Vi har sedan vi köpte huset upplevt att det dröjt ganska länge innan det kommit varmvatten i kranarna. Även när man nyligen spolat så har vi upplevt att man måste spola ett bra tag för att få varmt vatten. Idag så upptäckte jag att en fördelare med texten Gbg-JA som jag trodde var till värmesystemet istället är på tappvattnet. Varför har man monterat en sån på kall och varmvatten tro ?
Tidigare har både värmesystem och varmvatten värmts med vedeldad panna.
Kan det varit så att man ville blanda upp det för varma vattnet från pannan ?
 
  • En fördelare märkt Gbg-JA ansluten till rör på en vägg, eventuellt för värme eller tappvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blandar säkerligen inte vattnet. Men den varianten har jag aldrig sett förr.
 
Den blandar inte vattnet. Den fördelaren har jag sett i en del äldre hus. Vartannat rör passerar igenom / förbi.

Troligen är varmvattnet det nedersta röret.
 
Ja det stämmer att det nedre röret är varmvattnet.
Men även om det inte blandar upp vattnet så lär väl varmvattnet kylas när röret går igenom det kalla röret?
 
Det kyler inte spec mycket, är bra fart på vattnet förbi, 4 st Kanske till kök/bad/gästtoalet/ och något mer ställe, Inget ovanligt med sådana, men kan sitta i källare eller under VP eller på sidan om dito, har sett många varianter av detta. Sen det med tid för att få varmvatten kan bero på blandningsventilens inställning, normalt ca 55 C , höjer du till 60 C går det lite fortare men inte mer.
Långa ledningar förstärker tiden med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.