Hej!

Tänkte göra en takhängade klädstång från taket. Tänk ett U i stålprofil/kopparrör. Problemet är att det är gipstak och det endast blir två fästpunkter. Är osäker på om det är en regel ovanför där jag tänkt, troligtvis inte. Så två gips expander per sida, orkar de 20-30 kg.

Funkar det eller blir det för tungt för gips?
 
S
Det blir för tungt tror jag... gipsen håller inte när hålen & pluggen är rakt ner... Försök hitta en regel?
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Skulle verkligen avråda från att göra det utan en regel.
Draghållfastheten på en expanderplugg är betydligt mindre än skjuvhållfastheten.
Räkna inte med mer än 15kg.

Dessutom tror jag att du kommer få ytterligare ett problem även om du håller dig under pluggens hållfasthet, om du belastar gipsskivan med så stor vikt under en längre tid kommer den nog att börja bukta även om den håller.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Vet du vad som finns bakom gips? Jag gillar iden, jag har en hel takhängd bokhylla men där fanns det någon träskiva ovanför gips. Tror jag.
Men om det är bara gips så tror jag inte på det.
 
Kan det finnas glespanel bakom gipsen med CC 30 cm? Då har du något att skruva i.
 
Bör nog undersöka ev regel verkar det som.
Hur söker man detta på bästa sätt för minsta overkan?
 
Gipsen är ju skruvat i någonting. Leta efter skruvskallar med en stark magnet.

Sitter inte trät där du vill ha det så kanske det går att måla en plywoodskiva och skruva upp att sedan fästa stången i.
 
Har kollat med magnet nu och det verkar vara någon form av metallskena ovanför gipsplattorna med cc30. Vågar man fästa i dessa?
 
Är du säker att det inte är skruvskallarna du märker av bara?
 
Ja den går konstant från vägg till vägg, kan dra magneten hela vägen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.