Hej!

Vi har precis blivit med nytt hus och nu har jag börjat plocka bort väggpanel och golv av trä nere i källaren. Jag ska dela av ett ganska stort rum, där golvet behöver flytspacklas (lutar en del) med en murad vägg.

Nu funderar jag på om det fungerar att bara flytspackla ett av dom nya rummet och sedan mura väggen och flytspackla det andra rummet sen?

Eller om det kanske till och med går att flytspackla en sockel där den uppmurade väggen ska stå och sedan flytspackla de två rummen för sig?
 

Bästa svaret

Varför flyta en sockel? Mura väggen direkt sen flyter du.
 
  • Gilla
surris och 2 till
  • Laddar…
Det är klart att det går flytspackla en sockel. Kan vara säkert sätt för amatören att skapa underlag till att mura en mur i våg.
Jag gjorde det då jag skulle bygga bastu. Flöt en sockel där jag skulle placera väggarna.
 
  • Gilla
Jonny Hylander
  • Laddar…
Golvet lutar och det diffar ca 6cm från ena änden av den tilltänkta väggen till den andra. Jag tänkte att det var enklast att ha golvet i våg innan murningen.
 
Det är inga problem att mura det i våg. Klarar man att mura en vägg kan man också fixa det i våg.
 
surris
Varför flyter du inte hela golvet? Och sen murar väggen.
 
Då kör vi på det. Tack för svaren! (y)

Några sista tips på vägen för hur man bäst får upp muren i våg? (har aldrig murat något innan, men hur svårt kan det va ;) )
 
surris mattias1jonsson skrev:
Varför flyter du inte hela golvet? Och sen murar väggen.
Beror mest på tidsbrist. Ett av rummen behöver vi innan vi flyttar in och det andra kommer få stå orört ett tag.
 
Slå fast en bräda på varje vägg med ett par distanser så kan du spänna snöre emellan och få det rakt. Armering och dubbar i vägg.
 
Mina funderingar var på hur jag fysiskt får blocken i våg. T.ex. att lägga lite mer bruk i ena änden av väggen och på så sätt få upp väggen i våg, eller kanske lägga och armera första skiftet på betongen och sen såga till kilar av blocken som "äter upp" nivåskillnaden?
 
Lite extra i ena änden och ta ut det på några skift.
 
  • Gilla
backstrom82
  • Laddar…
Hade jag varit i dina kläder hade jag format en liten sockel, dubbat och gjutit från ca 4-10cm med grovbetong för att ta upp höjdskillnaden. Mycket lättare att på så sätt att få en bra start på murningen. Sedan hade jag satt en regel i lod i varje ände av väggen och markerat upp varje murskift. På så sätt får du väggen både vågrät och lodrät. Sen hade jag flytspacklat varje rum för sig. Mycket lättare att spackla mindre ytor i taget då man blandar för hand.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Nu vet jag inte hur stort rummet är men om det ska flytas minst 6cm tjockt i ena änden blir det en hel del spackel att blanda + flytspackel är inte billigt :D
 
Tack för alla svar! Nu är väggen uppe. Jag gjorde som @Stefan N skrev och murade direkt på det lutande golvet. Efter tre skift var allt i våg (y)
 
  • Gilla
javahelena och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.