Vi har en helintegrerad Miele diskmaskin och sedan några dagar tillbaka får man en elektrisk stöt när man vidrör den rostfria ytan runt instrumentpanelen. Är det någon som vet vad som kan ha hänt och om man borde vidta några åtgärder?

Öppen helintegrerad Miele diskmaskin med synlig rostfri yta och instrumentpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Jag får även en elektrisk stöt men när jag vidrör ytan som är runt där man lägger in diskmedlet. Stöten uppstår bara (tror jag) när jag håller med andra handen på diskbänken, vilket jag normalt gör när jag böjer mig ner.

Jag upplever inte att stöten är särskilt stark men det är ändå ingen trevlig upplevelse.
 
  • Gilla
strikeman
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle först av allt kontrollera ifall skyddsjorden var ordentligt ansluten.

Och den första testen skulle vara att dra fram DM, och med mitt instrument mäta kontinuitet mellan skyddsjord i stickproppen och metallen där du får en stöt.
Och nästa mätning mellan nolla och skyddsjord i vägguttaget.

Verkar detta OK, så blir det att fundera vidare.
 
  • Gilla
Niburu och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är intressant att ni två för en dialog er mellan här på forumet, jag har sett det någon gång förut också. :D ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Pen och 22 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är också en bra sak att kolla, mäta spänning mellan diskbänk och ett jordstift i något vägguttag.


Har ni något elektrisk mätinstrument tillgängligt?
 
Den behöver inte ens dras fram. Mät mellan diskmaskinen och ett annat uttags skyddsjord. Det ska vara låg resistans.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Rätt där.
En bra allra första test, visar det sig vara brott på skyddsjorden så mäter man som jag skrev, för att kolla om felet är i maskinen eller i huset.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
@Mikael_L, snälla låtsas som vi inte kan något (vilket är sant i detta fall) och försök förklara en gång till. Kan vi göra något själva. Eller borde vi ta maskinen ur bruk tills någon annan kollat på den? Eller ska vi inte bry oss om det?
 
Mikael_L
Har ni något mätinstrument?

Jag anser att det bör kollas upp.
Jag tror inte att det är någon överhängande fara av typen att maskinens hölje är strömförande med 230V, ty det blir en såpass otäck stöt att ni inte ens funderat på ifall det måste göras något.

Men saknas skyddsjord är det ett fel som kan leda till allvarligt tillbud ifall ytterligare ett fel inträffar.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Om ni har tillgång till en multimeter kan ni mäta som föreslagits.
 
Det finns ju två möjliga felkällor här. Antingen är diskmaskinen strömförande, eller diskbänken.

Om diskmaskinen tappat sin jorgörbindelse, så kan man få en mindre stöt pga. Avstörningsfiltret, det har kondensatorer som skall leda radiostörningar mot jord. De släpper igenom svaga strömmar även vid 50 Hz. Ofarligt. Man kan givetvis ha ett rent isolationsfel som kan leda stora drömmar via maskinens hölje. Livsfarligt, jordfelsbrytaren bör då rädda liv (om den fungerar?

I princip krävs det trippelfel för att bli farligt.

Men om varmvattenberedare inte är kopplad över jordfelsbrytare (vanligt), och du får isolationsfel i beredaren (vanligt) så kan diskbänken bli strömförande. Livsfarligt.
 
  • Gilla
Macarus och 3 till
  • Laddar…
Vi hade en liknande grej här men då var det spa badet och en utelampa som gav stötar. Jag hade då runt 30-35V mellan jord och de strömförande grejerna.
Efter långt och mycket sökande visade det sig vara en halogenstrålkastare med inbyggd transformator på 85V som gav ström ut i marken och eftersom strömmen kom på sekundärsidan på transformatorn bröt inte jordfelsbrytare.
Fundera om ni har kopplat in något nyligen eller om det finns något med transformator (som har kontakt med jord) annars kan det ju vara diskmaskinen också men då borde ju jordfelsbrytaren lösa ut så kontrollera den (som någon redan föreslog här ovan).
Ett första test är att slå av jordfelsbrytaren och se att då diskmaskinen blir strömlös. Blir den inte det så sluta använda den direkt och slå av säkringen till den!
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Vi får även en stöt när vi vidrör brödrosten och vår extrablandare samtidigt. Extrablandaren sitter i samma kök men 3 meter ifrån diskmaskinen.
 
  • En person vidrör en brödrost och en köksblandare samtidigt i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Destrier
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har ni något mätinstrument?

Jag anser att det bör kollas upp.
Jag tror inte att det är någon överhängande fara av typen att maskinens hölje är strömförande med 230V, ty det blir en såpass otäck stöt att ni inte ens funderat på ifall det måste göras något.

Men saknas skyddsjord är det ett fel som kan leda till allvarligt tillbud ifall ytterligare ett fel inträffar.
Jag hittar de här två mätarna men jag vet ej hur de fungerar. Kan jag använda någon av dem?
 
  • Två elektriska mätinstrument på ett ljust trägolv: en strömtång och en spänningsprovare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Den gula kan du använda. Ställ den på VAC eller V~ och mät mellan kranen och brödrosten.
Vilken prob (röd eller svart) du sätter var spelar ingen roll.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.