Jag ska försöka hålla mig kortfattad men det kommer bli svårt i den här jobbiga historian. Hoppas på lite rådgivning

Vi byggde precis klart vårt hus och hade slutbesiktning och slutsamråd för två veckor sedan. Det blev en del anmärkningar och besiktningsmannen ansåg att vi skulle hålla inne med 100.000:- (ink 20.000:- för två intyg som saknades). På slutsamrådet med kommun och KA kom ett besked som vi inte gillade; båda badrummen uppfyllde inte tillgänglighetskraven.... under byggets gång ville vi ha duschvägg i båda badrummen och vi fick okej av entreprenaden, jag var på plats när de (ägarna) mätte för att säkerställa att det uppfyllde kraven (jag förmodade att de kunde reglerna då de kan den här branschen), och enligt dom så var det bara att köra på, men enligt kommunen under slutsamrådet så saknades tillräckligt med utrymme bredvid toalettstolen. Kommunen vill nu att vi river ner ena duschväggen för att det ska bli godkänt.

Senare mot kvällen samma dag ser vi hur det rinner väldigt mycket vatten från diskmaskinen, vattnet rinner inte från vasken, blir stopp när vi spolar toaletterna, när vi duschar blir det fullt med vatten. Vi ringer snabbt rörläggaren och han misstänker att det blivit stopp i avloppsrören. Vi ringer in spolningsjouren och när de väl är inne med kameran ser man att varken avloppsrören eller rören för dagvatten är ej inkopplade...ren katastrof. Vi kunde alltså inte använda vattnet till vårt helt nya hus på 20 timmar. Allt de gör är att skylla på varandra. Men det slutar inte här.

Dagen efter hade vi beställt installation av kamin av ett företag och när de är uppe och sågar ser man takstolen mitt på hålet....snabbt kunde det konstateras att hantverkarna inte följt konstruktionsritningarna. Nu måste man åtgärda detta. Vi har nu varit i en två veckor med ett hål i taket och företaget vägrar rätta till detta förrän vi betalat en del av beloppet som vi håller inne med. Hantverkarna har alltså brustit med sina egenkontroll.

Jag betalade 17.500 för bärlager vart jag ska ha uppfarten och framför huset när grunden lades, under byggets gång förstörde man all bärlager och fyllde det med matjord. Man har försökt åtgärda detta men det är fortfarande en del jord. För två månader ville jag att de skulle åtgärda detta eftersom jag ville börja fixa min tomt men hela tiden har man skjutit på detta vilket resulterar till att min planering av tomt måste skjutas fram, vilket inte är så kul nu när vi går mot kallare väder. Företaget säger att detta inte ingår i entreprenaden och ligger därmed utanför entreprenadkontraktet vilket vi anser inte är okej. Det är deras underentreprenörer som förstört bärlagret och det är logiskt att de ska rätta till felet.

Vissa punkter i besiktningen kan man inte direkt åtgärda, exempelvis så konstaterade besiktningsmannen att vattenledningarna (tillförsel till värmepumpen och till vattenfördelaren) ligger 1/3 in i väggen, vilket är stridande mot gällande branschregler


Vill även nämna att det är totalentreprenad.

Mina frågor är:

Är det logiskt att ansvaret ska ligga på entreprenaden att rätte till badrummet då de undersökte och mätte och gav mig OK?

Bör man inte få kompensation för den stora missen med avloppen och att vi inte kunde i princip bo i vårt nya hus i över 20 timmar? Kanske från försäkringsbolaget?

Vad kan det kosta att åtgärda taket? Man måste förstärka takstolen där rören till kaminen ska vara, det görs inte direkt på en eftermiddag. Vad blir konsekvenserna för företaget för att de brustit med sina egenkontroller?

Har jag rätt att kräva avdrag för rören som strider mot branschreglerna?

Enligt kontraktet är det bara ett kontrakt vi har skrivit på (ABS 18). När det gäller elen köpte vi in egna spottar och ville att de skulle göra arbetet. Det är ÄTA på 500 kr/timme. Helt plötsligt får vi en faktura från elbolaget och inte från företaget som ALLA andra fakturor. Jag ber att elföretaget ser till att byggföretaget skickar den här fakturan från sitt namn. Jag får till svar att det blir en prisökning på 10% på fakturan om jag ville att fakturan skulle gå via byggföretaget. Har de rätt att göra så? Företaget och deras underentreprenader får väl ordna fakturorna med sig själva. Jag har skrivit bara ett kontrakt och bör få faktura från bara ett ställe, i det här fallet företaget. Jag kanske har fel?

Vi är överens om att de ska rätta till felen som är i besiktningsprotokollet inom två månader. Vad sker om de inte gör det? Är det rättsligt som gäller?

Vi känner att vi kommer gå den vägen och företaget kommer inte komma långt om vi skulle gå den vägen.

Jag är väldigt tacksam för rådgivning.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Klart att entreprenören är ansvarig.

När det gäller ÄTA tillägg så är det normalt med 10% påslag från underentreprenör genom huvudentrepenören.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, entreprenörspåslag är normalt. Men om du betalar direkt till elfirman så är det ett avtalsbrott mot totalentreprenör. Entreprenören har monopol på alla arbeten medan entreprenaden pågår. Elfirman gör sig (troligen) också skyldig till avtalsbrott mot entreprenören.

Ett problem om du betalar direkt till elfirman, så tappar du finessen med totalentreprenad. Entreprenören kan skylla i princip alla fel och olyckor som någonsin har inträffat på din och elfirman egna konstruktion med spottar. ”Det fattar väl vem som helst att vi var tvungna att sätta takstolen på fel ställe för att du beställde spottar”.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Steeldragon
Om de fixade problemen med rören på 20 timmar är det kanske inget att klaga på. Hade det tagit 20 dagar hade det varit en annan sak. Med det sagt är det givetvis otroligt dåligt av dem.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
@hempularen har entreprenören monopol på arbeten? Är det stipulerat i ABS 18? Har aldrig sett detta.

Badrum: Entreprenören ansvarar för fel på badrum pga tillgänglighet.
20 timmars kompensation: Kan ni påvisa att ni lidit ekonomisk skada kan ni kräva skadestånd, prova att dra av skadan mot slutregleringen. Men fokusera på att få allt avhjälpt istället. det kan komma mer problem och har ni dragit av pga detta kommer nog inte entreprenören tillbaka för framtida avhjälpande.
Taket: Svår fråga, blir det inte billigare att dra rökkanalen runt takstolen? (om det går och är tillåtet). Vet ni om felet är alvarligare än att stolen är i fel läge. tex är alla stolar fel? är cc avståndet fel till nästa stol? Brista i egenkontroller kan ge konsekvenser vid ev juridisk tvist då detta påvisar vårdslöshet. i övrigt finns ingen sanktion.

Bärlager: Om ni köpt arbetet av totalisen är det likställt arbete och ingår i entreprenaden och skall åtgärdas av totalisen. Om ni köpt detta ingår det i entreprenaden men inte i ursprungskontraktet vilket inte är relevant.

Spottar: har ni fått skriftligt pris från totalisen 500kr/h då är det priset som gäller och ni skall få fakturan från totalisen, ni har intet avtal med elisen. (eller?). de ha ingen rätt till 10% om totalisen har gett dig ett á-pris (500kr/h).

Avhjälpande: Om inte E avhjälper inom 2 månader. Håll inne med betalning. Detta gäller tills allt är färdigställt. Betala inget mer, E kommer tjata om att ni skall släppa pengar men betala endast efter att de är klara med felen. Det finns inget att göra om de inte avhjälper i tid förutom att hålla inne med pengarna. Ni har givetvis rätt att avhjälpa på E:s bekostnad efter 2 månader men det är bättre om ni kan tvinga E att ombesörja detta. (regleras i ABS 18) Du bör läsa detta!
 
  • Gilla
Hus86
  • Laddar…
Om vi tittar på felen:

1. duschväggarna. Här antar jag att det bör räcka att tillfälligt montera ned väggarna, och sedan sätta tillbaka dem så fort du fått slutbevis från kommunen. Det är inte förbjudet att ändra sådant i ett badrum. Eftersom du har flyttat in, så antar jag att du har fått slutbevis?

2. Avloppet. Oerhört klantigt av firman. Men de verkar ju ha åtgärdat skyndsamt. Formellt har du inte rätt till ersättning annat än för verifierbara extrakostnader (och jag är inte säker på att man har rätt till ens det, efter att huset genomgått en godkänd slutbes.).

3. Takstolen. Svårbedömt. OM det i ritningar och beställning klart framgick att det var meningen att vara förberett för en kamin. Och man sedan gjort fel så att huset inte är förberett för kamin. Då har de inte levererat vad som är avtalat.

Om det inte var avtalat att kamin skulle installeras där, så är detta en avvikelse som troligen är helt OK, avtalsmässigt. Detta givetvis under förutsättning att takstolarna fortfarande uppfyller konstruktionsberäkningarna. Jag kan tänka mig att entreprenören kan vara tvungen att bekosta reviderade konstruktionsberäkningar om man inte följer konstruktionsritningen.

4. jag är med på att de kört sönder ditt bärlager, men jag förstår inte var matjorden kommer ifrån? Ingick matjord i entreprenaden? Om det "bara" handlar om att de kört sönder ditt bärlager, så ligger det troligen på dig ansvarsmässigt. Oftast finns det klausuler om att du som beställare ansvarar för att det finns framkomlig väg till bygget.

Att vattenledningar ligger 1/3 in i väggen (hur kunde bes. mannen bedöma det?). Är inte nödvändigtvis i strid med branschreglerna. Det viktiga är att det skall vara mer isolering mot utsidan, än mot insidan.

Temperaturen inne i väggen ändras linjärt med avståndet till utsidan. Så om du har 20 grader inomhus, och -30 utomhus. Då är skillnaden 50 grader, en 3e del in i väggen är temperaturen då 20 - 50/3. Vilket fortfarande inte är minusgrader.
 
  • Gilla
[SH] och 3 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
@hempularen har entreprenören monopol på arbeten? Är det stipulerat i ABS 18? Har aldrig sett detta.
Jag vet att det brukar hävdas. Tittar man i bilagan till ABS 18 kontraktet, Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader - ABS 18: paragraf 7.
" Entreprenören är ensam behörig att leda entreprenadens utförande."

Det innebär att ingen annan får tillträde till arbetsplatsen, och ingen annan får utföra byggnadsarbeten inom entreprenadsområdet. Längre ned i samma paragraf hanteras frågan om tillträde för besiktningar.

Det är ju dessutom ganska logiskt. Antag att idag skall entreprenörens snickare sätta gipsskivor i taket. Elektrikern stoppar dem, "vi skall montera spottar, ni får komma tillbaka med gipsskivorna i övermorgon". Då har ju extraarbetet inneburit en störning för entreprenaden. Skulle det bli många sådana störningar typ "min köksfirma skall montera kök i nästa vecka", "min målare skall sätta tapeter i sovrummet imorgon" osv. Så blir det nästan omöjligt för entreprenören att göra sitt arbete.
 
  • Gilla
Hus86 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag vet att det brukar hävdas. Tittar man i bilagan till ABS 18 kontraktet, Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader - ABS 18: paragraf 7.
" Entreprenören är ensam behörig att leda entreprenadens utförande."

Det innebär att ingen annan får tillträde till arbetsplatsen, och ingen annan får utföra byggnadsarbeten inom entreprenadsområdet. Längre ned i samma paragraf hanteras frågan om tillträde för besiktningar.

Det är ju dessutom ganska logiskt. Antag att idag skall entreprenörens snickare sätta gipsskivor i taket. Elektrikern stoppar dem, "vi skall montera spottar, ni får komma tillbaka med gipsskivorna i övermorgon". Då har ju extraarbetet inneburit en störning för entreprenaden. Skulle det bli många sådana störningar typ "min köksfirma skall montera kök i nästa vecka", "min målare skall sätta tapeter i sovrummet imorgon" osv. Så blir det nästan omöjligt för entreprenören att göra sitt arbete.
Ditt resonemang innebär att delad entreprenad är omöjlig. det du hänvisar till är att " "Entreprenören är ensam behörig att leda entreprenadens utförande." är tydligt att det rör just entreprenaden. I detta fall verkar inte spottar ingå i entreprenaden vilket då inte ens är aktuellt.
Givetvis finns problem med samordning av arbete men det går att hantera på flera sätt.
Nu förefaller det som at TS har köpt tjänsten at totalisen men det finns inget monopol på arbeten utöver avtalade kontraktsarbeten.
 
  • Gilla
Hus86
  • Laddar…
Fråga ang takstol vattenledning och bärlager:

takstol, det stämmer nog som hempularen skriver att finns inget konstruktionsfel och ni inte hade redovisat placeringen av kamin kan det vara svårt att kräva entreprenören för detta. Men det är viktigt att ni kräver att ansvarig konstruktör lämnar signerat utlåtande om att ändringen är ok konstruktionsmässigt då konstruktionen är vital för husets hållfasthet.

Vattenledning, Vad är felet utöver att det inte är enligt branschregler? Har KA påtalat risk e.d, vad säger besiktningsmannen? bedöms felet som ringa, då bedömer jag att det inte finns något att kräva.

Bärlager, Bärlagret ingår i entreprenaden om det är köpt at totalisen och skall överlämnas i fackmässigt skick alt som avtalat. Ev rätt till farbar väg gäller normalt om det är avtalat fram till fastigheten. Har tomten besiktigats? Om ja vad säger utlåtandet om bärlagret? Om nej, meddela entreprenören skriftligen att det är fel, ni har rätt att påtala fel 6 månader efter besiktningen (jag tror det är 6 månader).
 
  • Gilla
Hus86
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, entreprenörspåslag är normalt. Men om du betalar direkt till elfirman så är det ett avtalsbrott mot totalentreprenör. Entreprenören har monopol på alla arbeten medan entreprenaden pågår. Elfirman gör sig (troligen) också skyldig till avtalsbrott mot entreprenören.

Ett problem om du betalar direkt till elfirman, så tappar du finessen med totalentreprenad. Entreprenören kan skylla i princip alla fel och olyckor som någonsin har inträffat på din och elfirman egna konstruktion med spottar. ”Det fattar väl vem som helst att vi var tvungna att sätta takstolen på fel ställe för att du beställde spottar”.
Precis det jag menar. Jag har skrivit ett kontrakt och alla fakturor anser jag bör gå från firman. Men de vill lägga ett påslag på 10% nu när jag kräver att fakturan ska gå via entreprenaden.
 
H Hus86 skrev:
Precis det jag menar. Jag har skrivit ett kontrakt och alla fakturor anser jag bör gå från firman. Men de vill lägga ett påslag på 10% nu när jag kräver att fakturan ska gå via entreprenaden.
Det är inte de som lägger på 10%, de måste ju mena att TE kommer att lägga på 10% vilket är normalt. Det gör de på alla andra underentreprenörsfakturor också, bara att du inte behövt diskutera det.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Hemmakatten
Kan väl inte stämma? Det är huvudentreprenören som lägger på 10(-15) % som avser administration och garantin gentemot kund.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Tack för alla svar.

När det gäller taket så har konstruktören ritat på det sätt och tagit hänsyn till kaminen.
Så som byggarna har placerat takstolarna ska det inte vara någon risk för taket. Entreprenaden visste att vi skulle ha kamin då vi har förberett det i plattan. Även hantverkarna visste om det. Det är dessutom med med i ritningarna. Anledningen till att de placerat takstolarna som de gjort är för att det ska snyggare ut utifrån. Varför följer man inte bara ritningarna istället för att köra sitt eget race? Här har man också slarvat med sina egenkontroller. Någon som har en aning på vad det skulle kosta att åtgärda taket?

Vi har köpt bärlagret av entreprenaden. Anledningen till att de kommit mycket jord på lagret är för att företaget har andra projekt och ville ha någonstans att dumpa jorden och lyckades göra det på bärlagret. Ägarna var fyförbannad på sin anställd som lyckades med den här bedriften. När deras underentreprenad gjorde plattan frågade entreprenaden om vi var intresserad över bärlager, vilket vi var, så frakt och allt ingick i priset.

När det gäller elen så stämmer det att vi har fått ett skriftligt pris från totalisen. På kontraktet står det 500kr/h. Utöver arbetet fakturerade dom oss för lite kablar.

När det gäller badrummet så är det nog svårt att bara montera ner väggen, det är kaklat, reglat, gipsat, tätskicktat osv. Vi har fått interimistiskt slutbesked från kommunen till det att visa punkter måste kompletteras, bland annat badrummet.

När det gäller vattenledningarna så sa besiktningsmannen att de inte var godkända. Står så här på besiktningsprotokollet. "Vattenledningar (tillförsel till värmepumpen och till vattenfördelaren) ligger för nära väggen stridande mot gällande branschregler". Meningen är att man ska komma runt rören och göra det rent och det kan man inte i det här fallet då det är en del är inne i vägen.

Bifogar lite bilder.
 
  • Takdetalj med lutande röranslutning och öppning mot en tegelvägg, som relaterar till byggprojektets frågor om takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningar nära vägg, strider mot branschregler, dålig åtkomst för underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningar nära väggen som inte uppfyller branschregler, svårighet att rengöra runt rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med beige kaklade väggar och golv, glasduschvägg och en vit toalettstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MÅSTE toastolen stå ortogonalt?
Går den vrida lite till höger för att få bättre plats?
(Jag har en som står lite snett och en som står 45 grader i ett hörn)

Protte
 
  • Gilla
Hus86
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
MÅSTE toastolen stå ortogonalt?
Går den vrida lite till höger för att få bättre plats?
(Jag har en som står lite snett och en som står 45 grader i ett hörn)
Protte
Jag har ingen aning. Det kanske går men tror inte det uppfyller tillgänglighetskraven.
 
  • Ett minimalt badrum med kaklade väggar och golv, en toalettstol i centrum och ett litet fönster högt upp på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.