hej,
Denna koppling vägrar sluta läcka. Hur mycket jag än försöker dra fast den. Tänkte att det kanske är en packning som hamnat snett eller dylikt men försöker jag skriva loss den helt så står det vatten som en fontän. Även den lilla skruven i mitten läcker när jag rör vid den, fast det verkar vara normalt, precis som den fjädrar.
 
  • Kopparrör anslutet till en packning i ett värmesystem nära en mätare, med synliga tecken på läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en läckande rörkoppling och en liten skruv på en vatteninstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Lilla skruven i mitten är öppna/stäng ventilen och den måste stå öppen (vertikalt) när cirkulationspumpen är igång. Bara att stänga av värmesystemet så gott det går, tappa ur och byta hela ventilen om den läcker.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
surris
Bara byta om den läcker...
 
Okej, kan man köra systemet på elpatron så länge innan den byts? Har stängt av pumpen helt nu och får jag rätt på en rörmockare i morgon men är ju ingen värme i huset eller varmvatten. Sitter en kulventil längre upp på röret precis ovanför filtret. Stänger jag den så är det lugnt sen?
 
surris
G Ganescha skrev:
Okej, kan man köra systemet på elpatron så länge innan den byts? Har stängt av pumpen helt nu och får jag rätt på en rörmockare i morgon men är ju ingen värme i huset eller varmvatten. Sitter en kulventil längre upp på röret precis ovanför filtret. Stänger jag den så är det lugnt sen?
Har du VP?
 
G Ganescha skrev:
Okej, kan man köra systemet på elpatron så länge innan den byts? Har stängt av pumpen helt nu och får jag rätt på en rörmockare i morgon men är ju ingen värme i huset eller varmvatten. Sitter en kulventil längre upp på röret precis ovanför filtret. Stänger jag den så är det lugnt sen?
Det är omöjligt för oss att svara på när vi inte vet vad den där cirkulationspumpen går till, eller var din elpatron sitter.
 
Vet inte vad det är för panna du har men läcker det väldigt mycket så det riskerar bli låg nivå värmevatten i pannan ska man inte köra el-patronen då den kan skadas. Läcker det bara lite går det ju att fylla på efterhand och köra som vanligt. Utgår från att det finns golvbrunn där pannan står.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vet inte vad det är för panna du har men läcker det väldigt mycket så det riskerar bli låg nivå värmevatten i pannan ska man inte köra el-patronen då den kan skadas. Läcker det bara lite går det ju att fylla på efterhand och köra som vanligt. Utgår från att det finns golvbrunn där pannan står.
Ivt greenline ht plus e9 heter den, bergvärme pump. Äsch, låter skiten stå och rinna över natten och hoppas på hjälp snarast i morgon.
 
Är det vid muttern det läcker eller bara i ögat ( kallas så ) ska det bytas så byt på båda sidor om pumpen, troligtvis är det cirkpumpen för värmen och VV-laddningen, så stoppar du flödet på något vis så får du stänga VP för värme och bara köra på
EL-patron, då finns VV kvar
 
J jonaserik skrev:
Är det vid muttern det läcker eller bara i ögat ( kallas så ) ska det bytas så byt på båda sidor om pumpen, troligtvis är det cirkpumpen för värmen och VV-laddningen, så stoppar du flödet på något vis så får du stänga VP för värme och bara köra på
EL-patron, då finns VV kvar
Japp, för värme. Den verkar läcka både vid ögat och muttern.
 
Muttern brukar det gå att dra till lite extra på, men ögat är svårt att få tätt, akut kan man sätta gummipackningar som passar på ögat samt en gummibit ovanpå och dra en stor slangklammer över allt, lite pilrigt men vet dom som har haft så i flera år
 
Har dragit riktigt hårt i muttern men den sipprar ändå. Ögat verkar jag kunna få tät om jag vrider lite på den. Äsch, kan väl inte vara någon ovanlig koppling? Borde väl en rörmokare ha eller?
 
Jepp bara säg till att det är en unionkoppling för cirkpump med klämring 22 och 1 1/2 tum gänga och avstängningsventil så har hen två med sig, som jag nämnde byt båda, kanske 20 min extra för det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.