J jonaserik skrev:
Jepp bara säg till att det är en unionkoppling för cirkpump med klämring 22 och 1 1/2 tum gänga så har hen två med sig, som jag nämnde byt båda, kanske 20 min extra för det
Okej, får hoppas någon har tid i morgon bara. Annars blir det jobbigt!
Undra om dom inte kanske kan byta fler slangarna samtidigt.
 
K
Sätt unionkoppling utan avstängning och komplettera med "riktiga" kulventiler på varsin sida.
För mig en gåta hur dessa med inbyggd avstängning fortfarande är gångbara i branschen, alla vet att dom är behäftade med läckage förr eller senare.
 
Oavsett så skall spåret i ventilen stå helt vertikalt, dvs i linje med röret. På bilden är ventilen den manövrerar delvis stängd.
 
En IVT av äldre slag, då kan slangarna ha skit/mangan i sig, brukar fastna i kopplingarna och inte fel att byta samtidigt. det är lite special med slangarna, vinklar på dom för att kunna koppla in och några sådana har inte röris i fickan, finns här https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-greenline-ht-plus-c9.html Passa på att rengöra filtret samtidigt
 
Kopplingarna bytta, övre och undre och så även pumpen! Den satt verkligen stenhårt fast i skruven. Han visade mig och hur mycket jag än tog i så gick det ej att rubba skruven. Flex slangarna hade dom ej hemma så dom får jag byta själv någon dag. Men allt verkar fungera än så länge. En sten har nu fallit i från bröstet :)
 
En vecka efter reperation och inga felmeddelanden. Men jag tycker pumpen brummar högre nu än tidigare även när den ej producerar varmvatten? Varför gör den det tro? Tycker även den kör igång oftare nu än tidigare.
 
G Ganescha skrev:
En vecka efter reperation och inga felmeddelanden. Men jag tycker pumpen brummar högre nu än tidigare även när den ej producerar varmvatten? Varför gör den det tro? Tycker även den kör igång oftare nu än tidigare.
Kompressorn låter mer när den jobbar med högre tryck för att producera varmare vatten.
Den nya cirkulationspumpen, har den samma kapacitet som den gamla och kör du den på samma hastighet som den gamla?
Alternativt kan kompressorn vara på gång att gå sönder. Då låter dom mer och ger sämre effekt.
Eller så är det bara inbillning.
 
Hur såg slangarna ut invändigt, gick det att se, vid byte av pumpen kan en del skit lossnat och täppt till med mindre flöde som följd. Kolla temperaturena på in och ut från VP vid värme till till huset, inte större diff än 10 C.Då VV görs kan den vara mera
 
J jonaserik skrev:
Hur såg slangarna ut invändigt, gick det att se, vid byte av pumpen kan en del skit lossnat och täppt till med mindre flöde som följd. Kolla temperaturena på in och ut från VP vid värme till till huset, inte större diff än 10 C.Då VV görs kan den vara mera
Slangar? Ser helt klart ut kopparrör.
 
GoC GoC skrev:
Slangar? Ser helt klart ut kopparrör.
Det finns slangar inkopplade och på gamla IVT så har dom en förmåga att sätta igen sig, allrahelst om dom böjes i avseende på annat arbete, Det känns rätt bra om man tar i dom och böjer lite. stela samt kan knastra och tid att byta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.