Tjo
Håller på att renovera en gammal betongkåk från 53 och ska sätta in nya karmar och dörrar...när jag rev bort den gamla karmen satt det 2 st metallpinnar tvärs över öppningen....dom hade jag behövt plocka bort för att knacka bort 2 cm puts och blåbetong så karmen går in....
I dom andra rummen räckte det med att jag frila dom från pusten så gick karmarna in men inte här..

Vad gör dom för nytta och kan jag plocka bort dom?...dom sitter alltså i putsen som är nedanför blåbetongen...det mesta av putsen försvann när jag plockade karmen...

R
 
  • Gamla dörrkarmens avlägsnade öppning med synliga metallpinnar och skadad puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad dörröppning med synliga metallpinnar och avlägsnad puts i en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde vara för att stödja lättbetongblocken som sitter ovanför dörröppningen.
 
Hej

Frågan är hur man ska göra här?...är ju inte roligt att såga av dörren...i dom andra dörröppningarna satt dom typ löst ovanifrån....
 
Nä, jag sågar av dörren å karmen...
Kan ju bli riktigt dumt annars.....
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
R Rikthyveln skrev:
Tjo
Håller på att renovera en gammal betongkåk från 53 och ska sätta in nya karmar och dörrar...när jag rev bort den gamla karmen satt det 2 st metallpinnar tvärs över öppningen....dom hade jag behövt plocka bort för att knacka bort 2 cm puts och blåbetong så karmen går in....
I dom andra rummen räckte det med att jag frila dom från pusten så gick karmarna in men inte här..

Vad gör dom för nytta och kan jag plocka bort dom?...dom sitter alltså i putsen som är nedanför blåbetongen...det mesta av putsen försvann när jag plockade karmen...

R
Leta reda på en snickare som kan tillverka en måttanpassad dörr (med karm) ?
 
Är själv möbelsnickare så jag tar med dörrarna till jobbet och sågar dem där. Då blir det rakt och snyggt utan urflisningar
 
Som sagt, det där är nog armering för att stödja lättbetongen i dörrhålet, behövs ju under bygget tills allt har brunnit klart. Nu när du har ett par dm lättbetong som dels hålls uppe av cementen som de är murade med, dels putsen så håller de sig ju uppenbarligen utmärkt själva som du sett. När du sen stoppar i dörrkarmen blir det ju ännu stadigare.
Ta bort det du behöver, en så tunn kant av lättbetong är ju inte bärande. Trillar det loss för stora bitar är det ändå ingen fara, montera dörren i lugn och ro och putsa fast dem efteråt igen..
Onödigt att frångå standardhöjd på dörrarna oavsett hur snyggt du gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.