Hej!

Har några sprickor i vår putsade fasad, sprickorna sitter främst kring fönster samt altandörr. (Se bilder).

Vad gör man åt dessa? Måste de lagas omgående? Går det att spackla o måla eller vad gör man? Förmodar att sprickorna beror på sättningar.


Sprickor i putsad fasad kring fönsterkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i en beige putsad fasad vid kanten av ett vitt fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka längs kanten på en putsad fasad vid fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikal spricka i putsad fasad runt fönster med metallhandtag i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Jag kan ha fel, men det ser ut som att huset/fasaden är äldre än fönsterdörren och fönstret.
Om så är fallet, är det nog ilagningen efter montaget som spruckit, bruket har fäst bättre på karmen än befintlig puts och vid träets naturliga rörelser har det slitit isär skarven på sina håll.
Alternativt att man använt fel typ av bruk i lagningen.

Ser inte ut som typiska sättningsskador, enligt min lekmannabedömning.
 
D
Trä rör sig, puts gör det inte. Därav sprickorna. Man brukar komma runt det genom att skära en liten spalt runt karmar o dylikt och dra med mjukfog. Alt lite tjockt med färg
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Ok! Så bara att putsa om som gäller? Går inte foga o måla eller liknande? Vet inte om jag vågar ge mig på att putsa om det själv nämligen.

Vad kan det kosta att få en murare till att fixa detta? Det är 1-2 sprickor vid 4 fönster och en altandörr.
 
D
Mja, du kan lägga på lite övermålningsbar fog om du vill, det kommer antagligen synas lite. Ser ut som att putsen inte är skurad utan bara borstad med en pensel så är nog inga konstigheter om du vill göra det själv.

Ska du ha dit en murare är det nån stans mellan 4-8 timmar med resa o knacka bort det gamla bruket och dra på nytt. Västsverige kostar det 450-500 kronor timman. Så med material och mellan tummen och pekfingret nånstans 2-4000 kronor.
 
Det där tror jag du fixar själv. Det verkar inte vara ett jättesynligt ställe, så ett utmärkt ställe att prova på. Det är inte så dumt att kunna göra smålagningar själv när man har putsfasad. Annars är man i händerna på hantverkare vid minsta skitgrej. En säck putsbruk handlar om hundralappar.
 
  • Gilla
Loxau och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Det där tror jag du fixar själv. Det verkar inte vara ett jättesynligt ställe, så ett utmärkt ställe att prova på. Det är inte så dumt att kunna göra smålagningar själv när man har putsfasad. Annars är man i händerna på hantverkare vid minsta skitgrej. En säck putsbruk handlar om hundralappar.
håller med bakterie på denna.. du kommer ha stor nytta av att kunna underhålla fasaden själv (åtminstone mindre skador/sprickor).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.