Hej!

Nu börjar det bli dags att dela med mig av mitt nya projekt, nämligen ett husbygge!

Jag har tidigare köpt, renoverat och sålt en lägenhet som ni kan läsa om här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/helrenovering-laegenhet-74kvm-budget-100k.295128/

Jag startar framförallt denna tråden för att ha en dagbok och för att kunna få tips och idéer längs vägen. :)

Jag har under flera års tid letat efter hus utan resultat. Antingen så har det inte varit intressant eller så har det varit alldeles för dyrt med för mycket renoveringsbehov. Detta har gjort att jag mer och mer börjat kika på ifall det är möjligt att bygga ett nytt hus för nästan samma pengar som att köpa ett befintligt och renovera.

Husen som jag har tittat på skulle jag säga ligger i spannet 2-3 miljoner, och då oftast med mer eller mindre renoveringsbehov.

Under hösten 2018 fick jag upp ögonen för ett område med potentiell mark. Markägaren som jag hade kontakt med hade två stycken avstyckade tomter. Det slutade med att jag blev intresserad av båda och under våren 2019 kom vi överens. Därmed tog jag det första steget och blev ägare till dessa på vardera strax under 1400kvm. Det blir en sammanslagning och den nya tomten hamnar på lite drygt 2700kvm.


Huset som jag har tänkt mig är 1,5-plans med förhöjt väggliv där övervåningen lämnas oinredd till en början för att hålla nere kostnaden. Tanken är att snickare ska slå upp huset och göra klart utsidan, isolera och plasta övervåning, regla och sätta skivor på entreplan och sedan tar jag över.

Jag är ensam om att bygga så därför är pengar lite begränsat, i dagsläget så är banken med till 3milj så det har jag som första riktmärke vad det gäller budget. Jag är mycket väl medveten om att det troligtvis behöver ökas på lite men jag har det som första riktmärke.

Fler bilder kommer! :)

// Fredrik
 
  • Gilla
  • Wow
jenny.bygger och 25 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ska bli spännande att följa!
 
  • Gilla
jacobwesterlund och 1 till
  • Laddar…
H
Spännande, mycket bilder uppskattas

Min familj har stuga i krokarna, (N.Grundsund) så där kommer du bo bra när huset står klart! trevligt område
 
Hej!

Jag har till och från i ungefär ett års tid funderat och ritat på hur huset skall se ut och vad det skall vara för planlösning. Jag tycker nu att jag har kommit såpass långt att jag vill dela med mig av mina ritningar för att få tips och idéer. :)

Som planen är nu så är det ett hus i lösvirke med färdigkapad stomme från Derome. Jag har i ett tidigare utkast fått offert därifrån och den tyckte jag låg bra till. Men sedan så får jag även jämföra med vad olika hustillverkare tar för ”mitt hus”.

Arkitektonisk ritning av ett enfamiljshus med måttangivelser och olika fasadvyer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektonisk ritning av ett hus med planlösning och dimensioner, inklusive framtida uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är en bild på ungefärlig placering av huset på tomten, visar även med ett framtida uterum så ni har med det i tanken.

Handritad skiss av en tomtplan med måttangivelser, föreslagen placering av ett hus med garage och uterum, samt en kompassriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu är det fritt fram att komma med åsikter, tips och funderingar. :)

//Fredrik
 
  • Gilla
maximm och 4 till
  • Laddar…
Först och främst, detta ska bli kul att följa!

När jag tittar på dina ritningar så är min första tanke att spegelvända hela den öppna delen (kök, vrum). Dels för att det känns fel att ha dörr till klädvården från vardagsrummet men även för att korta ner rörlängderna på VA. Rent krasst så hade jag även gjort klädvården lite smalare också för att kunna bredda hallen lite, ser väldigt smalt ut som det är mellan wc/klk och trappa. Jag hade nog övervägt att bredda farstun lite också (y)

Och jag förstår att syftet med kökets placering är uterummet, men jag hade verkligen omvärderat det som sagt :thinking:

Sen kökets planering, det är nästan så jag överlåter det till @BirgitS men rent krasst så skulle det verkligen behöva ses över för jag är osäker på att det följer normerna och är inte ergonomiskt utformat som det är nu :)

Sist så handlar det mest om nyfikenhet, men var har du fått fönster måtten ifrån? I regel om man vill hålla nere kostnaderna så kör man på 110cm breda fönster (så brett man kan få in i trä väggar med minsta tänkbara avväxling, bortsett från 50cm brett då förståss) men även höjden? 100cm höga fönster är lågt IMO. Standardmått är M11x13 om jag inte är helt fel på det? :thinking:

Värt att lyfta också kan vara uterummet placering, så som det är inritat på tomtkartan (NÖ) så kommer det bara var morgonsol i uterummet, så jag hade faktiskt övervägt att spegelvända hela huset!
 
  • Gilla
Artemisia och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag instämmer med Jarlsgård.

Först är det nog bra att veta om du bygger för dig själv eller bygger du för att sen sälja. I det första fallet så räcker det med att du trivs men i det andra så måste det passa många.

Jag kan inte förstora upp planlösningen tillräckligt för att jag utan problem ska kunna läsa vad som är vad i t.ex. tvättstugan.
 
J Jarlsgård skrev:
Först och främst, detta ska bli kul att följa!

När jag tittar på dina ritningar så är min första tanke att spegelvända hela den öppna delen (kök, vrum). Dels för att det känns fel att ha dörr till klädvården från vardagsrummet men även för att korta ner rörlängderna på VA. Rent krasst så hade jag även gjort klädvården lite smalare också för att kunna bredda hallen lite, ser väldigt smalt ut som det är mellan wc/klk och trappa. Jag hade nog övervägt att bredda farstun lite också (y)

Och jag förstår att syftet med kökets placering är uterummet, men jag hade verkligen omvärderat det som sagt :thinking:

Sen kökets planering, det är nästan så jag överlåter det till @BirgitS men rent krasst så skulle det verkligen behöva ses över för jag är osäker på att det följer normerna och är inte ergonomiskt utformat som det är nu :)

Sist så handlar det mest om nyfikenhet, men var har du fått fönster måtten ifrån? I regel om man vill hålla nere kostnaderna så kör man på 110cm breda fönster (så brett man kan få in i trä väggar med minsta tänkbara avväxling, bortsett från 50cm brett då förståss) men även höjden? 100cm höga fönster är lågt IMO. Standardmått är M11x13 om jag inte är helt fel på det? :thinking:

Värt att lyfta också kan vara uterummet placering, så som det är inritat på tomtkartan (NÖ) så kommer det bara var morgonsol i uterummet, så jag hade faktiskt övervägt att spegelvända hela huset!
Tack! :)

Jag förstår din tanke med att spegelvända, och jag håller med dig om att det hade blivit bättre mellan klädvård ochkök ist för vardagsrum. Anledningen till att kök och uterum är i den änden är för att i NÖ så är det öppet landskap med utsikt över dalen. I NV har jag granne ca 50m bort så därav placering av garage. Hoppas att det klargjorde lite av mina val. Att bredda hallen lite och minska tvättstugan låter klokt. Köket kan vi återkomma till och jag kan förstora upp den bilden när det är aktuellt.

Vad det gäller fönster så har jag faktiskt inget bra svar på det:rolleyes: Men det låter helt klart som att det behöver ändras, 100cm är ju väldigt lågt... 11x13 låter ju ganska rimligt :)

Hoppas att du förstår uterummets placering med förtydligandet av tomtläget, missade det i förra inläggt.

Tack för dina tankar och idéer ! :)


BirgitS BirgitS skrev:
Jag instämmer med Jarlsgård.

Först är det nog bra att veta om du bygger för dig själv eller bygger du för att sen sälja. I det första fallet så räcker det med att du trivs men i det andra så måste det passa många.

Jag kan inte förstora upp planlösningen tillräckligt för att jag utan problem ska kunna läsa vad som är vad i t.ex. tvättstugan.
Jag bygger för mig själv :)

Tvättstugan behöver egentligen inte innehålla mer än tvättmaskin, torktumlare, vask och förvaring/torkmöjligheter. Värmepanna och inkommande vatten osv blir i garaget.

//Fredrik
 
Redigerat:
BirgitS
Även om du har fin utsikt åt NO så kan du nog vilja ha lättillgängliga uteplatser med sol under eftermiddag och kväll. Som jag ser det så är uterum framför allt bra för att kunna sitta ute under våren och hösten (förlänga säsongen) men då krävs det att solen kommer åt och värmer upp. Mitt i sommaren kan man ju sitta och äta helt ute utan tak. Inifrån så är det nog inte medan man lagar maten som man vill/hinner njuta av utsikten utan det är ju när man sitter ner och äter vid matbordet och när man sitter i soffan och samtalar med gäster.

Eftersom det är planerat för flera sovrum där uppe gissar jag att förhoppningen är att det blir en familj i huset så småningom. Då bör man tänka efter så att entréerna fungerar för en barnfamilj. Man vill nog inte att låg- och mellanstadiebarn ska gå genom garaget själva till vardags eftersom det är alldeles för stor risk att de blir farligt nyfikna på det som finns framme där (kemikalier, maskiner). Ska en hel familj kunna ta av sig ytterkläderna samtidigt krävs det nog fler kvm än du har ritat in i huvudentrén. Småbarn brukar älska att bada. Ett sovrum där uppe bör vara tillräckligt stort för att fungera som föräldrasovrum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även om du har fin utsikt åt NO så kan du nog vilja ha lättillgängliga uteplatser med sol under eftermiddag och kväll. Som jag ser det så är uterum framför allt bra för att kunna sitta ute under våren och hösten (förlänga säsongen) men då krävs det att solen kommer åt och värmer upp. Mitt i sommaren kan man ju sitta och äta helt ute utan tak. Inifrån så är det nog inte medan man lagar maten som man vill/hinner njuta av utsikten utan det är ju när man sitter ner och äter vid matbordet och när man sitter i soffan och samtalar med gäster.

Eftersom det är planerat för flera sovrum där uppe gissar jag att förhoppningen är att det blir en familj i huset så småningom. Då bör man tänka efter så att entréerna fungerar för en barnfamilj. Man vill nog inte att låg- och mellanstadiebarn ska gå genom garaget själva till vardags eftersom det är alldeles för stor risk att de blir farligt nyfikna på det som finns framme där (kemikalier, maskiner). Ska en hel familj kunna ta av sig ytterkläderna samtidigt krävs det nog fler kvm än du har ritat in i huvudentrén. Småbarn brukar älska att bada. Ett sovrum där uppe bör vara tillräckligt stort för att fungera som föräldrasovrum.
Uteplatser med eftermiddags- och kvällssol har jag löst med altan på både fram och baksidan, lägger in bättre bild på det. Att uterummet endast får förmiddagssol(och ev lite kvällssol) ser jag inte som några problem, mamma och pappa har likadant och vår/höst värms det med element med inbyggt fläkt. På sommaren blir det såpass varmt att det bara är bra att det inte ligger mitt i solen.

Att man vill ha utsikten vid matbordet håller jag med om, soffan däremot kommer framförallt användas för tv och då vill jag inte ha massa fönster där. Så därför tror jag att köket passar bättre mot utsikten och uterummet.

Ja precis, hela huset ska ju vara anpassat för framtida familj och då utgår jag ifrån fyra personer. Därför har jag tre sovrum uppe. Nedervåningen dimensioneras för två personer, när det blir barn så kommer alla att sova på övervåningen och sovrummet på entréplan kan då fungera som gäst-/lekrum. Själva entrén behöver kanske bli större som du säger.

Jag är tacksam för synpunkter:)
//Fredrik
 
Redigerat:
Tomtkarta med måttangivelser, hus, garage och altan markerade samt kompassriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Jag hade lyssnat på Thomas Sandell i Sommar i P1 om hur man ska lägga huset på tomten, konkreta tips i programmet
Lägg huset längs med tomten med fasad åt söder och uterum åt väster?
 
  • Gilla
Lassebo och 3 till
  • Laddar…
Slarva inte bort en tomt sådär!

Jag har inte ens tittat på huset än, men bygger du för att tjäna dig en hacka så utnyttja att du har två tomter. Bebygg först den ena med samordnande av vatten och avlopp inför tomt två (om det inte är kommunalt VA, då räcker det förstås att dra ledningarna resurseffektivt) och bebygg sen tomt två när du fått loss pengarna från den första.

Om du inte bygger för dig själv förstås, då unnar jag dig så stor tomt du vill ha. :D
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Hej!

Jag har till och från i ungefär ett års tid funderat och ritat på hur huset skall se ut och vad det skall vara för planlösning. Jag tycker nu att jag har kommit såpass långt att jag vill dela med mig av mina ritningar för att få tips och idéer. :)

Som planen är nu så är det ett hus i lösvirke med färdigkapad stomme från Derome. Jag har i ett tidigare utkast fått offert därifrån och den tyckte jag låg bra till. Men sedan så får jag även jämföra med vad olika hustillverkare tar för ”mitt hus”.

[bild]

[bild]

Och här är en bild på ungefärlig placering av huset på tomten, visar även med ett framtida uterum så ni har med det i tanken.

[bild]

Så nu är det fritt fram att komma med åsikter, tips och funderingar. :)

//Fredrik
Hej, när jag ser ritningar är det första som slår mig: bygg större fönster! De ser ju ut som skottglugar. Särskilt på övervåningen. Nu vet jag inget om din omgivning men det är så härligt om man står i köket och har utsikt åt tre håll.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag skulle definitivt se till att det går att stycka av en tomt (om du nu slår ihop dem) i framtiden. Se det som en pensionsförsäkring :) Så jag skulle se till att det går att dra en skaftväg förbi huset, kanske till och med gräva ner rör för VA, el och fiber när man ändå har grävaren där.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Åsa Lund
joakim_j joakim_j skrev:
Jag skulle definitivt se till att det går att stycka av en tomt (om du nu slår ihop dem) i framtiden. Se det som en pensionsförsäkring :) Så jag skulle se till att det går att dra en skaftväg förbi huset, kanske till och med gräva ner rör för VA, el och fiber när man ändå har grävaren där.
Eller tvärtom, stycka av ytan närmast vägen och slipp genomfartstrafiken på din egen tomt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.