Mikael_L
Japp, du har bra grejer där.

Börja med fluken (gula) och ta en skarvsladd som du drar från något jordat uttag någonstans i huset och så mäter du mellan jordblecket i skarvuttaget och mot diskbänken, resp diskmaskinens metallhölje.

Mät med mätområde spänning (V).
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
anders07 anders07 skrev:
Den gula kan du använda. Ställ den på VAC eller V~ och mät mellan kranen och brödrosten.
Vilken prob (röd eller svart) du sätter var spelar ingen roll.
T5 ställer automagiskt in AC resp DC, när man mäter ...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Har ni jordfelsbrytare som fungerar? I så fall är det inte farligt.

Jag misstänker att det finns mindre spänningsskillnader, exempelvis pga flytande lågspänning. Inte ovanligt med datorer exempelvis. Troligen pga att vatten och el är jordade på olika ställen.
 
Finns fler som har samma problem, finns säkert en del matnyttigt hur ni ska mäta i dessa filmer från Svanströms.
å så del 2:
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 1 till
  • Laddar…
På den tiden jag hade modem så hade jag ofta runt 220V mellan jord och chassit på datorn då datorn inte var jordad. När man sedan kopplade in modemet så fungerade det inte då 220V skulle jordas via telenätet. Vände man då på datorns stickpropp i eluttaget så fungerade det...

Man fick rätt kraftiga stötar, men det är ju ofarligt då det är genom lågspänning en som flyter.
 
Det står 29 AC eller 30 AC.
 
  • Multimeter visar 30 AC vid test av vattenkran, verktyg och brödrost i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som håller en digital multimeter som visar 29 AC inne i en öppen diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillräckligt för att få en stöt, men ofarligt.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Nu är den intressanta frågan - varför?
 
Även fläkten och extrablandaren/diskho ger utslag på 30 AC.
 
Nu kan man börja felsöka på riktigt. Koppla ur de mest misstänkta källorna. Tvättmaskin, diskmaskin, elpanna osv.

Möt sedan mellan brödrosten och vattenkran en igen. (Brödrosten skall förresten inte stå så där nära vatten, det finns en orsak till att brödrostar och hårfönar tar död på folk i filmer). Fortfarande 30V?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Om man mäter mellan diskmaskin och brödrosten?
 
Mikael_L
Då kan du mäta motstånd (Ω) mellan jordblecket i skarvsladden och mot DM hölje.
Passa och på att också mäta spänning (V) mellan jordblecket i skarvsladden och DM samt diskbänk.


Men gör detta nu, dra fram en skarvsladd (ifrån ett jordat uttag), ty diskbänk osv är ingen referens vi vet något om. Men jordblecket i ett korrekt inkopplat jordat uttag är en bra referens, så vi vet vad vi verkligen mäter.


Troligast är spänningen på brödrostens hölje och DM den rätta jordreferensen, men jag tycker att man gärna dubbelcheckar på det vis jag beskriver, dvs ta en förlängningssladd från något annat ställe i huset.
Antar vi fel här och nu, kommer vi leta i ett stickspår ett tag, för att sen få börja om.
 
  • Gilla
Mick13 och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi får även en stöd när vi vidrör brödrosten och vår extrablandare samtidigt. Extrablandaren sitter i samma kök men 3 meter ifrån diskmaskinen.
Måste brasklappa mot att använda händerna som spänningsprovare. Gör inte det! oavsett så är det läge att med försiktighet undersöka vidare. Potentialer i kök på det här sättet måste man reda ut.
 
  • Gilla
Destrier och 7 till
  • Laddar…
Ok, vi ska testa senare. Kan inte slå av strömmen just nu för jag håller på att flytta innehållet i en dator till en annan och vill inte avbryta det.

Tack för all hjälp hittills, återkommer!
 
När jag drar ut strömsladden till diskmaskinen så sjunker spänningen mellan blandare och brödrost (och mellan blandare och fläkt) från 30 till 25 AC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.