Hej!

Nu är vi i slutskedet av vårt IKEA-köksbygge.

Rant: Äntligen. Vilken pina alltså, att det skulle bli ett så stort projekt hade jag ingen aning om. En prövning för 1. relationen. 2. plånboken. 3. beslutsfattande-förmågan. Nästa gång jag renoverar är jag rik och tar det dyraste alternativet där man slipper va delaktig, hyr en annan lägenhet i tre veckor och bara lutar mig tillbaka. Annars får det va! Kan vara en fördel att hitta hantverkare som faktiskt byggt ikea-kök förut också... ;) /rant

Så till problemet. Allt är klart, fläktkåpan ska bara på fläkten, men såklart har ingen berättat för mig att eluttaget inte kan sitta centrerat bakom kåpan för då kan tub-fan inte få plats utan att skava mot sladden. Såklart. Att det sen behövs en aluminium-tub när man har kolfilter är mig veterligen ett mysterium. Men men, IKEA talks, I follow. Bild:
En person som håller i en flexibel köksfläktskåpa som inte får plats p.g.a. ett centralt eluttag på en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök med omonterad fläktkåpa och framträdande silverfärgad ventilationstub mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så! Elektriker-räkningen är redan skyhög och helst vill vi slippa lägga mer pengar på att få hit dom igen. Men måste vi så gör vi det såklart. Men innan dess, kanske någon vänlig själ här kan berätta för mig om det är en enkel sak att lägga till ett uttag bredvid det befintliga, så att tuben kan få lite välbehövd andrum i fläktskåpet. Är det kanske något man kan göra själv till och med.

Tack på förhand
 
Synd att det inte var ett infällt uttag då hade allt förmodligen fått plats, hur kommer kabeln in till ditt nuvarande uttag?
 
Byt stickproppen till en sån med vinkel?
 
  • Gilla
Pottefix
  • Laddar…
J joeljons skrev:
är [det] en enkel sak att lägga till ett uttag bredvid det befintliga
Det är en enkel sak som många kan göra själva. Det är dock inget du får göra själv.
 
I Intresserad22 skrev:
Byt stickproppen till en sån med vinkel?
Tänkt den tanken, hantverkaren tror inte det skulle funka. Det ser rätt tight ut tycker jag med, om du kollar andra bilden. Å andra sidan, luften kan väl komma förbi ändå? Kanske är det den enklaste lösningen.
 
Verkar så att du har ingen kopplingsdosa bakom uttaget. Enklaste sätet är att lägga en utanpåliggande dosa som bygger ca 2-2,5 cm istället för uttaget som bygger tillsammans med stickproppen ca 5-6 cm.
Då kan man fast ansluta fläkt i dosan eller tom dra kabeln åt sidan och sätta upp ett utanpåliggande uttag.
Oavsett att det är ett himla enkelt jobb gäller det en fast installation och en behörig elektriker krävs tror jag, men inte 100% säker på det.
 
  • Gilla
S_B_O och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Synd att det inte var ett infällt uttag då hade allt förmodligen fått plats, hur kommer kabeln in till ditt nuvarande uttag?
Ja, synd. Skitsynd att det hunnit sättas kakel också. Synd att varken hantverkaren, IKEA eller elektrikern kunde ha nämnt en sådan ska också.
 
Jag skulle nog byta till en vinklad stickpropp och sedan deformera röret såpass att det får plats. Gissar att det ska på nån kåpa som är såpass tight att röret inte kan va lite krökt?
 
  • Gilla
joeljons och 1 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Jag skulle nog byta till en vinklad stickpropp och sedan deformera röret såpass att det får plats. Gissar att det ska på nån kåpa som är såpass tight att röret inte kan va lite krökt?
Blir nog att testa det. En farhåga jag har är att det kan börja dåna som fan ifrån fläkten då bara. Äh, värt att testa. Sen elektriker.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
J joeljons skrev:
Blir nog att testa det. En farhåga jag har är att det kan börja dåna som fan ifrån fläkten då bara. Äh, värt att testa. Sen elektriker.
Borde inte påverka fläkten.
 
  • Gilla
joeljons
  • Laddar…
Tack för alla snabba svar, trevligt att få er input och era tankar!
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
J joeljons skrev:
Hej!

Nu är vi i slutskedet av vårt IKEA-köksbygge.

Rant: Äntligen. Vilken pina alltså, att det skulle bli ett så stort projekt hade jag ingen aning om. En prövning för 1. relationen. 2. plånboken. 3. beslutsfattande-förmågan. Nästa gång jag renoverar är jag rik och tar det dyraste alternativet där man slipper va delaktig, hyr en annan lägenhet i tre veckor och bara lutar mig tillbaka. Annars får det va! Kan vara en fördel att hitta hantverkare som faktiskt byggt ikea-kök förut också... ;) /rant

Så till problemet. Allt är klart, fläktkåpan ska bara på fläkten, men såklart har ingen berättat för mig att eluttaget inte kan sitta centrerat bakom kåpan för då kan tub-fan inte få plats utan att skava mot sladden. Såklart. Att det sen behövs en aluminium-tub när man har kolfilter är mig veterligen ett mysterium. Men men, IKEA talks, I follow. Bild:
[bild]
[bild]

Så! Elektriker-räkningen är redan skyhög och helst vill vi slippa lägga mer pengar på att få hit dom igen. Men måste vi så gör vi det såklart. Men innan dess, kanske någon vänlig själ här kan berätta för mig om det är en enkel sak att lägga till ett uttag bredvid det befintliga, så att tuben kan få lite välbehövd andrum i fläktskåpet. Är det kanske något man kan göra själv till och med.

Tack på förhand
Vem har planerat uppsättningen av fläkt och uttag?
 
J
Tror det ska mer till för att det ska dåna om röret bara för att du deformerar. Jag har ett mjukt alurör som är böjt och självklart är det lite skavanker där. Har inte märkt något ljud alls
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.