektrikern 5 000 (hoppas verkligen att du kommit undan med mindre), så är det väldigt tveksamt om du eller någon annan hade bjudit 5000 lägre vid köpet, om du visste att du skulle få åtgärda ett elfel för 5 000. Det blir med andra ord ingen ersättning för ett så "billigt" fel.

Å andra sidan så hade det troligen blivit rätt glest med spekulanter om det i prospektet hade stått att badrummet används på egen risk, livsfara....
 
Man kan ju pröva. Det är ju lite pinsamt att sälja ett livsfarligt hus. Säger de nej, så är det inte värt att ta det vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.